ستون آتشفشانی حاصل از فوران تونگا دو بار به استراتوسفر می رسد


ستونی که توسط آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هااپای در ژانویه به بیرون پرتاب شد، دو بار در طول فوران وارد مزوسفر، لایه جو بالای استراتوسفر شد.

زمین


3 نوامبر 2022


داده های ماهواره ای تایید کردند که توده غول پیکر خاکستر، گاز و آب که توسط آتشفشان Hunga Tonga-Hunga Haʻapai در طول فوران ژانویه آن به بیرون پرتاب شد، به حدی بود که وارد مزوسفر شد.

این توده آتشفشانی در اوج خود 57.5 کیلومتر ارتفاع داشت که بالاترین رکورد ثبت شده برای یک آتشفشان است. دو بار در طول فوران، یک بار در ساعت 4:30 UTC در 15 ژانویه و بار دیگر در ساعت 4:50 UTC همان روز وارد مزوسفر – که بالای استراتوسفر قرار دارد – وارد شد.

این آتشفشان بیشتر زیر آب در قسمتی دورافتاده از اقیانوس آرام است. بالای سطح آب توسط دو جزیره کوچک خالی از سکنه مشخص شده است. با این حال، این فوران جان شش نفر را گرفت. بوم های بلند تا دوردست نیوزلند و استرالیا شنیده شد.

می‌گوید: «ما خیلی خوش شانس بودیم که فوران در یک مکان دورافتاده رخ داد سایمون مغرور در دانشگاه آکسفورد اگر این اتفاق در مکانی پرجمعیت‌تر رخ می‌داد، بسیار ویران‌کننده بود.»

فوران تونگا

نمایی از فوران تونگا، 10 دقیقه پس از شروع آن، توسط ماهواره هیماواری-8 ژاپن گرفته شده است.

سیمون پراد / دانشگاه آکسفورد، مدیر عامل RALSpace / آژانس هواشناسی ژاپن

معمولاً دانشمندان برای محاسبه ارتفاع یک توده آتشفشانی به دمای یک ابر آتشفشانی – و ابرهای اطراف – تکیه می کنند. اما با فوران Hunga Tonga-Hunga Ha’apai، ستون برای این روش بسیار بالا بود.

در عوض، پراد و همکارانش از داده‌های ماهواره‌ای و اثر اختلاف منظر استفاده کردند، جایی که مکان دقیق اجسام بسته به جایی که از کجا مشاهده می‌شوند می‌تواند تغییر کند تا به محاسبه ارتفاع دقیق ستون کمک کنند.

او می‌گوید: «ما از تصاویر چند ماهواره آب‌وهوای مختلف استفاده می‌کنیم که همگی از زاویه‌ای متفاوت به این آتشفشان نگاه می‌کنند. اگر از زوایای مختلف تخمین‌های متفاوتی داشته باشید، می‌توانید ارتفاع را بسیار دقیق تعیین کنید.»

نتایج تجزیه و تحلیل ناسا منتشر شده در فوریه را تایید می کند، که فقط از دو ماهواره استفاده کرد و نشان داد که فوران در اوج خود 58 کیلومتر ارتفاع داشته است. Proud می گوید آخرین ارزیابی قوی تر است.

فوران های آتشفشانی که به مزوسفر می رسند بسیار نادر هستند و این اولین باری است که دانشمندان توانسته اند یک رویداد را تایید کنند. آخرین فوران در این مقیاس احتمالاً فوران کراکاتوآ در سال 1883 بود.

پراد می‌گوید این روش جدید برای اندازه‌گیری ارتفاع ستون آتشفشانی می‌تواند برای ارزیابی ارتفاع ابرهای رعد و برق به هنگام جمع‌آوری بخار و در نتیجه تخمین شدت آنها مفید باشد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2345643-tonga-eruptions-volcanic-plume-reached-above-the-stratosphere-twice/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار