سلول های در معرض خطر انقراض کرگدن سفید شمالی به سلول های بنیادی اسپرم و تخمک تبدیل شدند

McClatchy-Tribune/Alamy

این تیم سپس مخلوط های مختلفی از فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی را آزمایش کردند تا این سلول های بنیادی کرگدن سفید جنوبی را به پیش سازهای اسپرم و تخمک تبدیل کنند که سلول های زایای اولیه نامیده می شوند. هنگامی که آنها کوکتل دقیقی را یافتند که در انجام این کار در کرگدن های سفید جنوبی موفق بود، آن را روی سلول های بنیادی کرگدن سفید شمالی اعمال کردند و متوجه شدند که برای آنها نیز موثر است.

دو کرگدن در حال چرا

سال بعد، محققان تلاش کردند تا این زیرگونه را با استفاده از اسپرم کرگدن های مرده کرگدن سفید شمالی نر، از جمله سودان، برای بارور کردن تخمک های جمع آوری شده از ناجین و فاتو نجات دهند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2350818-endangered-white-rhinos-cells-turned-into-sperm-and-egg-stem-cells/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

تاکنون 22 جنین کرگدن سفید شمالی تولید شده است که برای کاشت در آینده در کرگدن های سفید جنوبی منجمد شده اند.ج. ما هستیمگوش کنید))، زیرگونه ای نزدیک به هم که حدود 20000 از آن در جنوب آفریقا باقی مانده است.

چالش اضافی دستیابی به تنوع ژنتیکی است که برای حفظ جمعیت مورد نیاز است. همخونی همواره عواقب بدی دارد.»

ناجین و فاتو، آخرین دو کرگدن سفید شمالی، در Ol Pejeta Conservancy در کنیا

لورینگ می‌گوید حتی در آن زمان نیز مشخص نیست که کرگدن‌های کرگدن سفید جنوبی با موفقیت جنین‌ها را برای تولید فرزندان کرگدن سفید شمالی حمل کنند یا خیر.

محققان امیدوارند که تولید جنین از سلول‌های بالغ در آزمایشگاه بتواند راهی برای نجات کرگدن سفید شمالی با تنها دو ماده باقی‌مانده باشد.

زندگی


9 دسامبر 2022

مرجع مجله: پیشرفت های علمی، ، DOI: 10.1126/sciadv.abp9683

می‌گوید: «کار سخت زیادی بود و برای زمین بازی بسیار مفید خواهد بود جین لورینگ در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا. او می‌گوید، اما برای بررسی اینکه آیا این تخمک‌ها و اسپرم‌ها منجر به جنین‌های بارور شده می‌شوند، کار بیشتری لازم است.

برای آزمایش این روش برای کرگدن های سفید شمالی، کاتسوهیکو هایاشی در دانشگاه اوزاکا در ژاپن و همکارانش ابتدا سلول‌های پوست یک کرگدن سفید شمالی ماده را که در سال 2015 مرده بود، به نام نابیره، در ترکیبی از مواد شیمیایی که آنها را به سلول‌های بنیادی با قابلیت تشکیل هر نوع سلولی تبدیل می‌کرد، شستشو دادند.

تنها دو کرگدن سفید شمالی باقی مانده (سراتوتریوم پنبه ای) زن هستند – ناجین و دخترش فاتو در حفاظتگاه اول پجتا، ذخیره‌گاهی در کنیا. آخرین کرگدن سفید شمالی نر به نام سودان در مارس 2018 مرد.

در Wild Wild Life، یک خبرنامه ماهانه رایگان ثبت نام کنید که تنوع و علم حیوانات، گیاهان، و دیگر ساکنان عجیب و غریب و شگفت انگیز زمین را جشن می گیرد.

سلول‌هایی که قادر به تشکیل اسپرم و تخمک هستند از سلول‌های پوست کرگدن سفید شمالی مشتق شده‌اند که این امید را ایجاد می‌کند که جنین‌های رشد یافته در آزمایشگاه می‌توانند حیوانات را از انقراض نجات دهند.

یکی دیگر از راه های ممکن برای تولید جنین تبدیل سلول های پوست کرگدن سفید جنوبی به سلول های بنیادی است که توانایی تبدیل به انواع مختلف سلول های تخصصی را دارند. سپس اینها می توانند به شکل گیری تخمک و اسپرم تحریک شوند – رویکردی که در موش ها موثر بوده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار