فضای گیلمور برای اولین پرتاب موشک استرالیا در آوریل 2023 آماده است

شرکت استرالیایی گیلمور اسپیس تقریباً ساخت موشکی را به پایان رسانده است که سعی خواهد کرد در آوریل 2023 به فضا پرتاب کند. در صورت موفقیت، اولین فضاپیمای مداری استرالیا خواهد بود.

فضای گیلمور

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2347513-australias-first-rocket-is-set-to-launch-into-space-in-april-2023/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این شرکت انتظار دارد ساخت Eris را تا ماه مارس تکمیل کند و در حال برنامه ریزی برای پرتاب آزمایشی از سایتی در نزدیکی Bowen در شمال کوئینزلند در ماه آوریل است.

این موشک مجهز به یک ماهواره سبک وزن خواهد بود و قصد دارد وارد مدار پایین زمین شود.

موشک اریس در حال ساخت
این موشک که Eris نام دارد، 23 متر ارتفاع و بیش از 30 تن وزن خواهد داشت. این موتور از پنج موتور هیبریدی حاوی سوخت جامد و اکسید کننده مایع استفاده می کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن پرتاب، استرالیا به دوازدهمین کشور در جهان تبدیل می شود که یکی از موشک های مداری خود را به فضا می فرستد و به ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، چین، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، فرانسه، اسرائیل، هند می پیوندد. . و ایران

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

بیشتر بودجه این پروژه از طریق سرمایه گذاری مخاطره آمیز تأمین می شود و دولت استرالیا نیز مبلغ کمی را در این پروژه مشارکت می دهد.

گیلمور اسپیس همچنین قصد دارد تا سال 2026 موشک هایی بسازد که بتوانند فضانوردان را حمل کنند.

اود ویگنلافسر ارشد فناوری آژانس فضایی استرالیا گفت که داشتن قابلیت های فضایی رفاه ملی استرالیا را افزایش می دهد. “دارایی های جغرافیایی و ثبات سیاسی استرالیا [also] او می گوید که ما را به مقصدی جذاب برای فعالیت های راه اندازی تبدیل کند.

“فضا [technology] یکی از توانمندسازهای اصلی جامعه است – برای یک ملت خوب است که اگر بتواند به قابلیت فضایی دسترسی داشته باشد. آدام گیلموریکی از علاقه مندان قدیمی فضا که پس از 20 سال کار در زمینه بانکداری، شرکت را تأسیس کرد.

پس از پرتاب موفقیت آمیز، گیلمور اسپیس قصد دارد موشک های بزرگ تری بسازد که می توانند محموله هایی تا 1000 کیلوگرم را به مدار پایین حمل کنند. این به آن اجازه می دهد تا ماهواره هایی را برای دولت استرالیا و شرکت های خصوصی پرتاب کند تا در معدن، کشاورزی، ارتباطات، دفاع، رصد زمین و سایر زمینه ها استفاده کنند.

گیلمور می‌گوید: «ما مطمئن هستیم که پرتاب می‌شود، اما هیچ پرتاب‌کننده‌ای برای اولین بار از یک شرکت جدید در اولین تلاش به فضا نرسیده است. او می‌گوید: «آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد، کار دوم است، بنابراین ما دو اثر را می‌سازیم تا بتوانیم از اولی یاد بگیریم و با دومی موفق باشیم.

موشک اریس که توسط شرکت استرالیایی گیلمور اسپیس ساخته شده است، در صورت پرتاب موفقیت آمیز در سال آینده، اولین سیستم استرالیایی خواهد بود که به مدار می رود.

فضا


20 نوامبر 2022

تست موتور موشک

آزمایش موتور موشک

موشک اریس در حال ساخت

آزمایش نهایی در اوایل نوامبر نشان داد که هر موتور می تواند 115 کیلونیوتون نیروی رانش تولید کند – «برای انتخاب سه یا چهار SUV کافی است. [sports utility vehicles] گیلمور می گوید همه.

فضای گیلمور

گیلمور می گوید: ما 50 سال است که از موشک های کشورهای دیگر استفاده می کنیم، اما محدودیت های زیادی وجود دارد. او می‌گوید: «اگر یک پرتابگر استرالیایی دارید، پس اگر یک شرکت استرالیایی یا دولتی هستید، اساساً دسترسی نامحدود دارید.

ویگنلز می‌گوید اگر اریس در مدار موفق شود، اولین موشک با موتورهای هیبریدی خواهد بود که این کار را انجام می‌دهد. بیشتر موتورهای موشک حاوی سوخت‌ها و اکسیدکننده‌هایی هستند که هم جامد و هم مایع هستند، زیرا قدرت بیشتری دارند. اما چندین شرکت در حال توسعه موتورهای هیبریدی هستند که یک جزء به صورت جامد و دیگری به شکل مایع دارند، زیرا آنها پتانسیل ایمن تر، ساده تر و ارزان تر بودن را دارند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار