ریزنقش: مخلوط آب نبات مانند می تواند الگوهایی را بر روی اجسام میکروسکوپی نقش کند


الگوهای دیسک‌های میکروسکوپی، حلقه‌ها یا حروف را می‌توان به ربات‌های میکرو یا وسایل الکترونیکی کشسان با مخلوطی از شکر محلول اضافه کرد.

فیزیک


24 نوامبر 2022

تصویری از دیسک های میکروسکوپی که بر روی دانه های گرده مختلف منتقل شده اند.

دانه‌های گرده‌ای که دارای دیسک‌های میکروسکوپی هستند که ماده‌ای شبیه آب نبات روی آن‌ها رسوب کرده است

گری زابو / موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST)

مخلوطی از شکر سخت شبیه آب نبات که با حلقه‌ها یا حلقه‌های فلزی ریز پاشیده شده بود، برای رسوب الگوها بر روی اجسام میکروسکوپی استفاده شد. این روش ایجاد بافت بر روی اجسام کوچک می تواند برای روبات های پزشکی یا لوازم الکترونیکی انعطاف پذیر مفید باشد.

برای اینکه ربات های میکروسکوپی یا مدارهای الکترونیکی کوچک عملکرد بیشتری داشته باشند، محققان اغلب سطوح آنها را با الگوهایی از اجسام کوچکتر مانند آهنربا تزئین می کنند. آنها اغلب این اجزا را روی یک سطح صاف و تمیز می سازند و سپس آنها را روی جسم بزرگتر می چسبانند.

می‌گوید، اما به‌کارگیری دقیق آن‌ها در این راه زمانی که اجسام دریافت‌کننده صاف نیستند، دشوار می‌شود گری زابو در موسسه ملی استاندارد و فناوری کلرادو. او نحوه استفاده از شکر و شربت ذرت را برای افزودن الگوهای ریز به دندانه دارترین اشیاء کشف کرد.

او ابتدا دیسک‌ها و حلقه‌های نقره یا پلاتین را به‌اندازه میکرون به‌صورت طرحی مانند نقاشی یا نامه چید، سپس مخلوط داغی از شکر و شربت را روی آن‌ها ریخت. افزودن ذرت از کریستالی شدن شکر و به هم خوردن الگوی آن جلوگیری می کند. اجزاء در مخلوط گیر کرده و به چیزی شبیه به آب نبات سخت تبدیل شد. Zabow سپس این مخلوط سفت شده را روی جسمی که می‌خواست مدل‌سازی کند قرار داد و آن را گرم کرد، به طوری که پخش شود و در اطراف جسم زیر آن بپیچد – مانند یک آب نبات سخت Jolly Rancher که در آفتاب آب می‌شود. در نهایت مخلوط شکر را با آب حل کرد و فقط اجزایی که به آن چسبیده بودند روی سطح جسم باقی ماندند.

اعتبار به گری زابو/NIST، رنگ زرد در صورت نادرست و تصویر نشان داده می شود

تصویر رنگی کاذب از حروف طلایی که به تار مو منتقل شده است

گری زابو/NIST

Zabow این روش را بر روی اجسام مختلف از مکعب های فلزی و مهره های شیشه ای در ابعاد میکرون گرفته تا دانه های گرده، موهای فردی و گلبول های قرمز آزمایش کرد. او می‌گوید از آنجایی که شکر غیرسمی است، این روش می‌تواند به طور بالقوه برای ساخت میکروربات‌ها و نانوذراتی که در زیست‌پزشکی وارد بدن انسان می‌شوند، استفاده شود.

کانجیانگ یو در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید این روش بهتر از بسیاری از تکنیک‌های موجود برای مدل‌سازی اجسام بسیار کوچک عمل می‌کند. او می‌گوید این می‌تواند برای ساخت وسایل الکترونیکی انعطاف‌پذیر که می‌توانند در بافت‌های بیولوژیکی یا دستگاه‌های پوشیدنی جاسازی شوند، در میان بسیاری از کاربردهای دیگر، مناسب باشد.

این نوع ریزالگوسازی هنوز در مراحل ابتدایی است و Zabow می خواهد سایر محققان آن را امتحان کنند. “امیدوارم دیگران به چیزهایی فکر کنند که من هنوز به امتحان کردن آنها فکر نکرده ام. به نظر می رسد به اندازه کافی آسان است که بیشتر آزمایش کنید – فقط یک آب نبات Jolly Rancher بگیرید و کار می کند.

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.add7023

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348500-candy-like-mixture-can-print-patterns-on-microscopic-objects/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار