روش تجربی CRISPR نویدبخش در برابر لوسمی تهاجمی است

قاسم می گوید: «ما بسیار خوشحالیم که او برای اولین بار در حال بهبودی است.

سرطان خون به دلیل تکثیر کنترل نشده سلول های ایمنی در مغز استخوان ایجاد می شود. معمولاً با از بین بردن تمام سلول های مغز استخوان با شیمی درمانی و سپس جایگزینی مغز استخوان با پیوند درمان می شود. این در اکثر موارد موفق است. اگر این کار با شکست مواجه شد، پزشکان می توانند رویکردی به نام درمان CAR-T را امتحان کنند.

گفت: “این کاملاً قابل توجه است، اگرچه هنوز یک نتیجه اولیه است که باید در ماه های آینده نظارت و تایید شود.” کلیسای سنت رابرتیکی از پزشکان معالج آلیسا در بیانیه ای که توسط بیمارستان گریت اورموند استریت لندن منتشر شد.

آلیسا در روزی که در ماه مه تحت درمان با سلول های اصلاح شده ژنتیکی قرار گرفت

ویرایش مرسوم ژن شامل بریدن رشته‌های DNA و تکیه بر ماشین‌های ترمیم سلول برای اتصال مجدد به انتهای آن است. وقتی تعداد زیادی برش به طور همزمان ایجاد می شود، سلول ها گاهی می میرند. حتی اگر آنها زنده بمانند، می توان انتهای اشتباه را دوباره کنار هم قرار داد و منجر به جهش های بزرگی شد که می تواند سلول ها را سرطانی کند. هر چه تغییرات ژنتیکی بیشتر باشد، احتمال وقوع آن بیشتر است.

برای غلبه بر این معایب، گروه‌های مختلف پزشکان ژن‌های سلول‌های T را تغییر داده‌اند تا بتوان از یک اهداکننده برای درمان بسیاری از افراد استفاده کرد. در سال 2015، وسیم قاسم در دانشگاه کالج لندن موسسه بهداشت کودک گریت اورموند استریت و همکارانش اولین کسانی بودند که این کار را انجام دادند و با موفقیت یک دختر یک ساله به نام لیلا را که تمام درمان های دیگر برایش شکست خورده بود، درمان کردند.

یک نوجوان مبتلا به لوسمی تهاجمی پس از تبدیل شدن به اولین فردی که تحت درمان با نوع جدیدی از CRISPR به نام ویرایش پایه قرار می گیرد، دیگر سلول های سرطانی قابل تشخیصی ندارد. با این حال، تا چند سال مشخص نیست که آیا او سالم بماند یا خیر.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2350806-experimental-crispr-technique-has-promise-against-aggressive-leukaemia/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

آلیسا روزی که سلول درمانی دریافت کرد، ویرایش شده در ماه می

بیمارستان بزرگ Ormond Street برای کودکان

در ابتدا، تمام درمان‌های CAR-T شامل حذف سلول‌های T خود فرد، اصلاح آن‌ها و جایگزینی آن‌ها در آن فرد بود. اگر از سلول های T شخص دیگری استفاده شود، به تمام سلول های بدن گیرنده حمله می کند. این رویکرد شخصی سازی شده بسیار گران است و اغلب زمانی که فردی بسیار بیمار است، نمی توان سلول های T کافی برای ایجاد سلول های CAR-T را به دست آورد.

این دختر 13 ساله به نام آلیسا به درمان های دیگر پاسخ نداده بود. به عنوان بخشی از یک کارآزمایی، او دوز سلول های ایمنی اهدایی را دریافت کرد که برای حمله به سرطان اصلاح شده بودند. بیست و هشت روز بعد، آزمایشات نشان داد که او در حال بهبودی است.

این شامل افزودن یک ژن به نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول T است که باعث می شود سلول های سرطانی را جستجو کرده و از بین ببرد. سلول های اصلاح شده سلول های CAR-T نامیده می شوند.

بنابراین، قاسم و تیمش به جای آن از شکل اصلاح شده پروتئین ویرایش ژن CRISPR استفاده کردند که DNA را قطع نمی کند، بلکه یک حرف DNA را به حرف دیگری تغییر می دهد، تکنیکی که به عنوان ویرایش اولیه شناخته می شود. آلیسا اولین فردی است که با سلول های CAR-T با ویرایش پایه درمان شد.

می‌گوید: «مجموعه اصلی نه تنها در این مورد، بلکه برای اختلالات ژنتیکی به‌ویژه امیدوارکننده است رابین لاول-بج در موسسه فرانسیس کریک در لندن. او می گوید بسیاری از درمان های دیگر شامل ویرایش پایه CRISPR در حال توسعه هستند.

بنابراین تیم قاسم با حذف ژن گیرنده‌ای که سلول‌های CAR-T را به عنوان سلول‌های T شناسایی می‌کند، تغییرات بیشتری در سلول‌های CAR-T انجام دادند. ایجاد این سلول‌های CAR-T نیازمند ایجاد چهار تغییر ژنتیکی در یک زمان است که مشکل دیگری ایجاد می‌کند.

تنها کارآزمایی موجود دیگر شامل این تکنیک ویرایش اولیه در ژوئیه امسال در نیوزیلند آغاز شد. شرکتی به نام Verve Therapeutics امیدوار است نشان دهد که این رویکرد می تواند یک بیماری ژنتیکی ارثی را که باعث افزایش خطرناک سطح کلسترول می شود، درمان کند.

این رویکرد اکنون در بریتانیا برای افراد مبتلا به لوسمی که شامل سلول‌های B، نوع دیگری از سلول‌های ایمنی است، تأیید شده است. لوسمی آلیسا توسط سلول های T ایجاد شد و اگر سلول های CAR-T برای حمله به سایر سلول های T اصلاح شوند، یکدیگر را می کشند.

دختر 13 ساله‌ای که سرطان خونش به درمان‌های دیگر پاسخ نداده بود، پس از دادن دوز سلول‌های ایمنی اصلاح‌شده ژنتیکی برای حمله به سرطان، هیچ سلول سرطانی قابل تشخیصی ندارد.

سلامتی


11 دسامبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار