فسیل نشان می دهد که اجداد مارمولک ها در 167 میلیون سال پیش چه شکلی بوده اند

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05332-6

با وجود ظاهر مارمولکی سطحی آن، B.gracilis بر اساس این مطالعه، شکل قدیمی‌تری از خزنده‌ها را نشان می‌دهد که به منشأ گروه سنگفرشی نزدیک‌تر است، که امروزه شامل بیش از 10000 گونه مارمولک و مار می‌شود. دیرینه شناسان اجداد اولیه خود را “ساقه اسکوامیت” می نامند.

السا پانسیرولی

با مقایسه این خزنده با فسیل های دیگر، تالاندا و همکارانش دریافتند که خزندگان باستانی دیگری مانند خزندگان 100 میلیون ساله تو چشم داشتی – همچنین دارای ترکیبی از صفات باستانی و پیشرفته است.

بازسازی هنری سنگفرش فسیلی، Bellairsia gracilis
بازسازی هنری سنگفرش فسیلی، Bellairsia gracilis

ترکیب صفات قدیم و جدید بیانگر آن است B.gracilis نوعی یادگاری از تکامل اولین سنگفرش ها بود، مانند شکل اجدادی که هنوز در کنار فرزندان باقی مانده است.

توضیح می‌دهد: «مشکل بسیاری از اسکواماتاهای ژوراسیک میانی این است که آن‌ها به قدری ضعیف شناخته شده‌اند که تفسیرهای مربوط به روابط آنها اغلب حدس‌آمیزی است. آرناو بولت در دانشگاه بریستول، انگلستان، که در مطالعه جدید شرکت نداشت. کشف نمونه کاملتر از این دوره، به عنوان B.gracilisاو می‌گوید که به روشن شدن زمانی کمک می‌کند که سکومات‌ها متنوع شدند و گروه‌های مدرن ظاهر شدند.

اگر تفسیر آناتومیکی درست باشد، پس از اینکه اولین مارمولک ها و مارها تکامل یافتند و در کنار آنها زندگی کردند، اسکوامیت های بدوی ده ها میلیون سال زنده ماندند. “bellairsia تالاندا می‌گوید: در حال تغییر دیدگاه در مورد گسترش مارمولک‌ها در اکوسیستم‌های مزوزوئیک است.

شانه‌ها و استخوان فک خزنده، و همچنین نحوه خم شدن استخوان‌های جمجمه در برابر یکدیگر، شبیه استخوان‌بندی‌های بعدی است، در حالی که برخی از جنبه‌های ستون فقرات و کام خزنده بیشتر شبیه خزندگان اولیه‌تر از ۲۴۰ میلیون سال پیش است.

این مطالعه نشان می‌دهد که اسکوامیت‌های اولیه در اوایل تاریخ خود به انبوهی از گونه‌ها گسترش یافته‌اند. بولت در طول میلیون‌ها سال تاریخ خزنده‌ها می‌گوید: «احتمالاً تعداد بیشتری از سنگفرش‌های ساقه‌ای برای کشف وجود دارد.

خزنده ای به نام Bellairsia gracilis او به عنوان یکی از اعضای اولیه گروه squamata شناخته شد که در حدود 167 میلیون سال پیش زندگی می کردند

زندگی


26 اکتبر 2022

اسکلت 6 سانتی متری که در سال 2016 در جزیره اسکای اسکاتلند یافت شد متعلق به این گونه است. Bellairsia gracilisکه در سال 1998 از تعداد انگشت شماری از قطعات اسکلتی نامگذاری شد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344224-fossil-shows-what-lizards-ancestors-looked-like-167-million-years-ago/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

من از ابتدا می دانستم که فسیل مهمی خواهد بود حتی اگر اینطور نباشد [being] تالاندا می‌گوید: گونه‌ای جدید برای علم.

فسیل ژوراسیک کمک می کند تا روشن شود که اجداد اولیه مارمولک ها و مارها در بیش از 167 میلیون سال پیش چگونه بوده اند.

اگرچه او در عصر دایناسورها زندگی می کرد مگالوزاروسدیرینه شناسان در ابتدا تصور می کردند این خزنده مارمولکی شبیه گونه های امروزی است. اما به لطف اسکن های با وضوح بالا از فسیل 2016 که حدود 70 درصد کامل شده است، ماتئوش تالاندا در دانشگاه ورشو، لهستان، و همکارانش شناسایی کرده اند B.gracilis مانند یک خزنده بسیار ابتدایی تر.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار