سیارات فراخورشیدی: دو سیاره فراخورشیدی دارای یک عنصر سنگین عجیب در آسمان خود هستند

و از آنجایی که محققان آن را در دو دنیایی که بررسی کردند پیدا کردند، هر فرآیندی که باریم را به بالای آن اتمسفرها برساند می‌تواند در دیگر جهان‌های فوق‌گرم نیز رایج باشد. درک اینکه چگونه این عنصر در اتمسفر تا این حد بالا رفته می تواند به ما در درک چگونگی شکل گیری این سیارات عجیب کمک کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2342386-two-exoplanets-have-a-strangely-heavy-element-floating-in-their-skies/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برداشت این هنرمند یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ را نشان می دهد، سیاره ای فراتر از منظومه شمسی ما، در حالی که آماده عبور از مقابل ستاره میزبان خود می شود.  همانطور که نور ستاره از جو سیاره عبور می کند، توسط عناصر شیمیایی و مولکول های لایه گازی فیلتر می شود.  با ابزارهای حساس می توان نشانه های این عناصر و مولکول ها را از زمین مشاهده کرد.  ستاره شناسان با استفاده از ابزار ESPRESSO تلسکوپ بسیار بزرگ ESO، سنگین ترین عنصر تا به امروز را در جو سیاره فراخورشیدی، باریم، در هر دو مشتری فوق داغ WASP-76b و WASP-121b یافته اند.
برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

غول‌های گازی بسیار داغ WASP-76b و WASP-121b دو سیاره فراخورشیدی هستند که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، هر دو از نظر اندازه مشابه مشتری هستند اما دمای آنها بالای 1000 درجه سانتیگراد است. توماس آزودو سیلوا در دانشگاه پورتو در پرتغال و همکارانش این دنیاهای سوزان را با تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی مشاهده کردند و از یافتن امضای باریم فلزی در هر دو جو آنها شگفت زده شدند.

آزودو سیلوا می گوید: “این یک کشف تصادفی بود – ما فقط می خواستیم تأیید کنیم که از قبل همه چیز را در آنجا می دانستیم.” ما به دنبال باریم نبودیم و فکر نمی‌کنم کسی به دنبال باریم باشد، زیرا دلیلی وجود ندارد که باریم وجود داشته باشد.

دو سیاره فراخورشیدی عظیم – جهان‌های فراتر از منظومه شمسی – باریم در اتمسفرشان شناور است. این سنگین ترین عنصری است که تاکنون در جو یک سیاره فراخورشیدی مشاهده شده است و ستاره شناسان نمی دانند چگونه به آنجا رسیده است.

ESO/M. نمایشگاه های غلات

ممکن است جابجایی غیرمنتظره ای در هر یک از این جهان ها وجود داشته باشد که باعث می شود باریم و سایر عناصر سنگین به بالای جو خود برسند. آزودو سیلوا می‌گوید این می‌تواند به میزان نزدیکی آن‌ها به ستاره‌های خود نیز مربوط باشد – هر یک از این سیارات آنقدر به ستاره خود نزدیک هستند که تنها در چند روز زمینی یک مدار کامل را کامل می‌کنند.

باریم بسیار سنگین‌تر از بسیاری از عناصری است که ما انتظار داریم در جو سیاره‌ای پیدا کنیم – تقریباً 2.5 برابر سنگین‌تر از آهن است. آزودو سیلوا می گوید: «اولین فکر ما این است که چیزی به این سنگینی در جو فرو می رود. این سؤالات زیادی را در مورد اینکه او چگونه به آنجا رسید و چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ایجاد می کند.»

تصور هنرمند از یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ، شبیه به WASP-76b و WASP-121b

مرجع مجله: نجوم و اخترفیزیک، DOI: 10.1051/0004-6361/202244489

اخترشناسان باریم را در اتمسفر دو سیاره فراخورشیدی شناور یافته‌اند و نمی‌دانند چگونه چنین عنصر سنگینی به جایی رسیده است.

فضا


13 اکتبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار