روسیه در تلاش است تا مبادلات تجاری با ایران را در زمینه محصولات کشاورزی افزایش دهد

کیا تصریح کرد: همچنین در مورد محصولات گلخانه‌ای صادراتی به روسیه ضوابط گلخانه‌ها مشخص و کد ثبتی داده شده است و مدیران و کارشناسان فنی گلخانه‌هایی که محصولات آنها صادر می‌شود، سامانه سوماک (سامانه صدور مجوز الکترونیکی کشاورزی) ) ) راهنمایی های لازم را دریافت کرده و به طور مرتب توسط کارشناسان استان مورد بازرسی قرار می گیرند. از سوی دیگر کارشناسان سازمان غذا و دارو نیز از طریق سامانه LEMS به این سامانه متصل شده و به صورت تصادفی از محصولات نمونه برداری کرده و بررسی های لازم را در خصوص باقیمانده سموم و سموم انجام می دهند و در صورت نیاز گواهی بهداشت گیاهی صادر می شود. برای این صادر شده است.

وی بیان کرد: در خصوص انتخاب سموم برای هر فرآورده سموم مجاز مشخص و پس از طی مراحل قانونی ثبت می شود و اینها عموما سمومی هستند که در دنیا برای این فرآورده و تا سال گذشته برای همه استفاده می شود. محصولاتی که به کشورهای مختلف صادر می شود همین روال در پیش گرفته شد اما از سال گذشته با اعلام روسیه مبنی بر پذیرش سموم مجاز از آن کشور، سموم مجاز ایران و روسیه تعدیل شد. به عنوان مثال در مورد محصول فلفل، استفاده از سموم مورد تایید ایران و روسیه منجر به 32 سم شد که با توجه به آب و هوای کشور و آفات مختلف موجود، l استفاده از این تعداد سم. باعث کنترل آفات می شود موضوع با کارشناسان روسی مطرح شده است تا مانند سایر کشورهای جهان لیست سم دو کشور به صورت دوجانبه تایید شود. تا زمان تایید این مشکل از سموم رایج استفاده می شود.

وی افزود: از سال گذشته که روسیه موضوع سموم مجاز خود را مطرح کرد، لیست سموم مورد تایید ایران و روسیه تطبیق داده شد و در نهایت سموم مورد تایید مشترک استخراج و مورد استفاده قرار گرفت. برای محصولات صادراتی به روسیه همه کارشناسان ما از این مشکل آگاه هستند.

وی افزود: فهرست مذکور به اطلاع مردم و باغداران اطلاع رسانی شده و کارشناسان نیز در حال نظارت بر آن هستند و در نهایت محصولات تولید شده بر اساس استانداردهای روسیه به این کشور و مطابق با استاندارد سایر کشورها صادر می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در این بازدید به هیئت مذکور توضیح داده شد که نهال های مورد استفاده در مرحله احداث باغات از نهالستان های استان بوده که دارای گواهی از سازمان های ذیربط هستند. از جمله سازمان حفظ نباتات و تولید نهال استاندارد تهیه می شود. بیشتر ارقام مورد استفاده ارقام قرمز و طلایی و بیشتر آفات کرم سیب است
و سموم استفاده شده در داخل کشور تولید یا وارد شده و در سازمان حفظ نباتات ثبت شده و در هر بخش که محموله وارد کشور می شود برای کنترل کیفی آزمایش می شود. در مورد هر واحد تولیدی نیز اسناد مربوط به نوع سموم مصرفی و باقیمانده آنها وجود دارد.

وی افزود: بر اساس بیانیه هیئت روسی، به دلیل مشکلات سیاسی، دولت روسیه در تلاش برای توسعه روابط تجاری خود با ایران است، بنابراین برای افزایش حجم واردات باید به مصرف کنندگان روس در زمینه کشاورزی اطمینان داده شود. محصولات برخی از محصولات

به گزارش ایرنا، محمود کیا روز دوشنبه در حاشیه سفر هیئت روسی به آذربایجان شرقی که با حضور تنی چند از استانداران این استان انجام شد، در جمع خبرنگاران با بیان اهداف این سفر اظهار کرد: این هیئت متشکل از پنج نفر از کارشناسان و کارشناسان وزارت کشاورزی دولت روسیه در این استان سفر کرده و پس از آذربایجان شرقی به استان آذربایجان غربی سفر خواهد کرد.

وی افزود: هدف از بازدید این هیئت بررسی مراکز تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب و همچنین بازدید از سردخانه ها و سامانه سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی، آفات، بیماری ها و عوامل مخرب است. که باعث آسیب به محصولات می شود، بازدید کنید و از آفات و سموم موجود برای درمان آنها و همچنین در ارتباط با سایر مشکلات بهداشتی مطمئن شوید.

به گزارش ایرنا، در بازدید هیئت روسی از شرکت ارسباران اهر غزل و مجموعه گلخانه ای ارس طرلا امیر و ارس طرلا امین، مدیران فنی این دو مجتمع توضیحات لازم را ارائه و به سوالات آنها پاسخ دادند.

آذربایجان شرقی به دلیل همجواری با روسیه ظرفیت های صادراتی زیادی در زمینه محصولات کشاورزی به این کشور دارد. در حال حاضر مجتمع های گلخانه ای فعال در منطقه آزاد ارس محصولات خود را به بازار روسیه صادر می کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921537/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C

وی ادامه داد: به اعضای هیئت روسی توضیح داده شد که در مدیریت حفظ نباتات استان و در هر شهرستان یک کارشناس مسئول حفظ نباتات و در هر منطقه در مراکز خدمات باز، کارشناسانی هستند که کار می کنند. به عنوان کارشناسان دولتی با کارشناسان بخش خصوصی شاغل در کلینیک ها، داروهای گیاهی بر اساس دستورات وزارتخانه نظارت لازم را انجام می دهند و در هر منطقه یک ناظر وجود دارد که مزارع و باغ ها را از نظر آفات و بیماری ها بررسی می کند و باغداران را در زمان دقیق راهنمایی می کند. برای کنترل این عوامل، و مبنایی برای هر گونه توصیه نیز دستورالعمل
سازمان حفظ نباتات است. دستور العمل های خاصی برای هر محصول وجود دارد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار