فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ گازهای خالص را از سیارک ریوگو بازگرداند

مراجع مجله: دانشمندان پیشرفت می کنند، DOI: 10.1126/sciadv.add8141، DOI:10.1126/sciadv.abo7239; علوم پایه، DOI: doi/10.1126/science.abo0431

گازهای بازگردانده شده از سیارک ریوگو توسط فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2، تاریخچه این سیارک را آشکار می کند و می تواند به ما کمک کند تا تکامل منظومه شمسی را کنار هم بگذاریم.

فضا


20 اکتبر 2022

نمای سیارک ریوگو از هایابوسا 2. اعتبار: JAXA، دانشگاه توکیو و همکاران

در حالی که خود ریوگو – یا حداقل بدن مادری که مدت‌ها پیش از آن جدا شد – باید حدود 4.5 میلیارد سال سن داشته باشد، سنگ‌های نمونه فقط حدود 5 میلیون سال روی سطح بودند. این سن با میزان چرخش سطحی که در سیارک‌های نزدیک به زمین مشاهده می‌شود، مطابقت دارد، نه منظومه شمسی بیرونی، بنابراین ریوگو باید حداقل میلیون‌ها سال پیش از محل تولد خود به داخل مهاجرت کرده باشد.

این بدان معناست که ما می‌توانیم از این نمونه‌ها برای درک دقیق‌تر سیارک و منظومه شمسی بیرونی استفاده کنیم. یکی از راه‌هایی که محققان این کار را انجام دادند، بررسی گازهایی بود که از نمونه‌های سنگ جدا شده بودند، اما در ظروف نمونه محفوظ ماندند، زیرا آنها به زمین برگشتند و تعیین کردند که چگونه این گازها به ریوگو رسیده‌اند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2343340-hayabusa-2-has-brought-back-gases-from-an-asteroid-for-the-first-time/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

از آنجایی که برخی از این گازها مستقیماً از تشعشعات فضایی می‌آمدند، به محققان اجازه داد سن سطح سیارک را اندازه‌گیری کنند. Busemann می گوید: “اگر روی سیارک راه می رفتید، در معرض تمام این پرتوهای کیهانی و باد خورشیدی قرار می گرفتید و خیلی زود بر اثر سرطان خواهید مرد.” صخره‌ها، البته، نمی‌میرند، اما تحت واکنش‌های هسته‌ای قرار می‌گیرند که می‌تواند به ما بگوید چه مدت سنگ در معرض قرار گرفته است.»

ریوگو به احتمال زیاد قبل از مهاجرت سیارات غول پیکر آن را به سمت زمین به سمت لبه های منظومه شمسی تشکیل داده است. تجزیه و تحلیل جدید آهن در نمونه‌ها نشان می‌دهد که ممکن است حتی از آنچه محققان تصور می‌کردند، نزدیک اورانوس و نپتون باشد، بنابراین این نمونه‌ها ممکن است به روشن کردن تاریخچه بیرونی منظومه شمسی کمک کنند.

اساساً تمام دانش ما در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی و اینکه این ماده بیرونی منظومه شمسی چگونه به نظر می‌رسد، بر اساس شهاب‌سنگ‌ها است، اما این شهاب‌سنگ‌ها جنبه منفی دارند که بر روی زمین سقوط کرده و توسط هوا، آب و هوا و افراد آلوده شده‌اند. می گوید هنر بوزمن در ETH Zürich در سوئیس، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی که نمونه های هایابوسا 2 را تجزیه و تحلیل کرد. “در این مورد، ما دقیقا می دانیم که نمونه از کجا آمده است و هرگز زمین را لمس نکرده و باران را ندیده است.”

برای اولین بار، محققان در حال کار بر روی تجزیه و تحلیل گازهای بکر از یک سیارک هستند. این گازها در نمونه‌های سنگی جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای ژاپنی Hayabusa 2، که از سیارک ریوگو از سال 2018 تا 2019 بازدید کرده بود، بازگردانده شد و آنها سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی و مکان تشکیل سیارک – و دیگر اجرام منظومه شمسی – به ما می‌دهند.

JAXA، دانشگاه توکیو و همکاران

نمایی از سیارک ریوگو از کاوشگر هایابوسا 2

توسط احمد گل کار

احمد گل کار