سازمان پنبه کشور دوباره راه اندازی می شود

کشت پنبه در منطقه مغان قدمتی طولانی دارد و این کشت نقش بسیار مهمی در حفظ کیفیت خاک های کشاورزی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها دارد.

وی گفت: این شورا قبلا واردات پنبه، پارچه، جینسینگ و بذر پنبه را مدیریت می کرد، اما پس از انحلال این سازمان، مدیریت فرآورده ها و فرآورده های جانبی پنبه و کشت این محصول در کشورها وارونه شده است. پایین.

کشت پنبه سال ها در شهرستان های پارس آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به دلیل شرایط اقلیمی مساعد و آب کافی رواج داشته و کشت این فرهنگ نیز در سال های اخیر توسعه یافته است.

وی گفت: احیای سازمان پنبه که در جلسه رئیس جمهور با وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد و به تصویب رئیس جمهور رسید، می تواند اختیارات لازم را به متولی تولید این محصول بازگرداند.

تعداد پنبه کاران استان اردبیل 750 نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان حدود چهار تن است.

علیرضا مهاجر معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ایرنا درباره نتیجه این نشست تخصصی برای حل مشکلات پنبه کاران مغان گفت: در این جلسه قیمت توافقی برای خرید پنبه کشاورزان تعیین شد. در منطقه است و قرار است رقم تعیین شده امروز به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد شود. پس از بررسی اولیه در وزارتخانه، در اولین جلسه شورای دولت در خصوص تعیین قیمت تضمینی این محصول تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: کارخانه های ریسندگی واردات پنبه را آغاز کردند، واحدهای نساجی واردات نخ و کارخانجات پوشاک اقدام به واردات پارچه کردند و در نهایت همه ورشکست شدند و متحمل زیان شدند و نتیجه این شد که بسیاری از بازار، نخ، پارچه و پوشاک ایران. از خارج تامین و وارد کشور شدند.

به گفته کشاورزان مغان، در دو هفته اخیر پس از این سفر و توافق اولیه، قیمت خرید ثابت نمانده و شکل نزولی به خود گرفته است به طوری که با افت 50 درصدی قیمت به 157 هزار ریال کاهش یافته است. در روزهای اخیر.

سازمان پنبه کشور دوباره راه اندازی می شود

در پایان این جلسه فرمانداران سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان و معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور کشاورزی و مدیرکل پنبه و کارخانجات صنعتی این وزارتخانه مشکلات پنبه را مورد بررسی قرار دادند. تولیدکنندگان منطقه در نشست تخصصی

علیرضا مهاجر روز یکشنبه در سفر به استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این سازمان پنبه و دانه های روغنی در کشور برای حمایت از کشت و مدیریت پنبه و فرآورده های وابسته و فرعی فعالیت می کرد. از جمله، شورای عالی پنبه با حضور چند تن از وزرا و مقامات ارشد، مقامات حاکمیتی مدیریت صحیح و دقیقی را در زمینه کشت، واردات و بازاریابی این محصول کشاورزی اعمال کرده اند.

علیرغم تمام برنامه ریزی ها و وعده ها، کاهش 50 درصدی قیمت خرید پنبه از پنبه کاران پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در منطقه مغان طی دو هفته گذشته صدای کشاورزان را درآورده است، به طوری که خرید پنبه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. قیمت توافقی 320000 ریالی آن از اوایل مهرماه در منطقه مغان آغاز شد اما در یک ماه اخیر قیمت خرید این محصول مهم به تدریج کاهش یافت و در روزهای اخیر به 157000 ریال رسید و همین امر باعث نارضایتی و اعتراض پنبه شد. کشاورزان شمال استان اردبیل

پنبه یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و نفت، در اشتغال زایی نیز نقش بسزایی دارد و تعداد کمی از محصولات کشاورزی از نظر قابلیت ارزش آفرینی و تولید با پنبه برابری می کنند. تنوع.

سالانه 180 هزار تن محصول پنبه مورد نیاز واحدهای صنعتی ایران است که حدود 100 هزار تن آن در 20 استان کشور تولید و 80 هزار تن از خارج از کشور تامین می شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در 18 هزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان کشت شده و پیش بینی می شود بیش از 70 هزار تن پنبه از مزارع مغان برداشت شود. منطقه امسال .

ارقام پنبه مای و لیدر مهمترین ارقامی است که در منطقه مغان کشت می شود و محصول برداشت شده بسته به شرایط آب و هوایی با هشت پنبه پاک کنی در منطقه خریداری و به پنبه سفید تبدیل و به واحدهای نساجی فروخته می شود.

در سال‌های اخیر سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا 20 هزار هکتار افزایش یافته بود، اما به دلیل جایگزینی سایر محصولات، سطح زیر کشت این کالا در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما با افزایش قیمت محصول، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است. و با حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان رو به افزایش است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920792/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

به گفته ابراهیم هزارجریبی، مدیر کل کارخانجات پنبه و صنعتی، تاکنون تلاشی برای واردات پنبه از خارج از کشور صورت نگرفته و واردات پنبه در زمان برداشت محصول در کشور متوقف شده است تا مابقی کسری کشور تامین شود. از خارج از کشور پس از خرید تولیدات داخلی و تعیین میزان مطالبه.

برخی از پنبه کاران منطقه به نمایندگی از پنبه کاران، مشکل در تهیه بذر با کیفیت، عدم نظارت بر توزیع کود، بحران تامین آب پنبه کشت شده، عدم امکان خرید تضمینی، افت قیمت محصول تولیدی، ضعف برداشت مکانیزه محصول، عدم مدیریت حق بازار، شست و شوی پنبه و پرداخت نشدن بهای پنبه خریداری شده از مشکلات اصلی آنها بود.

سازمان پنبه کشور دوباره راه اندازی می شود

مهاجر گفت: پس از انحلال سازمان پنبه و دانه های روغنی، علیرغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی کشت و مدیریت پنبه در کشور است، اما به دلیل فرابخشی بودن موضوع، تنها مقدار کمی از این موضوع در دستور کار قرار گرفت. بخشی از اختیارات بازار پنبه و مشتقات در اختیار این وزارتخانه است.

به گزارش ایرنا، برداشت پنبه از اراضی کشاورزی دشت مغان در شمال استان اردبیل از ابتدای مهرماه با مساعد بودن هوا و گلدهی جوانه های این محصول آغاز شده است.

8 کارخانه پنبه در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری اولیه و خالص سازی و تبدیل به پنبه دانه به بازارهای هدف و کارخانه های نساجی و استخراج روغن می فرستند.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، امسال با افزایش حدود 20 درصدی سطح زیر کشت پنبه، بیش از 112 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

علیرضا مهاجر دستیار امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به همراه ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و فرآورده های صنعتی این وزارتخانه روز گذشته در سفر به استان اردبیل مشکلات خرید پنبه در مغان را بررسی کردند. منطقه با حضور کشاورزان

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی پنبه کاران، کارخانه های پنبه پاک کن، واحدهای ریسندگی، نساجی و واحدهای تولید پوشاک را پنج حلقه زنجیره مرتبط با پنبه برشمرد و ادامه داد: به استثنای کشاورزان، بقیه این لینک بعد از انحلال سازمان پنبه به سراغ واردات نیازهای خود رفتند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار