طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضا برای سوخت فسیلی طی 15 سال به اوج خود می رسد


آژانس بین المللی انرژی دریافته است که جنگ در اوکراین انتقال جهانی به منابع انرژی پاک تر را تسریع کرده است

محیط


27 اکتبر 2022

معترضان بنری در دست دارند که روی آن نوشته شده بود

معترضان آب و هوا در گلاسکو، بریتانیا در نوامبر 2021

Lafargue Raphaël/ABACA/Shutterstock

به گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA)، که می گوید تهاجم روسیه به اوکراین، انتقال جهانی به منابع انرژی پاک تر را سرعت بخشیده است، تقاضا برای سوخت های فسیلی ظرف 15 سال به اوج خود خواهد رسید.

بر اساس آخرین چشم انداز انرژی جهان، حتی اگر تلاش ها برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی افزایش نیابد، تقاضا برای زغال سنگ ظرف چند سال کاهش می یابد و تقاضا برای نفت تا سال 2035 تثبیت می شود. مهمتر از همه، حتی تقاضا برای گاز نیز باید از پایان این دهه افزایش یابد.

این اولین باری است که تحلیلگران بانفوذ آژانس بین المللی انرژی می گویند انتظار می رود تقاضای سوخت فسیلی در تمام سناریوهای آینده آنها به اوج خود برسد یا حتی با وجود سیاست های فعلی افزایش یابد.

افزایش مصرف سوخت های فسیلی نقطه عطفی تاریخی برای اقتصاد جهانی خواهد بود و در نهایت تولید ناخالص داخلی و مصرف سوخت های فسیلی را برای اولین بار از زمان انقلاب صنعتی جدا می کند.

می‌گوید: «این یک اعلامیه بسیار بزرگ است تابوت مایک Carbon Tracker، یک اندیشکده که تأثیر تغییرات آب و هوا بر بازارهای مالی را مطالعه می کند. این پیام را به صنعت نفت و گاز می فرستد که هی، کسب و کار طبق معمول در درازمدت کارساز نخواهد بود.»

آژانس بین المللی انرژی گفت: این خبر خوبی برای آب و هوا است: به گفته آژانس بین المللی انرژی، اکنون انتظار می رود انتشارات جهانی از بخش انرژی تا سال 2025 به اوج خود برسد، زیرا تقاضا کاهش می یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی دریافت که جنگ روسیه با اوکراین باعث آشفتگی در بازارهای جهانی انرژی شده است. اما در بلندمدت، این مناقشه انتقال جهانی به منابع انرژی کم کربن را تسریع خواهد کرد زیرا کشورها به دنبال تقویت رشد و تقویت امنیت انرژی خود در پاسخ به بحران هستند.

آژانس بین المللی انرژی گفت، برای مثال، قانون کاهش تورم ایالات متحده، استقرار نیروی بادی و خورشیدی را تسریع خواهد کرد و تعداد خودروهای الکتریکی در جاده ها را در دهه آینده افزایش خواهد داد. در همین حال، تقاضای اتحادیه اروپا برای گاز طبیعی و نفت به لطف بسته Fit for 55 این بلوک تجاری تا سال 2030 تا 20 درصد کاهش می یابد که شامل استقرار خودروهای الکتریکی، پمپ های حرارتی و خشک کن ها و انرژی های تجدیدپذیر خواهد بود.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «بازارها و سیاست‌های انرژی در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، نه فقط در حال حاضر، بلکه برای دهه‌های آینده تغییر کرده است». فاتح بیرول در بیانیه ای گفت. حتی با وجود پارامترهای سیاسی امروزی، دنیای انرژی در برابر چشمان ما به طرز چشمگیری در حال تغییر است. پاسخ‌های دولت‌ها در سراسر جهان نوید می‌دهند که این تغییر تاریخی و قطعی به سمت یک سیستم انرژی پاک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر باشد.

در تمام سناریوهای آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی تثبیت می‌شود، زیرا کشورها بیشتر خودروهای الکتریکی می‌رانند و برای گرما و برق به انرژی‌های تجدیدپذیر، هسته‌ای و سایر فناوری‌های کم کربن متکی هستند. بر اساس سیاست‌های فعلی، انتظار می‌رود که سهم سوخت‌های فسیلی در ترکیب انرژی جهانی از حدود 80 درصد امروز به بیش از 60 درصد در اواسط قرن افزایش یابد.

اما این سرعت تغییر به اندازه کافی سریع نیست تا از تغییرات خطرناک آب و هوایی جلوگیری کند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که بر اساس سیاست‌های فعلی، جهان در مسیر گرم شدن حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن قرار دارد که با ارزیابی‌های دیگر سازمان ملل که در این هفته منتشر شد، مطابقت دارد. دانشمندان هشدار می دهند که این سطح از گرم شدن یک تهدید جدی برای ثبات سیستم های اکولوژیکی است.

با این حال، اگر کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تلاش بیشتری کنند، سرعت این انتقال می‌تواند تسریع شود. در سناریویی که کشورها به تمام اهداف اقلیمی خود به طور کامل و به موقع دست می‌یابند، تقاضا برای زغال‌سنگ، نفت و گاز تا سال 2030 قبل از کاهش تدریجی تا سال 2050 به اوج خود می‌رسد. در این سناریو، افزایش دمای ناشی از اقلیم تا 1.7 درجه سانتی‌گراد بالاتر نگه داشته می‌شود. سطوح ماقبل صنعتی

در خبرنامه رایگان Fix the Planet ما ثبت‌نام کنید تا هر پنج‌شنبه خوش‌بینی آب و هوا را مستقیماً به صندوق ورودی خود دریافت کنید.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344331-fossil-fuel-demand-expected-to-peak-within-15-years/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار