قورباغه های شیشه ای با “پنهان کردن” خون در کبدشان شفاف می شوند

مرجع مجله: علوم پایه، DOI: 10.1126/science.abl6620

می گوید: «شفافیت به طور کلی برای مهره داران نادر است جسی دلیا در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک. تنها چند گونه از ماهی ها و دوزیستان به این شاهکار دست یافته اند، از جمله قورباغه شیشه ای فلیشمن (Hyalinobatrachium fleischmanni). دلیا توضیح می دهد: «اگر پوست سبز روی پشت آنها نبود، احتمالاً می توانستید از طریق آنها روزنامه بخوانید.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353005-glass-frogs-turn-translucent-by-hiding-blood-in-their-liver/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

قورباغه‌های شیشه‌ای با انتقال تقریباً 90 درصد خون خود به کبد در هنگام خواب، شفافیت خود را بیش از دو برابر می‌کنند – بدون عواقب ظاهری برای سلامتی.

زندگی


22 دسامبر 2022

دلیا و همکارانش پس از اینکه متوجه شدند که حیوانات در خواب بسیار شفاف تر از زمانی که بیدار به نظر می رسند، شروع به مطالعه دقیق تر شفافیت قورباغه ها کردند. بنابراین، محققان میزان تیرگی قورباغه ها را با تابش طول موج های مختلف نور از میان حیوانات در حالی که آنها فعال بودند و در حال استراحت بودند، اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که قورباغه ها هنگام خواب تا 61 درصد شفاف تر می شوند.

زیر شکم شفاف قورباغه شیشه ای نر (Hyalinobatrachium aureoguttatum)، منطقه حفاظت شده رودخانه Canande، جنگل Choco، اکوادور

مجموعه GFC/Alamy

در بیشتر مهره داران، جمع شدن گلبول های قرمز خون منجر به لخته شدن می شود، اما به نظر نمی رسد این دوزیستان با ذخیره خون در کبد خود عواقب منفی برای سلامتی داشته باشند. دلیا می‌گوید که هنوز نمی‌دانند قورباغه‌های شیشه‌ای چگونه از انعقاد فرار می‌کنند، اما امیدوارند این کار بتواند درمان لخته‌های خون در انسان را توسط محققان پیش ببرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار