زنبورهای ارکیده نر عطرهای منحصر به فردی را از گل ها می سازند – اکنون می دانیم چرا

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2368752-male-orchid-bees-craft-unique-perfumes-from-flowers-now-we-know-why/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeزنبورهای ارکیده نر هنگام بازدید از گیاهان، مولکول‌ها را در یک کیسه عطر جمع‌آوری می‌کنند

عطری که زنبورهای ارکیده نر با برداشتن عطر از گلهایی که بازدید می کنند ایجاد می کنند، به گونه ای طراحی شده است که ماده ها آنها را به جفت دیگر انتخاب کنند.

می‌گوید: «این مطالعه هیجان‌انگیز است، زیرا به وضوح نشان می‌دهد که رایحه زنبور ارکیده نر تأثیر زیادی بر تصمیمات جفت‌گیری ماده‌ها دارد». الیزابت تیبتس در دانشگاه میشیگان

یکی از اعضای تیم توضیح می دهد که رایحه ترکیبی ایجاد شده از ترکیب مولکول های مختلف امکان ارتباط اطلاعات یکپارچه تری مانند توانایی مرد برای پدر شدن را فراهم می کند. توماس الزهمچنین در دانشگاه روهر در بوخوم.

تحقیق کردن، یوناس هنسکه در دانشگاه روهر در بوخوم در آلمان و همکارانش یک زنبور ارکیده به نام معضل اوگلوسایک گونه اخیراً طبیعی در فلوریدا جنوبی.

یک زنبور ارکیده سبز

جورج گرال/آلامی

مرد مجرد بدون عطری که یک جفت را برچسب زده بود، معلوم شد که به نوعی آن رایحه را در جیب خود به دست آورده است. محققان معتقدند که او آن را از زنبور نر دیگری دزدیده است گاهی اوقات حشرات شناخته می شوند.

او می‌گوید: «در طول سال‌ها، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که بوی زنبور ارکیده احتمالاً در انتخاب جفت زن نقش دارد، اما اغلب توضیحات جایگزین وجود دارد. این مطالعه به طور تجربی رایحه مردانه را تغییر می‌دهد و نشان می‌دهد که رایحه مستقیماً بر انتخاب همسر زن تأثیر می‌گذارد. این یک آزمایش بسیار قانع‌کننده است.

ابتدا، محققان عطرهای نرهای وحشی را جمع آوری کردند. سپس زنبورهای نر را تازه از شفیره ها جمع آوری کردند و عطر را به کیسه های پشتی برخی از آنها اضافه کردند.

زنبورهای ارکیده نر مواد خام را از منابع مختلف جمع آوری می کنند، از جمله گل های ارکیده که گرده افشانی می کنند. این عطرها برای ساختن ترکیبات بویایی استفاده می‌شوند که در جیب‌های تخصصی پای عقب ذخیره می‌شوند، اما هدف از عطر به طور قطعی مشخص نیست.

سپس، هنسکی و همکارانش زنبورهای نر را یکی یکی وارد دو قفس پرواز کردند که قبلاً حاوی زنبورهای ماده، گل‌ها و مواد آشیانه بود. یک نر معطر، یک نر بدون بو و حداکثر 20 ماده در هر زمان در هر قفس حضور داشتند.

مشاهده مستقیم آنچه بین زنبورها اتفاق افتاد و تجزیه و تحلیل ژنتیکی بعدی زنبورهای ماده و لاروهای آنها نشان داد که مولدهای 26 نفر از 27 ماده توسط نرهای معطر بودند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار