دو زمین لرزه بزرگ ترکیه و سوریه را ویران کرد

حداقل 1500 نفر در ترکیه و سوریه پس از زلزله 7.8 ریشتری و پس از آن زلزله 7.5 ریشتری در همان منطقه کمتر از 10 ساعت بعد جان خود را از دست دادند.

زمین


6 فوریه 2023

ILYAS AKEGIN/AFP از طریق Getty Images

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر در ساعت 01:17 ساعت 01:17 روز 6 فوریه در نزدیکی شهر غازیان‌تپ ترکیه به وقوع پیوست. به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، در پی آن زلزله ای به بزرگی 7.5 در حدود 130 کیلومتری شمال غازیانتپ در ساعت 10:24 صبح رخ داد. سازمان زمین شناسی ایالات متحده.

با این حال، ممکن است که زلزله دوم ناشی از گسیختگی یک قطعه گسل مرتبط با فشار زلزله اول باشد که یک رویداد جداگانه در نظر گرفته شود.

این فاجعه بدترین فاجعه در ترکیه از زمان وقوع زمین لرزه 7.7 ریشتری در شهر ارزینجان در سال 1939 و کشته شدن 33000 نفر است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «همه قلب و روح خود را در تلاش‌های نجات می‌گذارند».

تاپ شات - مردم در دیاربکر در 6 فوریه 2023 پس از زمین لرزه 7.8 ریشتری جنوب شرق این کشور به دنبال بازماندگان هستند.  - در حالی که کار جستجو و نجات در چندین شهر بزرگ ادامه دارد، دست کم 284 نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند و بیش از 2300 نفر در یکی از بزرگترین زمین لرزه های ترکیه در حداقل یک قرن اخیر زخمی شده اند.  (عکس از ILYAS AKENGIN/AFP) (عکس از ILYAS AKENGIN/AFP از طریق Getty Images)

سازمان‌های بین‌المللی جستجو و نجات اکنون با زمان رقابت می‌کنند تا تیم‌هایی را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کنند تا مردم را از زیر آوار ساختمان‌های فروریخته بیرون بکشند. کارشناسان هشدار می دهند افرادی که در 24 ساعت اول نجات می یابند بیشترین شانس زنده ماندن را دارند، اما هوای سرد، درگیری و هرج و مرج ناشی از دو زمین لرزه، سفر سریع به مناطق آسیب دیده را دشوار می کند.

مجموع تلفات رسمی در دو کشور برای اولین زمین لرزه تا ظهر امروز به بیش از 1500 نفر رسیده بود و مقامات انتظار دارند در چند روز آینده به سرعت افزایش یابد.

بنا به گفته‌ها، کیفیت پایین ساختمان‌ها احتمالاً تعداد قربانیان را افزایش داده است بیل مک گوایر در دانشگاه کالج لندن با نگاهی به تصاویر شهرهای آسیب دیده، مشخص است که امدادگران کار بزرگی برای انجام دادن دارند.»

او می‌گوید: «بسیاری از ساختمان‌ها به نظر می‌رسند که ساختمان‌های آپارتمانی فرو ریخته‌اند. زمانی اتفاق می‌افتد که کف‌ها و دیوارها به‌اندازه کافی به هم متصل نباشند، به طوری که هر طبقه به‌طور عمودی به طبقه‌های زیرین فرو می‌رود و انبوهی از لایه‌های بتن مانند عرشه‌ای از کارت‌ها باقی می‌ماند که در آن فضاهای کمی وجود دارد که افراد بتوانند در آن زنده بمانند.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2358051-two-major-earthquakes-cause-devastation-across-turkey-and-syria/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این زمین لرزه ها در سراسر ترکیه و سوریه ویرانی ایجاد کرد، مردم را زیر ساختمان های فرو ریخته مدفون کرد و به زیرساخت های حیاتی مانند جاده ها، خطوط برق و سیستم های فاضلاب آسیب رساند.

این زمین لرزه ها در امتداد گسل آناتولی شرقی رخ داده است که از شرق ترکیه از جنوب غربی به شمال شرقی می گذرد. اولین زمین لرزه که در حالی رخ داد که مردم در خواب بودند، لرزش هایی را تا قبرس و مصر ایجاد کرد.

هشدار قبلی در مورد زلزله برای زلزله شناسان بسیار دشوار است، بنابراین ساخت ساختمان ها و زیرساخت های مقاوم در برابر زلزله به طور گسترده بهترین دفاع در برابر یک فاجعه بزرگ در نظر گرفته می شود.

از سال 2004، تمام ساخت و سازها در ترکیه از نظر قانونی ملزم به رعایت استانداردهای مدرن زلزله بوده است، اما سوریه و ترکیه هزاران ساختمان دارند که علیرغم اینکه در منطقه ای با خطر لرزه ای بالا قرار دارند، برای مقاومت در برابر فعالیت های عمده زلزله طراحی نشده اند.

دانشمندان می گویند زمین لرزه دوم احتمالاً پس لرزه بزرگی بوده است که توسط لرزش اولیه صفحات تکتونیکی که باعث زلزله اول شد، ایجاد شده است. دیوید روتری از دانشگاه آزاد بریتانیا می‌گوید: «زمانی که او از یک مکان پرت می‌شود، مانند یک واکنش زنجیره‌ای است، او شروع به تکان دادن در مکان دیگری می‌کند.

سازماندهی آب، غذا و سرپناه برای آوارگان ناشی از زلزله نیز باید در اولویت قرار گیرد، به ویژه با توجه به اینکه دمای محلی در این منطقه به کمتر از -4 درجه سانتیگراد (25 درجه فارنهایت) کاهش می یابد. ایلان کلمن، همچنین در دانشگاه کالج لندن. ممکن است مرگ و میر جدی ناشی از هیپوترمی و سایر شرایط آب و هوایی وجود داشته باشد.

زمین لرزه هایی بین 7 تا 7.9 در مقیاس بزرگی لحظه ای به عنوان رویدادهای بزرگ طبقه بندی می شوند که باعث فروریختن جزئی یا کامل ساختمان ها می شوند.

مردم پس از زلزله 7.8 ریشتری اولیه در دیاربکر ترکیه به دنبال بازماندگان هستند.

کلمن می گوید: «آن زلزله قابل زنده ماندن بود. اگر زیرساخت ها به درستی ساخته می شد، یک زلزله بزرگ بود، اما یک زلزله فاجعه بار نبود.

دو زمین لرزه بزرگ در کمتر از 10 ساعت ترکیه و سوریه را لرزاند که باعث ویرانی گسترده و کشته شدن حداقل 1500 نفر شد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار