صدها رشته گاز عجیب و غریب در مرکز کهکشان ما کمین کرده اند

او می‌گوید: «رشته‌های عمودی با میدان مغناطیسی کهکشان هم‌تراز هستند، اما بقیه باید به‌طور تصادفی تراز شوند. “الگویی که دیدم مرا غافلگیر کرد – در ابتدا نمی توانستم آن را باور کنم.”

فرهاد یوسف زاده/ دانشگاه شمال غرب

مطالعات انجام شده بر روی منطقه درست در نزدیکی Sagittarius A* به وقوع چنین انفجاری اشاره کرده است، اما هنوز تایید نشده است. یوسف زاده می‌گوید: «ما واقعاً می‌خواهیم این ساختارهای مقیاس بزرگ‌تر را با کوچک‌ترین مقیاس در اطراف سیاه‌چاله بازسازی کنیم و نشان دهیم که واقعاً این جت در امتداد صفحه کهکشان وجود دارد. “این می تواند پیامدهای عمیقی برای درک ما از محور چرخش سیاهچاله داشته باشد.”

جهت گیری رشته ها و حرکت آنها نشان می دهد که آنها ممکن است زمانی تشکیل شده باشند که یک جت از Sagittarius A* منفجر شود و هر گازی را که جت از آن عبور می کند کشیده شود. در عرض در پیچک. موقعیت آنها نسبتا نزدیک به سیاهچاله نشان می دهد که به احتمال بسیار زیاد این انفجار حدود 6 میلیون سال پیش آغاز شده است و هنوز ادامه دارد، اگرچه در حال حاضر با شدت بسیار کمتر.

فرهاد یوسف زاده در دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی و همکارانش این رشته ها را با استفاده از داده های تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی پیدا کردند. در دهه 1980، یوسف زاده مجموعه‌ای از رشته‌های عمودی را کشف کرد که عمود بر صفحه کهکشان قرار گرفته بودند، اما رشته‌های افقی جدید کاملاً غیرمنتظره بودند.

مرکز کهکشان ما مملو از صدها رگه عجیب گاز داغ است که ممکن است به دلیل انفجار کمان A*، سیاهچاله کلان پرجرم ساکن راه شیری شکل گرفته باشد.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2376644-hundreds-of-weird-filaments-of-gas-are-hiding-in-our-galaxys-centre/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

در حالی که رشته های عمودی تا 150 سال نوری ارتفاع دارند، رشته های افقی فقط 5-10 سال نوری طول دارند و همگی به سمت کمان A* اشاره می کنند. این رشته های افقی برخلاف رشته های عمودی که به احتمال زیاد از الکترون های پرانرژی ساخته شده اند، از گاز ساخته شده اند. همچنین به نظر می رسد که آنها از Sagittarius A* به سمت نواحی بیرونی کهکشان که زمین در آن قرار دارد دور می شوند.

این می تواند به این معنی باشد که محور چرخش Sagittarius A* بر محور چرخش کهکشان به عنوان یک کل عمود است، که می تواند سرنخ مهمی از چگونگی شکل گیری کهکشان ما و نحوه تعامل آن با سیاهچاله مرکزی خود باشد.

تصویر MeerKAT از مرکز کهکشانی با رشته های عمودی و افقی