شکار پروتو-هندواروپایی، زبان اجدادی گمشده اروپا و جنوب آسیا

ما مدت هاست که می دانیم یک زبان باستانی وجود داشته که باعث پیدایش انگلیسی، بنگالی و ده ها زبان دیگر شده است. اکنون به تعیین محل صحبت به زبان پروتو-هند و اروپایی نزدیک شده ایم.

انسان


23 نوامبر 2022

تصویر پیش فرض New Scientist
این جست‌وجو برای قرن‌ها کارشناسان را به وجد آورده و ناامید کرده است، با شواهدی که گاهی اوقات به جهت مخالف اشاره می‌کنند. با این حال، این میدان تا بن بست فاصله دارد. ژنتیک دانان با قدرت DNA در پاشنه خود در حال ساختن هستند ادعاهای جدید در مورد PIE، زبانی که ممکن است پیش از تمدن باشد. در همین حال، مطالعات زبان‌شناختی اکنون نشان می‌دهد که می‌توان ریشه‌های زبان‌های هندواروپایی را حتی فراتر از PIE در دنیایی که مدت کوتاهی پس از استقرار کشاورزی در جنوب غربی اروپا وجود داشت، جستجو کرد. «آسیا. نه اینکه همه چیز ساده باشد – یا بدون بحث.

جوامع بشری بدون زبان نمی توانند وجود داشته باشند و هیچ خانواده زبانی به اندازه هند و اروپایی جهان ما را شکل نداده است. بیش از 3 میلیارد سخنران یا حدود 46 درصد از جمعیت جهان دارد. از زمانی که این خانواده زبانی شناخته شد، محققان به دنبال پاسخ به یک سوال مهم بودند. چه کسی به زبان بومی هند و اروپایی – که پروتو-هندو-اروپایی (PIE) نامیده می شود- صحبت می کرد که به صدها دختری که امروز می شنویم تقسیم شده است؟

مادر. به سختی می توان کلمه ای احساسی تر در زبان انگلیسی وجود داشت. می توان تصور کرد که کودکان هنگام بیدار شدن از کابوس، آن را فریاد می زنند، و صد ساله ها آن را در بستر مرگ زمزمه می کنند. یک نظرسنجی در سال 2004 او را اعلام کرد زیباترین کلمه انگلیسیو هنرمندان در اشعار و نمایشنامه های بی شماری آن را تداعی کرده اند. با این حال، اگرچه او می‌تواند خانه و کانون را تنها در دو هجا تداعی کند، مادر شاید بیش از همه به خاطر سیل پسرعموهایش قابل توجه باشد. از هلندی (مادر) در چک (مسافرت رفتن) در بنگالی (مادر)، ده ها زبان دارای کلماتی هستند که ریشه مشترکی با مادر دارند و انگلیسی را به تار عنکبوت از زبان هایی که تقریباً در همه قاره ها در بر می گیرد پیوند می دهند.

آنجا …


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634141-000-the-hunt-for-the-lost-ancestral-language-of-europe-and-southern-asia/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

اندی اسمیت

توسط احمد گل کار

احمد گل کار