شهرک دوسری 300 متری باران

آغاز زلزله خاموش در دشت جیرفت از سال 1389

نماینده تیم زمین شناسی مهمترین مشکل فرونشست و ایجاد شکاف در منطقه دوساری را ایجاد کانال رودخانه به عرض 10 متر و عمق سه متر دانست و مسیر این کانال به صورت مستقیم است. در شمال و منطقه مسکونی شهر دوسری.

وی گفت: با انجام این مطالعه علاوه بر شناسایی مناطق فرونشست، پدیده خاموش فروچاله ها نیز بررسی می شود.

جرهری گفت: ایجاد سدها و سفره های زیرزمینی در مناطق سیل زده دشت دوسری موجب تقویت آب های زیرزمینی و در نتیجه کاهش میزان فرونشست زمین می شود.

بالاترین مقام شهر دوسری که شهردار بومی منطقه است بر اساس داده های گروه زمین شناسی زنگ خطر را به صدا درآورد و بر پیگیری اداری این مشکل تاکید کرد.

وی تصریح کرد: اگر این مسیر رودخانه یا کانال آسیبی به شهر دوسری وارد نکرده است به دلیل وجود خاکریز یا خاکریز قدیمی است که متاسفانه مقاومت خود را از دست داده و از سطح زمین در سطح زمین قرار گرفته است. ادامه شکاف به سمت محدوده شهر است. .

شهرستان عنبرآباد در مجاورت شهرستان جیرفت و در 257 کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84917417/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86

لزوم جلب توجه مسئولین استانی و کشوری

وی با بیان اینکه فرونشست زمین باعث تخریب باغ من شد، افزود: مسئولان برای درک بهتر عمق فاجعه از فرونشست در میدان بازدید کنند.

دوساری 300 متری بحران

نماینده تیم زمین شناسی اولین و مهم ترین راه حل مقابله با این پدیده را بررسی دقیق ژئوفیزیک برای شناسایی ترک ها و نشست های احتمالی در زیر سطح دانست و گفت: با کسب اطلاعات در این زمینه می توان برنامه ریزی علمی دقیقی را طی کرد. یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت

وی افزود: سیل از سمت جنوب شرق و سمت چشمه شهر دوسری را تهدید می کند و در اولین قدم برای مقابله با این بحران نیازمند مدیریت صحیح سیل هستیم.

وی افزود: دومین اثر ترک ها تغییر شیب زمین است به این معنی که جهت نهرها از شرق به غرب به غرب به شرق تغییر کرده است که سیستم آبیاری کشاورزی را تغییر می دهد.

تهدید به ادامه بحران

وی به جدیدترین و جدیدترین تصاویر ماهواره ای اشاره کرد و گفت: در این تصاویر فاصله فرونشست 700 متر از منطقه مسکونی است اما با توجه به بازدید میدانی تیم ما دیوار ضلع جنوبی یکی از قدیمی ترین باغات خرما در منطقه دوساری یک شکاف دارد و این فرونشست به آن رسیده است، اما آثار ترکش هنوز روی سطح زمین ظاهر نشده است.

راننده جراحی وی گفت: با توجه به وجود تصاویر ماهواره ای، این شکاف ها در نیمه مرکزی و شرقی دشت جیرفت به ویژه شهرستان دوساری با روند شمالی به جنوبی ایجاد شده است و در حال حاضر تحقیقات اولیه برای بررسی آن در حال انجام است. ابعاد این زلزله خاموش

دوساری 300 متری بحران

شهردار دوساری از ایجاد اولین ترک در این شهر در سال 1390 خبر داد و گفت: این ترک ابتدا 300 متر طول داشت اما امروز پس از 10 سال این ترک در 300 متری منازل مسکونی دوسری به شهر رسیده است.

دوساری 300 متری بحران

وی افزود: در صورت ادامه مسیر شکاف ها، چشمه ها خشک می شوند و آب شرب و کشاورزی را با بحران مواجه می کنند.

جرهری با بیان اینکه باید منتظر خسارت به واحدهای مسکونی و بروز ترک هایی از عمق زمین تا سطح باشیم، افزود: زنگ خطر به صدا درآمد و فرونشست به واحدهای مسکونی در عمق زمین رسید اما تاکنون هیچ گونه اثرات خارجی مانند ترک و آسیب ایجاد نکرده است.”

وی گفت: شکاف فرونشست مستقیم زمینه را برای تخریب منازل و تداوم خشکسالی برای زمین های کشاورزی و باغات و همچنین ادامه مسیر سیلاب ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر دوسری یکی از قطب های مهم کشاورزی و باغداری منطقه جنوب کرمان است که این روزها به دلیل شرایط جغرافیایی وضعیت خوبی ندارد.

جهری همچنین ایجاد طرح های آبخیزداری و آبخوان را دومین اقدام برای مقابله با ترک ها و فرونشست ها دانست و بر انتخاب مکان های مناسب در این بخش تاکید کرد. هدف اصلی این زمین شناس جلوگیری از خروج سیلاب از منطقه و ورود آن به آبخوان است.

وی پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی را خطر بزرگی دانست و گفت: چاه های عمیق جدید در منطقه دوساری در عمق بیش از 200 متری به آب می رسد که آب کافی برای زندگی مردم را تامین نمی کند و چندین باغ در این منطقه خشک شده است.

نماینده تیم زمین شناسی ادامه داد: هر ساله شاهد بارش بسیار زیادی در این منطقه هستیم که با توجه به سدها و شبکه انتقال مستقیم به بستر نمک جازموریان ارسال می شود. این مشکل از یک سو و تغییر اقلیم ایران از سوی دیگر منجر به کاهش شدید میزان جذب آب در سفره های زیرزمینی شده است. از طرفی توسعه کشاورزی منطقه باعث تشدید برداشت از منابع آبی و آن همه شده که فرونشست زمین و ایجاد شکاف های عمیق و طولانی را نیز در پی داشته است.

وی با بیان اینکه سیلاب شمالی این منطقه را به 2 شاخه تبدیل می کند، گفت: با بهره برداری از این 2 آبراه می توان طرح های جامع آبخیزداری را در سه نقطه اصلی شهر برنامه ریزی کرد و خطر سیلابی را کاهش داد، بنابراین اجازه دهیم تمام سیلاب ها وارد آب شوند. زمین.

خالصی شهرستان دوسری را روستایی و شغل اهالی این منطقه کشاورزی و باغداری عنوان کرد و گفت: اگر آب کشاورزی و شرب شهرستان دوسری از بین برود این منطقه دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

شهردار دوساری با بیان اینکه این شهر در حلقه کوه ها قرار دارد، ادامه داد: در هنگام بارندگی سیلاب از سمت کوه ها از شمال شرق به جنوب شرق شهر دوسری و نقاط سر راه به سمت شکاف ها سرازیر می شود که باعث می شود. تخریب شهر و بحران

جرهیری افزود: مشکل زمانی حادتر می شود که ادامه این شکاف به اوج سیل منجر شود که در زمان بارندگی و جاری شدن سیل مشکل و تهدید را دوچندان می کند چرا که با حجم عظیم سیل، شهر را تهدید می کند. دوساری با سرعت و تخریب بیشتر. .

تغییر اقلیم و انفعال مدیریت سیل در زمینه فرونشست

با این حال محمد مهدی خالصی یکی از شهروندان دوساری که بر اثر فرونشست در قسمت هایی از باغ خود دچار مشکل شده است، خواستار توجه مسئولان استانی و کشوری به موضوع فرونشست در این منطقه می شود و می گوید: اگر امروز این مشکل برطرف نشد. در آینده نزدیک با یک بحران بزرگ روبرو خواهیم شد.

این پژوهشگر زمین شناس و زلزله شناس گفت: بر اساس برآوردهای زمین شناسی بر اساس عکس های ماهواره ای میزان رشد سالانه ترک ها 500 متر در سال و حدود یک و نیم متر در روز است.

این کارشناس گفت: متأسفانه اتفاقی که در این شکاف ها افتاد در ابتدا سطح ایستاب ها را با هم مخلوط کرد و این اختلاط باعث تغییر کیفیت آب شرب و کشاورزی می شود.

سرغر در ادامه با بیان اینکه با نفوذ این میزان آب به سفره های زیرزمینی در چند سال آینده می توان میزان فرونشست را نزدیک به صفر کرد، ادامه داد: حتی اگر برداشت از سفره های زیرزمینی متوقف شود، فرونشست فعلی زمین چهار تا پنج سال رشد خواهند کرد، خود به خود ادامه خواهند داد و تنها با ارائه راهکارها می توان سرعت این فرونشست ها را کاهش داد.

لزوم راه اندازی سدها و سفره های آبخیزداری

تاثیر ترک ها بر روی آب های زیرزمینی

دوساری 300 متری بحران

بر اساس شواهد، در شهر دوساری در نقطه ای که تیرهای انتقال برق تراز خود را از دست داده و خمیده است، ترک های عمیق و گسترده ای ایجاد شده است و به گفته کارشناسان زمین شناسی، ریشه این ترک ها در زیرزمین و زیرزمین است. پس از ایجاد شکاف های عمیق در زمین، این ترک ها نیز روی زمین ظاهر می شوند. بنابراین مسئولان باید امروز به این موضوع رسیدگی کنند تا فردا مسائل بحرانی پیش نیاید.

راهکارهایی برای مقابله با افتادگی

این پژوهشگر زمین شناس و زلزله شناس تاریخ اولین فرونشست ها در دشت جیرفت و منطقه دوسری را سال 1389 اعلام کرد و برای تایید این ادعا به تصاویر ماهواره ای اشاره کرد.

عادل خالصی وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد شکاف ها را عواملی چند وجهی دانست و طغیان آب، کاهش سطح آب های زیرزمینی، کشاورزی و باغداری را از جمله علل این شکاف ها برشمرد و افزود: فاصله مسیر به شهر. دوساری زمینه ساز ایجاد مسیری برای سیلاب های فصل بارندگی است که مناطق مسکونی و باغ های شهر دوساری را تهدید می کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار