در یک مطالعه کوچک، واکسن HIV باعث ایجاد آنتی‌بادی‌های اختصاصی ویروس در 97 درصد افراد می‌شود

از 12 شرکت کننده ای که محلول نمکی دریافت کردند، دو نفر در پایان مطالعه آنتی بادی HIV داشتند. چرا این اتفاق افتاد کاملاً مشخص نیست. این شرکت کنندگان ممکن است مصونیت طبیعی نسبت به ویروس داشته باشند.

در نتیجه، گروه های زیادی از محققان به دنبال ساخت واکسن هایی هستند که نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول های B را برای تولید آنتی بادی های به اصطلاح خنثی کننده تحریک می کند. اینها در برابر بخش هایی از ویروس HIV که بین سویه ها کمی متفاوت است، عمل می کنند.

در طول هر عفونت ویروسی، تنها کسری از سلول های B مخصوص ویروس، تا حد زیادی آنتی بادی های خنثی کننده تولید می کنند.

پس از تزریق، همه شرکت کنندگان نمونه خون را به مدت 16 هفته به طور منظم ارائه کردند. از بین افرادی که دوزهای کم یا زیاد واکسن دریافت کرده بودند، 97 درصد آنتی بادی های خنثی کننده اختصاصی HIV در پایان مطالعه داشتند. سطح آنتی بادی در شرکت کنندگانی که دوزهای بالا یا پایین واکسن را دریافت کرده بودند مشابه بود، اما در افرادی که دوزهای بالا را دریافت کردند کمی بیشتر بود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349475-vaccine-prompts-hiv-antibodies-in-97-per-cent-of-people-in-small-study/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

کوبینگر می گوید، با این حال، واکسن هنوز برای محافظت در برابر عفونت HIV نشان داده نشده است. همچنین، بسته به سطح آنتی بادی های تولید شده، احتمالاً بیش از دو دوز برای جلوگیری از عفونت مورد نیاز است.

یک واکسن آزمایشی HIV در 35 نفر از 36 داوطلب، آنتی‌بادی علیه ویروس تولید کرد، اما مشخص نیست که آیا این واکسن در برابر عفونت محافظت می‌کند یا خیر.

سلامتی


1 دسامبر 2022

یک میکروگراف الکترونی از یک ذره HIV (قرمز/زرد) که از غشای پلاسمایی یک سلول T آلوده (آبی) جوانه می‌زند، که بخشی از سیستم ایمنی است.

می‌گوید: «این مقاله بهترین پاسخ ایمنی سلول B به واکسیناسیون HIV را که من دیده‌ام، توصیف می‌کند گری کوبینگر در دانشگاه تگزاس “بنابراین این امر علاوه بر پیگیری یک رویکرد کاملاً جدید برای واکسیناسیون، از نظر فنی پیشرفته است.”

با این وجود، اصلاح این رویکرد می‌تواند به توسعه واکسن‌هایی علیه سایر ویروس‌هایی که به سرعت در حال جهش هستند، مانند آنفولانزا و تب دنگی کمک کند.

ساخت واکسن علیه HIV به ویژه دشوار است زیرا ویروس به سرعت به سویه‌های جدید جهش می‌یابد که تا حدودی از ایمنی دور می‌شوند.

برای ارزیابی اثربخشی این رویکرد، جولیانا مک الراث در دانشگاه واشنگتن در سیاتل و همکارانش 48 داوطلب عاری از HIV را برای آزمایش واکسنی که سلول های B را تحریک می کند تا آنتی بادی های اختصاصی HIV را به طور گسترده خنثی کنند، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی به کار گرفتند.

با توجه به HIV، ترکیب پروتئین های ویروسی در یک واکسن می تواند این زیر مجموعه از سلول های B را فعال کند.

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.add6502

NIAID

این واکسن حاوی بخشی از پروتئین روی سطح HIV به نام gp120 است که به ورود ویروس به سلول ها کمک می کند.

از همه شرکت کنندگان، از جمله کسانی که محلول نمکی دریافت کردند، 98٪ عوارض جانبی خفیفی مانند خستگی، سردرد و حساسیت در محل تزریق را تجربه کردند.

کارآزمایی اولیه برای نشان دادن ایمنی و اثبات مفهوم یک رویکرد نسبتاً جدید برای واکسیناسیون HIV طراحی شده است. مشخص نیست که آیا این واکسن در برابر HIV محافظت می کند یا خیر. بر اساس سطوح آنتی بادی تولید شده توسط رژیم دو دوز، دوزهای تقویت کننده باید مورد نیاز باشد.

یک واکسن دو دوز اچ آی وی در 35 نفر از 36 نفر (97 درصد) آنتی بادی علیه ویروس تولید کرد که هیچ عارضه جانبی جدی نداشت.

کوبینگر می‌گوید: «اگر این روش کار کند، ابزار جدیدی در زرادخانه واکسینولوژیست‌ها برای مقابله با ویروس‌های با نرخ جهش بالا خواهد بود.

یک میکروگراف الکترونی از یک ذره ویروس HIV (قرمز/زرد) که از غشای پلاسمایی یک سلول T آلوده (آبی) جوانه می‌زند، که بخشی از سیستم ایمنی است.

سی و شش نفر از شرکت کنندگان دو دوز کم یا دو دوز بالا از واکسن تزریقی را با فاصله دو ماه دریافت کردند. 12 داوطلب باقی مانده به عنوان گروه کنترل محلول نمکی دریافت کردند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار