شکایت از قیمت زرشک در خارج از استان خراسان جنوبی

فرماندار در میانه این مراسم گفت: سطح زیر کشت زرشک در این شهرستان 2700 هکتار است و سالانه بیش از سه هزار تن زرشک خشک برداشت می شود که رتبه دوم تولید زرشک در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است. .

مهدی فرجامی فرد، کارخانه قند قهستان، وجود 787 رشته قنات، 40 معدن با 410 میلیون تن ذخیره تعریف شده، 300 اثر تاریخی و 2 اثر در فهرست ملی، 30 قلعه و 20 خانه تاریخی را از دیگر ظرفیت های شهرستان مرزی برشمرد. .

افتتاح و راه اندازی طرح های مرتبط با زرشک و تحول آن، برگزاری همایش علمی، نمایشگاه و رویداد استارت آپی از برنامه های تکمیلی این جشنواره بود.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و مذیم در شورای اسلامی نیز گفت: برای خرید توافقی یا تضمینی زرشک 2 ماه است که با مسئولان و وزیر جهاد کشاورزی مکاتبه کرده ایم و علیرغم موافقت آقای وزیر تاکنون اقدامی انجام نشده است.

قیمت زرشک باید بر اساس تقاضا باشد

جعفری درباره ورود بنگاه های دانش بنیان به تولید و فرآوری زرشک گفت: تمام اقدامات انجام شده در جشنواره ملی زرشک با هدف افزایش قیمت و بهبود معیشت کشاورزان است و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه معیشت 250 هزار خانوار خراسان جنوبی به زرشک وابسته است، گفت: در این سال ها مدیران و مجموعه های تصمیم گیر در زمینه معرفی محصول زرشک بسیار کم کاری کرده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: بیش از 70 درصد مصوبات سفر استاندار به این شهرستان اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به سابقه 250 ساله تولید زرشک در استان و کم کاری در معرفی این محصول افزود: در برگزاری جشنواره ملی زرشک این محصول مزیت دار ارائه می شود. در سطح ملی. و در مرحله بعد برای افزایش صادرات زرشک تلاش خواهد شد.

98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و 50 هزار خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این محل زندگی می کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84915720/%DA%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%B4%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C

وی با اشاره به تولید زرشک در شهرستان مدهیم افزود: همت استان معرفی محصول ارزشمند زرشک در سطح ملی و جهانی است که با تبلیغات و معرفی آن شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود لذا کشاورزان نباید محصول زرشک خود را به قیمت پایین بفروشند.

وی گفت: از اتاق بازرگانی ایران درخواست جدی داریم که به خراسان جنوبی و استان هایی که کمتر دیده شده اند توجه شود و به چند استان خاص توجه نشود.

امام جمعه اسدیه نیز گفت: امروزه فرش دره در تمام دنیا شناخته شده است اما محصول زرشک خراسان جنوبی به درستی معرفی نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک توجه بنگاه های دانش بنیان به فرآوری و تشکیل صنایع تبدیلی در تولید زرشک است.

مولوی سید احمد عبداللهی با اشاره به اینکه زرشک دارای 125 خاصیت و ارزش غذایی است، افزود: زرشک کاران برای تولید و برداشت این محصول سودمند از استان تلاش زیادی می کنند اما سود اصلی را دلالان می برند که باید کمک شود. به ذینفعان اصلی

یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با تاکید بر اینکه برای برداشت زرشک باید از گروه های گردشگری به خراسان جنوبی دعوت شود، گفت: 85 هزار تن زرشک تولیدی زرشک برای دنیا قابل قبول نیست و ما باید به آن توجه کنیم. باید دیدگاه خود را تغییر دهیم زیرا هنوز نتوانسته ایم برای این آب و هوا. و تجارت خوب که باید کاری کنیم و فقط به بازار داخلی توجه نکنیم.

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز در این مراسم گفت: خرید تضمینی ظلم بزرگی به کشاورزان است، یعنی محصول ما مشتری ندارد و دولت آن را خریداری می کند. انتظار می رود زرشک به جایگاهی برسد که قیمت آن بر اساس تقاضا تعیین شود.

کنترل زنگ زرشک باید زود شروع شود

وی گفت: درآمد سرانه روستائیان خراسان جنوبی رتبه 29 کشور را دارد و اقتصاد استان به زعفران و زرشک وابسته است.

38 هزار کشاورز زرشک خراسان جنوبی از اواسط شهریورماه برداشت این محصول را از 19 هزار و 485 هکتار از اراضی کشاورزی آغاز کردند و حدود 85 هزار تن زرشک تازه و 22 هزار تن زرشک روانه بازار شد.

امام جمعه اهل سنت اسدیه نیز گفت: زرشک میوه ای الهی است که باید از آن بهره مند شویم و باید این محصول ارزشمند و مفید را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

حسین خسروی اسفزار تاکید کرد: برگزاری این نوع جشن ها باید برای کشاورزان و منطقه خروجی داشته باشد.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران” 30 تا 7 مهرماه در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، بیرجند و مدهیم برگزار شد و اختتامیه آن خواهد بود. فردا در بیرجند برگزار می شود.

جواد اشرفی در خصوص آفات محصول زرشک گفت: مقرر شد امسال وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه با آفات و سم پاشی زرشک اقدام کند و هرس آن در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: این جشنواره با همت دولت برگزار شد و اگر برگزار نمی شد آیا برخی از مسئولان به یاد خراسان جنوبی می افتادند یا خیر؟

وی گفت: زرشک محصول خاصی است که در جای دیگر وجود ندارد و خداوند این نعمت را به شما داده است، بنابراین نباید قیمت تضمینی روی آن بگذاریم، بلکه بگذاریم جایگاه خود را در دنیا پیدا کند.

ورود وزارت جهاد کشاورزی برای سمپاشی آفات زرشک

روشنعلی یکتا افزود: این میزان تولید نمی تواند شما را پوشش دهد و خرید گارانتی شرم آور است و نشان می دهد که این محصول خریدار و جوینده ای ندارد.

وی برق رسانی پایدار قلعه فورگ را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعتباری برای این کار در نظر گرفته شده و طرح برق رسانی پایدار در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته و برای سنگفرش آن بیش از 300 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام مصیب خزایی با تاکید بر اینکه جشنواره ملی زرشک باید به معرفی هر چه بیشتر محصول زرشک منجر شود افزود: یکی از برنامه هایی که باید به عنوان وظیفه خود بدانیم رصد مشکلات کشاورزان در حوزه است. و بهره وری را افزایش دهد.

وی بیان کرد: 98 درصد تولید جهانی زرشک مربوط به خراسان جنوبی است که باید نظر خود را تغییر دهیم و به فکر معرفی این محصول ویژه در سطح بین المللی باشیم و میزان تولید زرشک باید افزایش یابد چرا که ایران کشوری خاص است و … کشورهای دنیا که زرشک ندارند از آن محروم هستند.

یکتا افزود: این محصول را تبلیغ می کنم و به عنوان سفیر صادرات زرشک این محصول را در نقاط مختلف دنیا هدیه می دهم.

وی بیان کرد: وجود بازارچه مرزی میل 73 و مزیت های تجاری آن یکی از ظرفیت های مهم منطقه است که متاسفانه از سال 1398 به صورت یک طرفه تعطیل شده و پیگیر بازگشایی آن هستیم.

وی با بیان اینکه بنگاه های دانش بنیان به دلیل داشتن 125 ویژگی زرشک باید وارد عرصه صنایع تبدیلی و تبدیلی این محصول مزیت دار استان شوند، گفت: مسئولان نیز باید گوش کشاورزان و اقدامات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهند.

وی بر لزوم توجه به توسعه بازار و افزایش قیمت زرشک تاکید کرد و ادامه داد: گردشگری کشاورزی و کشاورزی باید در استان رونق بگیرد که یکی از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک است.

وی گفت: در اختتامیه جشنواره ملی زرشک باید بررسی شود که اهداف کوتاه مدت و بلندمدت این جشنواره تا چه اندازه محقق شده است.

جعفری گفت: ریشه امنیت و اقتصاد استان و کشور، مرزنشینان از جمله در منطقه مرکزی هستند که به نوعی مرزبانی می کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت با برگزاری جشنواره ملی زرشک به دنبال بالا بردن صدای کشاورزان است و وظیفه دولت آماده سازی زیرساخت ها و تشکل های مردمی است بنابراین بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید برای صادرات فکر و برنامه ریزی کنید.»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر استفاده از دستگاه های بهداشتی برای خشک کردن زرشک تاکید کرد و افزود: کشاورزان برای تولید با کیفیت به توصیه های کارشناسان ترویج کشاورزی توجه کنند.

وی با بیان اینکه این شهرستان به دارالتقریب نزدیک است افزود: قابلیت های خوبی در حوزه گردشگری مذهبی دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نظارت بر دستیابی به اهداف جشنواره

وی گفت: 98 درصد تولید زرشک دنیا متعلق به خراسان جنوبی است که سالانه 85 هزار تن زرشک تازه تولید می شود.

اشرفی با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان مردمی خراسان جنوبی است، افزود: ای کاش 20 سال پیش عده ای سفیر زرشک در خراسان دوسود می شدند و امیدواریم نتیجه جشنواره ملی زرشک رقم بخورد. مثبت

استاندار با تاکید بر اینکه هدف اصلی جشنواره ملی زرشک معرفی این محصول مفید و ایجاد ارزش افزوده است، گفت: سال گذشته 300 هکتار از باغات این شهرستان به آفت زنگ زرشک آلوده شد و امسال نیز درخواست کردیم که این امر با آفت سریعتر مقابله شود

درخواست معرفی زرشک

اولین جشنواره ملی شاه توت از روز پنجشنبه 21 مهرماه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و طی روزهای اخیر در شهرهای قاینات، سربیشه، بیرجند و بیرجند برگزار شده است. مدهیم.

به گزارش ایرنا، از کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک، مهدی جعفری روز سه شنبه در ششمین روز از جشنواره ملی زرشک که در روستای فورگ شهرستان مدهیم برگزار شد، افزود: به دلیل سود محدود خود، منافع 250000 خانواری که از زرشک در این استان بهره مند می شوند، استان را به خطر می اندازند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار