قوانین موجود پاسخگوی نیازهای حفاظتی و احیای جنگل های شمال نیست

قوانین موجود پاسخگوی نیازهای حفاظتی و احیای جنگل های شمال نیست

وی تصریح کرد: آفاتی که در این سال‌ها به دلیل سیلاب به جنگل‌های شمال کشور آلوده شده‌اند، آفات درجه یک محسوب می‌شوند، یعنی آفاتی که آغازگر فرسودگی زیستگاه‌های این منطقه هستند، زیرا شرایط و اساس تخریب آنها جنگل‌ها بوده است. کاملا حساس است و این اتفاقات نشان می دهد که دست اندرکاران در حوزه قرنطینه جنگل در آن زمان اشتباه کردند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات تهران گفت: زمانی که در قسمت نامناسبی از عرصه های طبیعی جنگل کاری انجام می دهیم و شرایط برای اجرای چنین طرحی ناسازگار است یا محدودیت های زیست محیطی وجود دارد. در نکته دیگری نادیده گرفته شده است، مثلاً با فرض استفاده از نهاده های کشاورزی در مناطق مرزی جنگل های شمال، متأسفانه این اقدامات درمان این مناطق طبیعی بیمار را غیرممکن می کند.

جنگل های هیرکانی با وسعتی در حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار از آستارا در شمال استان گیلان شروع و تا گلی داغی در شرق استان گلستان به طول حدود 800 کیلومتر و عرض 20 تا 70 کیلومتر امتداد می یابد. بخشی از جنگل های هیرکانی نیز معادل 20000 هکتار در آذربایجان واقع شده است.

کیادلیری با بیان اینکه این مناطق با چالش های فراوانی از جمله شیوع آفات، قاچاق الوار و چرای بی رویه دام مواجه هستند، خاطرنشان کرد: این اکوسیستم در ابتدا می تواند انواع چالش ها را حل کند و منجر به دگرگونی طبیعت شود. از نظر ظهور عوامل تهدید کننده و مخرب به ویژه آفات و بیماری ها به مرحله اشباع رسیده و دیگر در وضعیت کامل قرار ندارد.

معاونت امور جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در شهرستان چالوس مستقر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911074/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA از آموزش و پژوهش تا اجرا و نظارت بر تخلفات

کیادلیری گفت: این رفتارها نشان می دهد که سیستم مدیریتی از آموزش و پژوهش گرفته تا اجرا و نظارت معیوب است و معتقدیم این آفت در حال گسترش نیست در حالی که به دلیل این آفت وضعیت فعلی جنگل های شمال رو به وخامت است. اگر برنامه ریزی و اقدامی برای رفع آنها صورت نگیرد، بی شک در چند سال آینده شاهد از هم پاشیدگی این اکوسیستم طبیعی خواهیم بود.

کیادلیری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال از دهه 70 متأسفانه حدود 300 هزار هکتار از این منطقه به طور کامل توسط آفات تخریب شده است و طبق گزارشات و بررسی های انجام شده حدود 125 هزار هکتار آلوده به آفات خارجی و غیربومی است. .

کارشناسان بازنگری و اصلاح قوانین، شناخت عمیق از وضعیت جنگل های کشورهای همسایه، اصول خودکنترلی با نگرش بوم شناختی، آموزش، پژوهش، برنامه ریزی مستدل و اصولی، اجرای سایر دستگاه های اجرایی در حفاظت از این اکوسیستم طبیعی، تقویت امکانات و تجهیزات و اعتبارات از جمله راهکارهای مدیریتی برای حل چالش های پیش روی جنگل های شمال بود.

کیادلیری ادامه داد: در حال حاضر گونه‌های کمیاب و ارزشمندی مانند ناروان، ملاج، شمشاد، شب خوب، بلوط گرگان به دلیل شیوع آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های شمال تا حد زیادی کاهش یافته است و اخیرا شاهد مامرز نیز بودیم. هجوم از شرق گیلان تا غرب مازندران.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به موضوع قاچاق چوب، در عین حال گفت: یک آفت برگ خوار می تواند سالانه به حدود 40 هزار متر مکعب چوب آسیب برساند، به عبارتی درخت زنده و رویش آن را از دست بدهد و در سه سال بخش بزرگی از آن محیط طبیعی را آلوده و میلیاردها تومان خسارت وارد می کند.

این استاد منابع طبیعی یادآور شد: امروز اکوسیستم طبیعی کشور ضعیف شده است، طبیعت موجود زنده است و عواملی چون دست اندازی، ویلاسازی، جاده سازی، تغییر کاربری و چرای بی رویه دام، قاچاق چوب و آفات همه را در بر گرفته است. باعث شد که جنگل توانایی شفابخشی خود را از دست بدهد.

وی آگاهی قبلی از وضعیت جنگل های اطراف در سایر نقاط کشور و حتی کشورهای همسایه را در پیشگیری و کنترل این آفات بسیار موثر دانست و افزود: در صورت اطلاع از وضعیت جنگل های اطراف و پیش بینی های لازم از علت و میزان آسیب پذیری بیایید مناطق جنگلی خارج از شمال داشته باشیم. این رویکرد همانند کشورهای توسعه یافته است که باید مورد توجه مسئولان دست اندرکار مدیریت آفات و بیماری ها قرار گیرد که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

این استاد جنگلداری گفت: آلودگی این فضای طبیعی علاوه بر نابودی درختان به آفات و بیماری ها باعث بروز چنین عوارضی برای انسان می شود و در عین حال بر اکسیژن، تهویه هوا و جذب گرد و غبار نیز تأثیر می گذارد.

جنگل توانایی خود را برای درمان از دست داده است

وی بیان کرد: همچنین این سرمایه ملی نباید تحت تاثیر سیاست های شوم وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد چرا که اگر وظیفه این وزارتخانه تولید انواع محصولات کشاورزی است نباید به سمت منابع طبیعی فشار بیاورد.

بررسی ها نشان می دهد که بیش از 40 آفت در جنگل های شمال وجود دارد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بر لزوم رویکرد علمی در مدیریت آفات و بیماری های جنگل های شمال تاکید کرد.

در منطقه شمال کشور، استان مازندران بیش از یک میلیون هکتار وسعت جنگلی معادل 53 درصد از کل جنگل های شمال کشور دارد، در حالی که 2 استان شمالی دیگر گلستان و گیلان دارای وسعت جنگلی هستند. تنها 47 درصد از مساحت جنگل های شمال کشور است و این نسبت در جنگل های هیرکان مازندران ثبت شده است.

به گفته این استاد جنگل‌داری، چالش‌های پیش‌گفته مرتبط با تغییرات اقلیمی به یک چالش فوق‌العاده تبدیل شده است که توجه ویژه را می‌طلبد.

هادی کیادلیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به تنهایی نمی تواند مسئولیت حفاظت، احیا و بهره برداری از عرصه های جنگلی را بر عهده بگیرد و همه نهادهای متولی باید دست به کار شوند.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر به صورت سیستماتیک در زمینه مدیریت بیماری ها و آفات در عرصه های طبیعی کار نمی کنیم و به این موضوع توجه نمی کنیم، گاهی آفات بیداد می کنند، در زمستان حشرات هستند و ما نمی بینیم. آنها.” ، و این مشکل فراموش شده است. و پیگیری برای حل این چالش به سال آینده موکول می شود و این نوع اقدام بزرگترین اشتباه است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار