زرشک خراسان جنوبی برای همه ایرانیان

علی براتی از عدم عرضه زرشک در بازارهای داخلی و خارجی گلایه کرد و افزود: به جرات می توانم بگویم کمتر از 15 استان کشور از زرشک آگاهی کامل دارند در حالی که 98 درصد زرشک دنیا در این استان تولید می شود.

خوشه های سرخ یاقوت هر ساله با سرد شدن تدریجی هوا آماده برداشت می شوند و این روزها زرشک کاران روزهای پرکاری را برای لذت بردن از برداشت خود سپری می کنند.

براتی گفت: ایجاد دادگاه های بهداشتی و استاندارد برای زرشک یکی از نیازهای زرشک کاران است چرا که خشک کردن اصولی زرشک می تواند تاثیر بسزایی در صادرات این محصول داشته باشد.

زرشک بیرجندی گفت: مصرف زرشک تازه به عنوان میوه می تواند با معرفی خواص غذایی و دارویی آن به مردم، بار محصول را در انبارها کاهش دهد.

یکی از تولیدکنندگان نمونه زرشک و تولیدکننده برتر زرشک سالم در خراسان جنوبی نیز معتقد است که باید بین قیمت زرشک سالم و ناسالم تفاوت وجود داشته باشد تا تولیدکنندگان این محصول به سمت تولید سالم و ارگانیک ترغیب شوند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای چندین محصول مزیت دار از جمله زرشک، زعفران و عناب است که به این محصولات معروف هستند و باید برای چرخه تولید، فرآوری، بازاریابی و فروش آنها برنامه ریزی خوبی داشته باشیم که یکی از موارد مهم است. اهداف جشنواره ملی زرشک

برداشت زرشک از اواسط شهریورماه در خراسان جنوبی آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد و پنج شهرستان این استان شامل قاینات، زیرکوه، مدهیم، سربیشه و بیرجند بیشترین سطح زیرکشت زرشک را دارند.

همچنین 28 واحد بسته بندی زرشک با ظرفیت 10 هزار و 440 تن در خراسان جنوبی فعال بوده و برای بیش از 100 نفر شغل ایجاد کرده است.

به گفته جواد زوانت، ثبت جهانی چهار اثر تاریخی، طبیعی و صنایع دستی خراسان جنوبی نشان از اصالت این استان دارد اما از ظرفیت های گردشگری به خوبی استفاده نشده است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در حال پردازش؛  احیای اقتصاد زرشک در ایران

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه ایرانیان» از 30 تا 7 مهرماه سال جاری در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، مدهیم، سربیشه و بیرجند برگزار می شود.

لزوم ایجاد دادگاه های بهداشتی زرشک

اما در این میان کشاورزان و پرورش دهندگان زرشک در فرآوری و نگهداری زرشک با مشکلات زیادی مواجه هستند که باعث می شود سود آنها به جیب دلالان و دلالان برود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره روز پنجشنبه 30 مهرماه در روستای افین یکی از مناطق گردشگری شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسئولان کشوری، کارشناسان و تولیدکنندگان برگزار می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84909174/%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

وی بر افزایش ماندگاری زرشک با بسته بندی خوب تاکید کرد و افزود: به دنبال استفاده از زرشک به عنوان میوه هستیم.

زرشک یکی از درختچه های مقاومی است که قابلیت رویش و تولید در زمین های کم بازده و دارای آب شور را دارد به همین دلیل سال هاست که در منطقه مورد توجه قرار گرفته است خشکسالی و کم آب بودن در خراسان جنوبی بنابراین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ضمن افزایش ظرفیت تولید، در حفاظت از خاک منطقه نیز موثر باشد.

معرفی زرشک، افزایش تقاضا و قیمت این محصول و کمک به معیشت کشاورزان، دغدغه مسئولان در راستای حمایت از این محصول ارزشمند از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی تشکیل کمیته های تخصصی برای برگزاری این جشنواره را برشمرد و گفت: این برنامه ها محدود به دوره کوتاه جشنواره نخواهد بود و مسائل زرشک به صورت مستمر رصد می شود.

لزوم تفاوت قیمت زرشک ارگانیک و ناسالم

معیشت 50 هزار خانوار از طریق تولید زرشک

به گفته وی، قیمت زرشک با گرانی نهاده های کشاورزی، تورم بازار و دستمزد کارگران همخوانی ندارد و فروش آن برای زرشک زرشک به صرفه نیست.

محصولی که علاوه بر تضمین اشتغال روستائیان و کارگران مرزی، همه ساله به بیش از 30 کشور جهان از جمله روسیه، آلمان، استرالیا، اتریش، هلند، امارات متحده عربی و … صادر می شود. ایالات متحده. ایالات متحده، و نیازمند توجه بیشتر در این زمینه است.

زوانت بیان کرد: تقویت معیشت خانواده باعث ترغیب روستاییان به ماندگاری در روستا و حتی مهاجرت معکوس می شود و این جشنواره باید معیشت کشاورزان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی پایتخت انحصاری جهانی زرشک بی دانه محسوب می شود که با قدمتی 250 ساله یکی از مهم ترین و مفیدترین محصولات این استان به شمار می رود و علاوه بر این بخشی از هویت منطقه است. منافع اقتصادی

سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی که به «یقوت سرخ بیابانی» نیز معروف است، بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که ۵۱۲ هکتار آن در شرایط خشک و در مجموع سالانه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک به دست می‌آید. .

حبیبه عالمی محمودی افزود: برای تولید محصول سالم زرشک با همکاری و راهنمایی مهندسین و محققان کشاورزی، محصول به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کودهای سمی تولید می شود و پس از تولید، محصول در آزمایشگاه اندازه گیری می شود.

در این واحدها زرشک به محصولاتی مانند شربت، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک تبدیل و به استان های همجوار و کشورهای اروپایی صادر می شود.

یکی از نکات بارز این است که چرخه تولید و فروش زرشک همیشه قدیمی و سنتی بوده که نیاز به معرفی جدید در داخل و خارج از کشور دارد.

کشاورزان خراسان جنوبی بیش از 20 سال است که با خشکسالی های پی در پی دست و پنجه نرم می کنند، اما زرشک مزارع کشاورزی این دیار تشنه را زنده کرده و امید را در دل کشاورزان نگه داشته است.

خراسان جنوبی، پایتخت انحصاری زرشک جهان، میزبان جشنواره ملی زرشک؛ جشنواره ای که با هدف نمایش محصول و تکمیل چرخه تولید از 30 تا 7 مهر ماه جاری در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، مدهیم، بیرجند و سربیشه برگزار می شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از 38 هزار خانوار به طور مستقیم زرشک تولید می کنند و 50 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل زندگی می کنند.

یکی از زرشک کاران روستای محمودی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این روستا از سال گذشته بیش از 100 تن محصول زرشک در انبارها مانده بود که امیدواریم با قیمت مناسب و واقعی به فروش برسد. . .

استاندار خراسان جنوبی معرفی محصول زرشک در سطح ملی و بین المللی، معرفی ارزش های دارویی و اقتصادی زرشک، توجه بنگاه های دانش بنیان و مراکز علمی به فرآوری، جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی، ارتقای معیشت کشاورزان. با ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازاریابی یکی از اهداف جشنواره زرشک بوده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه 98 درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی تولید می شود، اما هنوز تعاونی یا اتحادیه ای برای تعیین قیمت، فروش و ارسال محصولات این استان به کشورهای دیگر نداریم. قیمت آن توسط دلالان تعیین می شود. خارج از استان

وی بیان کرد: پرداخت به موقع تسهیلات به کشاورز به این معناست که زرشک‌کار محصول خود را از درخت به دلال‌ها نمی‌فروشد، بلکه آن را برداشت و ذخیره می‌کند و از نظر بهداشتی می‌تواند در زمان مناسب و در زمان مناسب از مزایای آن بهره‌مند شود. قیمت

براتی اضافه کرد: سال گذشته مراکز زرشک به مدت یک هفته زرشک را با قیمت بالاتر از کشاورزان خریداری کردند که باعث شد قیمت زرشک از 10 به 15 هزار تومان افزایش پیدا کند اما پس از آن دوباره قیمت کاهش یافت، بنابراین دولت باید زرشک را در مدت زمان مقرر خریداری کند. یک ماه. این یک ماه و نیم که فصل برداشت است ادامه خواهد داشت.

این تولیدکننده یادآور شد: در خرید زرشک باید بین عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد و باید در این زمینه چاره ای اندیشید.

استاندار خراسان جنوبی جشنواره ملی زرشک را فرصت مناسبی برای نمایش توانمندی های استان در حوزه های مختلف کشاورزی، گردشگری، معدنی و سرمایه گذاری دانست که باید با هم افزایی و کار گروهی انجام شود.

وی افزود: هر چه به سمت فرآوری و بسته بندی این محصول برویم درآمد آن بیشتر می شود چرا که خام فروشی سود چندانی ندارد.

بر اساس اعلام اداره صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هشت واحد و کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت چهار هزار و 460 تن در حال حاضر در استان مشغول به فعالیت هستند.

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی زرشک را یکی از مناطق مغفول در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: سه اولویت اقتصادی برنامه ریزی شده برای زرشک در حال حاضر توجه به فرآوری، سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی با محوریت است. روی زرشک و ایجاد فیلدها این محصول صادر می شود.

وی بیان کرد: زرشک یکی از داروهای گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری ها اثربخشی آن ثابت شده است، در حالی که در کشور ما فقط برای زرشک استفاده می شود و مردم از خواص دارویی این فرآورده غافل و یا بی اطلاع هستند.

در حال پردازش؛  احیای اقتصاد زرشک در ایران

جشنواره ای برای تکمیل چرخه تولید

این اپراتور ادامه داد: اگر زرشک در سبد غذایی و دارویی مردم ایران قرار گیرد، بدون شک حتی یک کیلوگرم زرشک در انبارها باقی نمی ماند و نیازمند همکاری و حمایت بیشتر رسانه ملی هستیم.

جواد اشرفی با اشاره به مشکل فروش ناخالص محصولات مزیت دار استان افزود: نگاه علمی و توجه همه جانبه به این محصولات ضروری بود و در این راستا برنامه ریزی برای ساماندهی ملی شد. جشنواره زرشک

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی 38 هزار خانوار در این استان تولید کننده مستقیم زرشک هستند و 50 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل زندگی می کنند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار