لوله‌های نورد استریم مقدار «بسیار عظیمی» متان را به جو نشت کردند

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:




منبع: https://www.newscientist.com/article/2340607-nord-stream-pipes-leaked-enormous-amount-of-methane-into-atmosphere/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

گزارش‌های گارد ساحلی سوئد از 3 اکتبر نشان می‌دهد که نورد استریم 1 دیگر نشت نمی‌کند، اما گاز نورد استریم 2 همچنان به سطح حباب می‌زند، اگرچه سرعت بسیار کمتری نسبت به روز بعد از نشت که حباب‌ها منطقه‌ای از سطح را پوشانده بودند، دارد. قطر دریا در حدود یک کیلومتر

حجم عظیمی از متان، یک گاز گلخانه ای قوی، از خطوط لوله نورد استریم نشت کرده است که ممکن است عمدا آسیب دیده باشد. بر اساس یک برآورد، این مشابه با انتشار سالانه متان در شهری به بزرگی پاریس است.

خطوط لوله نورد استریم که از زیر دریای بالتیک عبور می کند، گاهی در مرکز تنش های دیپلماتیک پیرامون تهاجم روسیه به اوکراین بوده است. دولت‌های دانمارک و سوئد – نزدیک‌ترین کشورها به نشت‌ها – گزارشی به سازمان ملل صادر کردند و مدعی شدند که انفجارهایی که اندکی قبل از شروع نشت‌ها کشف شده‌اند، معادل انفجار انفجار هستند. چند صد کیلوگرم مواد منفجره. تئوری هایی در مورد علت این موارد عبارتند از مواد منفجره ای که در خارج از لوله ها توسط زیردریایی ها یا غواصان یا در داخل توسط وسایل نقلیه بازرسی روباتیکی که از لوله ها عبور می کنند قرار می گیرند.

نورد استریم 1 و نورد استریم 2، خطوط لوله کلیدی برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به اروپا، هفته گذشته باعث نشت‌های بزرگی در چند ساعت از یکدیگر شدند. رهبران اروپایی این حوادث را به دلیل خطر کم آسیب تقریباً همزمان به خطوط لوله در نقاط مختلف، بدون نام بردن از مقصر مشخص، خرابکاری خواندند، اما روسیه آمریکا را کاملا مقصر بدانیم و متحدانش

ماهواره‌های رصدی آن توسط هوای ابری مسدود شده بودند، اما ایستگاه‌های زمینی در سوئد، نروژ و فنلاند گزارش دادند که گاز حاصل از نشت به سمت شمال به فنلاند و سپس به سوی سوئد و نروژ منفجر شده است.

با وجود اندازه نشتی ها و لوله های صعب العبور در بستر دریا، مالک گازپروم گفت که لوله عملیاتی باقی مانده نورد استریم 2 ممکن است فعال کردن.

الکس ورمولن از ICOS در بیانیه ای گفت: “در مرحله بعدی ممکن است بتوانیم میزان گاز خارج شده را تایید و کمیت کنیم، و چندین دانشمند ICOS در حال حاضر در حال بررسی گزینه های مختلف برای این موضوع هستند.”

بیل کارام ناظر مستقل Pipeline Safety Trust می گوید شاهد خرابکاری جزئی در خط لوله در جریان اعتراضات و آسیب های تصادفی ناشی از گلوله های سرگردان بوده است، اما چیزی در مقیاس نورد استریم نشت نکرده است. او می گوید لوله های آسیب دیده قابل تعمیر هستند. این یک مهندسی بسیار تخصصی و با تکنولوژی بالا است، اما آنها می توانند بخش آسیب دیده را قطع کنند، یک بخش جدید نصب کنند و جوشکاری زیر آب انجام دهند.

کارام می‌گوید داشتن شیرهای بیشتر در فواصل منظم در طول خط لوله می‌تواند نشت را محدود کند. او می گوید: «بزرگترین چیز در اینجا تأثیر آب و هوای این مقدار عظیم متان است. “به نظر می رسد که هیچ دریچه ای در کل این خط لوله زیر آب وجود ندارد، و من وقتی این را دیدم شوکه شدم. من هرگز در مورد بخشی از خط لوله مانند این بدون دریچه نشنیده ام.”

رصدخانه بین المللی انتشار متان (IMEO) تحت حمایت سازمان ملل نیز تایید کرد نشت با استفاده از ماهواره ها – اما کمیت نشده است.

گارد ساحلی سوئد

گرانت آلن در دانشگاه منچستر، بریتانیا، می‌گوید که اگر تخمین‌هایی که نشان می‌دهد نشت خط لوله نورد استریم 2 به تنهایی 177 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را منتشر کرده است درست باشد، آن‌گاه انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند معادل انتشار سالانه متان از 124000 خانه متوسط ​​بریتانیا باشد.

اندازه گیری ماهواره ای باید نشان دهد که چه مقدار از گازهای گلخانه ای قوی توسط خرابکاری خط لوله نورد استریم منتشر شده است، اما در حال حاضر تخمین ها آن را در محدوده صدها میلیون متر مکعب قرار می دهند.

محیط


4 اکتبر 2022

سیستم یکپارچه مشاهده کربن (ICOS) – شبکه تحقیقاتی اروپا برای نظارت بر غلظت گازهای گلخانه ای – گزارش شده است 30 سپتامبر که مقدار “بسیار عظیمی” متان آزاد شده بود. او تخمین می زند که این معادل انتشار یک سال متان برای شهری به اندازه پاریس یا کشوری مانند دانمارک است.

تصور می‌شود دو لوله‌ای که نورد استریم 1 را تشکیل می‌دهند، مانند یکی از دو لوله‌ای که نورد استریم 2 را تشکیل می‌دهند، شکسته شده‌اند، اما سوئد یک کشتی غواصی را در 3 اکتبر برای تحقیق فرستاد.

نشت متان از خط لوله نورد استریم که در سطح دریای بالتیک حباب می کند

متان حاصل از نشت خط لوله گاز نورد استریم که به سطح دریای بالتیک حباب می کند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار