سند همکاری در زمینه «حفاظت از گیاهان و قرنطینه گیاهان» امضا شد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: روابط در راستای سیاست دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور در سطح خوبی است و تبادل هیئت های مختلف در یک ماه اخیر نشان از عزم این دو دارد. کشورها روابط خود را با یکدیگر حفظ کنند.

وی همچنین یکی از موضوعات مورد علاقه طرفین را کشت قراردادی برشمرد و افزود: مذاکراتی داشته ایم و بر اساس نیاز در فصول مختلف و با توجه به محدودیت های اقلیمی، کشت قراردادی زمینه مناسبی را برای همکاری کشاورزی ارائه می دهد.

وزیر کشاورزی و اراضی ونزوئلا با اشاره به زمین های حاصلخیز و فراوان ونزوئلا گفت: می توانیم 500 هزار هکتار زمین برای کشت فراساحلی در اختیار ایران قرار دهیم. این زمین ها ظرفیت کشت دو بار در سال را دارند و علاوه بر کشاورزی می توان گاوداری های بزرگ ایجاد کرد.

ساداتی نژاد تامین نهاده های دام و طیور را مهم خواند و گفت: علاقه مندیم با ونزوئلا برای تامین ذرت، آرد، سویا و سایر نهاده ها همکاری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات کشاورزی ابراز امیدواری کرد که صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذایی از جمله خشکبار، مرکبات از جمله سیب عملیاتی شود. . در اسرع وقت.

اعمال کاهش تعرفه از سوی طرف ونزوئلایی بر این محصولات از سوی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان نیز مورد تاکید قرار گرفت.

500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ونزوئلا برای کشت فراساحلی از ایران آماده است.

وی افزود: وزیر حمل و نقل کشورمان چارچوبی را با طرف ایرانی برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران – ونزوئلا امضا کرده است و در حال خرید کشتی برای ارسال محموله های صادراتی به ایران هستیم. ونزوئلا با توسعه همکاری با ایران می‌تواند به قطب منطقه‌ای در آمریکای جنوبی تبدیل شود و دروازه‌ای برای ارسال کالاهای ایرانی به منطقه باشد.

این مقام ارشد وزارتخانه در بخشی دیگر از سخنان خود آمادگی خود را برای تبادلات علمی و فناوری بین دو کشور اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای چشمگیری در عرصه علم داشته است و مایل به انتقال تجربیات و فنون دانش در عرصه علم است. زمینه های مختلف کشاورزی به ویژه تحقیقات، مکانیزاسیون و توسعه محصولات زراعی. ما ونزوئلا را داریم.

وی تاکید کرد: ما هر کمکی از سوی ایران که استقلال غذایی را برای ما به ارمغان بیاورد، می پذیریم و آمادگی داریم نانوفناوری و مکانیزاسیون کشاورزی، پهپادهای کشاورزی و سموم شیمیایی را از ایران وارد کنیم.

باید بگویم؛ مقرر شد با همکاری طرفین نقشه راه جامع همکاری های دوجانبه در بخش کشاورزی تهیه و در آینده نزدیک امضا شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84944744/%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%82%D8%B1%D9%86%D8%B7%DB%8C%D9%86%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار وزرای کشاورزی ایران و ونزوئلا، علاوه بر امضای سند مذکور، رایزنی های گسترده ای در خصوص همکاری های مهندسی-کشاورزی در حوزه های مختلف انجام شد. آب و خاک، جنگلداری و کشاورزی.

«ویلمار کاسترو آلفردو سوتلدو» وزیر کشاورزی و اراضی جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز با قدردانی از میزبانی ایران گفت: روابط دو کشور مثال زدنی است و برای تعمیق و بازاریابی آن تلاش می کنیم. ونزوئلا رتبه چهارم گاو را در آمریکای جنوبی دارد، ما به لبنان، عراق، مصر و ایران گاو زنده صادر کرده ایم و در این بین گاوهای ونزوئلا کیفیت خود را نشان داده اند.

در پایان این نشست «سند همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه نباتات» دو کشور به امضای وزرای کشاورزی ایران و ونزوئلا رسید.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار