زندگی 250 هزار نفر در خراسان جنوبی به زرشک وابسته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تولید بر اساس مولفه هایی است که در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی تعریف شده است و با کنار هم قرار گرفتن آنها شاهد تولید پایدار و سودآور خواهیم بود.

زرشک، عناب و زعفران از محصولات استراتژیک این استان است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911098/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%DB%B2%DB%B5%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

جعفری بر لزوم تکمیل چرخه تولید و فروش زرشک تاکید کرد و گفت: قرار است زرشک به صورت سبزی با شعار زرشک جنوبی.خراسان برای همه ایرانیان ارسال شود و این محصول داروخانه ای گیاهی است که مردم باید با آن بشناسند. مزایای آن

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در مراحل کاشت، کشت و برداشت به کشاورزان آموزش دهیم تا بهترین زرشک وارد بازارهای داخلی و خارجی شود.

محمدرضا غیری افزود: اقتصاد شهرستان زیرکوه مبتنی بر کشاورزی و دامداری است که چندین سال خشکسالی درگیر آن بوده و نیازمند حمایت دولت است.

جعفری افزود: در جشنواره ملی شاه توت 6 طرح مرتبط با این محصول در استان کلنگ زنی افتتاح می شود که چرخه تولید را تکمیل می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه جشنواره ملی زرشک که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در روستای سو شهرستان زیرکوه برگزار شد، افزود: منطقه زیر کشت زرشک. سطح زیرکشت خراسان جنوبی بالغ بر 19 هزار هکتار معادل 85 هزار تن در سال است. زرشک تر و 22 هزار تن زرشک خشک تولید می شود که 98 درصد زرشک ایران را تشکیل می دهد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند دارای 11 شهرستان و حدود 800 هزار نفر جمعیت است.

جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه ایرانیان» از 30 تا 7 مهرماه سال جاری در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، مدهیم، سربیشه و بیرجند برگزار می شود.

وی به خواص فراوان زرشک که بسیاری از آنها ناشناخته است اشاره کرد و افزود: کمک به فرآوری، بازاریابی و بازارسازی مهمترین هدف جشنواره ملی زرشک است که امیدواریم با حضور زرشک این مهم محقق شود. فعالان صنایع و کسب و کارهای دانش بنیان مختلف و ارزش بیشتری به بیایید این محصول ارزشمند را ایجاد کنیم.

وی افزود: برای برگزاری جشنواره ملی زرشک شورای سیاسی به ریاست استاندار تشکیل شده و 9 کمیته تخصصی در قالب این جشنواره فعال شده اند و قرار نیست برنامه های جشنواره به یک هفته محدود شود.

وی از روستای افین به عنوان خاستگاه زرشک جهانی یاد کرد و گفت: زرشک نه تنها یک محصول کشاورزی است، بلکه هویت خراسان جنوبی محسوب می شود.

وی توسعه گردشگری کشاورزی در منطقه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: در نظر داریم گردشگری کشاورزی و کشاورزی را ترویج دهیم چرا که این فرصت در استان خراسان از جنوب مغفول مانده است.

وی گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد و در بودجه سال 1401 اعتباراتی دیده شد که امیدواریم با تخصیص کلان خود بخشی از مشکلات مردم برطرف شود.

فرماندار زیرکوه نیز گفت: این شهرستان با 130 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در شرقی ترین نقطه خراسان جنوبی واقع شده و از جایگاه مهمی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پنج کمیته شهرداری برای برپایی جشنواره زرشک در شهرهای زیرکوه، قاینات، بیرجند، مدهیم و سربیشه تشکیل شده و از 31 تا 7 مهر ماه جاری 60 عنوان برنامه بزرگ برگزار می شود. اجرا شود. در این استان

مراسم افتتاحیه این جشنواره امروز – پنجشنبه 30 مهرماه – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت گردشگری استانداران خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در شورای اسلامی، جمعی از مسئولان، کارشناسان و تولیدکنندگان انتخاب شدند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار