زمین لرزه های مریخ نشان می دهد که ممکن است ماگما در زیر سطح وجود داشته باشد

یکی از اعضای تیم می گوید: «باید نوعی جسم داغ یا محفظه ماگمایی – به طوری که آتشفشان فعال – در این منطقه خاص از مریخ وجود داشته باشد. آنا میتلهولز در دانشگاه هاروارد

اعتقاد بر این است که سیاره سرخ در گذشته از نظر آتشفشانی فعال بوده است، اما نه برای چندین میلیون سال. در حال حاضر، با مطالعه یک خوشه از بیش از 20 رویداد لرزه ای در مریخ با استفاده از داده های ماموریت فرودگر InSight ناسا، سیمون استهلر در ETH زوریخ در سوئیس و همکارانش یک رسوب احتمالی ماگمایی را در نزدیکی Cerberus Fossae، منطقه ای از شکاف های ایجاد شده توسط خطوط گسل، کشف کردند.

شکستگی در سیستم Cerberus Fossae در مریخ

استهلر می‌گوید: «اکنون ما داده‌های کافی برای مشاهده الگوهای آماری خاص داریم و می‌توانیم زمین‌لرزه‌هایی را که در مریخ رخ می‌دهند، مکان‌یابی کنیم.

مریخ ممکن است از نظر زمین شناسی آن دنیای مرده ای نباشد که ما فکر می کردیم، زیرا نشانه هایی از ماگما در زیر زمین کشف شده است.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344445-quakes-on-mars-reveal-there-may-be-magma-beneath-the-surface/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

او و تیمش دریافتند که بسیاری از زمین لرزه هایی که ماموریت InSight از سال 2018 اندازه گیری کرده است، بزرگ و کوچک، را می توان به منطقه Cerberus Fossae نسبت داد.

مرجع مجله: نجوم طبیعی، DOI: 10.1038/s41550-022-01803-y

SA/DLR/FU برلین، CC BY-SA 3.0 IGO

محققان هنگام تجزیه و تحلیل ویژگی های طیفی امواج مشکوک بودند که احتمالاً ماگما در زیر سطح منطقه وجود دارد. فرکانس های پایینی که آنها دیدند عموماً با تنظیمات آتشفشانی مرتبط است.

شکستگی در سیستم Cerberus Fossae در مریخ ها که نشان دهنده جوانی نسبی آنها است.  https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Search?SearchText=mars+AND+cerberus&result_type=images

اینسایت در سال 2018 با هدف مطالعه امواج لرزه ای که از سطح این سیاره و از اعماق درون آن عبور می کنند، روی مریخ فرود آمد. با مطالعه سرعت و فرکانس این امواج می توان ساختار زمین شناسی مریخ را بهتر درک کرد.

محققان این یافته را با تصاویر ماهواره ای تایید کردند که نشان می دهد رسوبات تاریک غبار اطراف منطقه را نشان می دهد که نشان دهنده فعالیت آتشفشانی اخیر در 50000 سال گذشته است.

نیک تیبی در دانشگاه بریستول، انگلستان، استدلال می کند که بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که سیارات اجرامی هستند که در طول زمان بدون تغییر باقی می مانند. “من فکر می کنم آنچه که هیجان انگیز است این است که این ویژگی های جدید در سطح وجود دارد [of Mars] و ممکن است هنوز فعال باشند – مریخ هنوز در حال انجام کارهایی است.

سیاره سرخ ممکن است از نظر زمین شناسی فعال تر از آن چیزی باشد که فکر می کردیم – داده های لرزه ای نشان می دهد که ماگما در زیر زمین وجود دارد

فضا


27 اکتبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار