قیمت برنج در بازار متعادل شد/ کمبودی نداریم

وی با اشاره به نکات مثبت خرید برنج از بازارهای جهانی در آغاز فصل برداشت، پیشنهاد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج را به دولت معرفی کرد و گفت: خوشبختانه دولت این پیشنهاد را پذیرفت و امسال واردکنندگان برنج توانستند. در ابتدای فصل برداشت محصول وارد بازار شود و برنج را از کشورهای تولید کننده با شرایط بهتر و مناسب تری خریداری کند.

به گزارش ایرنا که روز سه شنبه از سوی انجمن واردکنندگان برنج ایران منتشر شد، «کریم اخوان اکبری» افزود: با توجه به اینکه حدود 40 درصد برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، همکاری دولت با واردکنندگان و پذیرش درخواست این انجمن برای رفع برداشت ممنوعیت واردات فصلی که باعث شده واردات امسال با شرایط بهتری انجام شود.

تداوم ثبات قیمت و تعادل بازار

اخوان اکبری ضمن قدردانی از همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه با انجمن واردکنندگان برنج ایران، افزود: مسلم است که حمایت دولت از بازرگانان فعال در صنعت برنج باعث کاهش هزینه های واردات می شود و نتیجه آن به صورت مستقیم خواهد بود. روی قیمت و در نهایت سبد معیشت تأثیر می گذارد.» خانواده ظاهر می شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84944770/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

وی با اشاره به اینکه امسال از یک سو با افزایش تولید داخلی مواجه هستیم و از سوی دیگر با لغو ممنوعیت فصلی واردات، خریدهای خارجی در شرایط بهتری قرار دارند، افزود: با توجه به اینکه از یک سو در ابتدای فصل برداشت برنج خارجی و واردات و از سوی دیگر در کشور برداشت محصول دوم و عرضه آن در بازار با حجم بالایی آغاز شد، امید است با خریدهای جدید و ورود محصولات جدید، ثبات و تعادل قیمت ها در بازار ادامه خواهد داشت.

اخوان اکبری درباره روند صعودی قیمت برنج وارداتی در بازار کشور طی یک سال گذشته با توجه به افزایش نرخ تورم و شرایط کلان اقتصادی کشور، اظهار کرد: امسال روند عرضه و تقاضا در بازار برنج در مسیری قرار دارد. متعادل است و در این حالت امیدواریم قیمت انواع برنج افزایش یابد. تنظیم شده و با نرخ مناسب در بازار عرضه می شود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در سال های اخیر چه بر سر بازار مواد غذایی و کشاورزی آمده است، گفت: در سال های اخیر با توجه به توسعه جهانی بازار مواد غذایی، این بازار متاثر از حوادث مختلفی از جمله جنگ روسیه و روسیه بوده است. اوکراین که هم بزرگترین صادرکننده مواد غذایی و محصولات کشاورزی هستند و هم شیوع ویروس کرونا که منجر به افزایش ذخایر استراتژیک غذایی کشورهای بزرگی مانند چین شد، پیش بینی افزایش قیمت محصولات کشاورزی در جهان بازارها محقق شد، اما امسال با غلبه بر این دو بحران، روند تامین ذخایر استراتژیک در سطح جهانی به شرایط عادی بازگشت.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه واردکنندگان برنج اجازه نمی دهند بازار با کمبود کالا کنار بیاید و بهترین محصول را با کیفیت و قیمت مناسب برای مصرف کننده ایرانی ارائه کند، گفت: انجمن واردکنندگان برنج ایران در تلاش است. کمک به امنیت غذایی کشور و تنظیم کندی بازار و در هر شرایطی مانند همه مردم ایران اولویت اول انجمن و اعضای آن حمایت از تولید ملی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر علی‌رغم هشدارهای انجمن واردکنندگان برنج ایران، عده‌ای به طور اتفاقی یا عمدی به افزایش قیمت برنج تولید داخل دامن زده‌اند که نتیجه این رفتار را امروز در بازار می‌بینیم که قیمت برنج ایرانی به قدری بالا رفته که از سبد مصرف خیلی ها خارج می شود.» از خانواده ها خارج شده و متأسفانه اقشار کم درآمد توان خرید و مصرف محصولات ملی را ندارند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار