مارمولک های آنول شهری دارای جهش های ژنتیکی هستند که به آنها کمک می کند تا با زندگی شهری سازگار شوند

مارمولک‌های آنوله که در سه شهر پورتوریکو زندگی می‌کنند دارای جهش‌هایی در ژن‌های مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی، رشد اندام و پوست هستند که ممکن است به آنها کمک کند در کنار انسان‌ها رشد کنند.

زندگی


9 ژانویه 2023

برای کشف این موضوع، آنها نمونه‌های بافتی از مارمولک‌ها را در سه شهر پورتوریکو و همچنین حومه اطراف آن جمع‌آوری کردند و DNA آنها را مقایسه کردند. آنها دریافتند که اگرچه این سه جمعیت شهری از نظر ژنتیکی متمایز هستند، اما هر کدام دارای جهش هایی در خوشه های ژنی یکسان هستند – یک مورد درسی از تکامل موازی.

در Wild Wild Life، یک خبرنامه ماهانه رایگان ثبت نام کنید که تنوع و علم حیوانات، گیاهان، و دیگر ساکنان عجیب و غریب و شگفت انگیز زمین را جشن می گیرد.

مارمولک های سه شهر در پورتوریکو مجموعه مشابهی از تغییرات ژنتیکی را ایجاد کردند تا به آنها کمک کند تا با زندگی شهری سازگار شوند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2353966-urban-lizards-have-gene-mutations-that-help-them-adapt-to-city-life/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مارمولک آنول در شهرهای پورتوریکو رایج است

گروه های ژن درگیر نیز قابل توجه بودند. وینچل می‌گوید یکی از آنها با عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم مرتبط بود که منطقی است، زیرا مارمولک‌های شهری رژیم غذایی متفاوتی دارند و بیشتر از مارمولک‌های روستایی در معرض آسیب و انگل‌ها هستند. یکی دیگر با رشد اندام ها و پوست مرتبط بود، که احتمالاً به بلندتر شدن پاهای ساکنان شهرها و فلس های تخصصی انگشت پا که با سطوح صاف سازگار است، کمک می کند.

مارمولک آنول روی یک تیرک

کریستین وینچل در دانشگاه نیویورک و همکارانش قبلاً دریافته‌اند که مارمولک‌های شهری دارای اندام بلندتری برای دویدن سریع‌تر در فضاهای باز و انگشتان بزرگ‌تر و چسبناک‌تر از مارمولک‌های روستایی هستند تا به آنها کمک کند تا از سطوح صاف بالا بروند. اما تیم می خواست بداند این تغییرات چگونه در سطح ژنتیکی رخ می دهد.

اثرات دقیق جهش در مارمولک ها هنوز مشخص نیست، اما کوین دی کی روش در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در واشنگتن دی سی می گوید که آنها بینشی در مورد مبادلات تکامل به ما می دهند. او می‌گوید: «مارمولک‌هایی که می‌توانند خود را با شهر وفق دهند، کمی آشفته هستند. این نشان می‌دهد که برخی از چیزهایی که می‌توانند مزیت انطباقی را به همراه داشته باشند، در مجموع عالی نیستند.»

کریستین وینچل

وینچل می گوید: «مهم نیست چگونه به آن نگاه کنیم، مارمولک های شهری همچنان دستخوش همان تغییرات می شوند. به صورت تصادفی. در راه حل جدید

این آخرین مجموعه از ژن ها حتی جالب تر بود. وینچل می گوید: «وقتی به عملکرد این ژن ها نگاه کردیم، فک هایمان افتاد. بسیاری از آنها، هنگامی که در انسان جهش پیدا می کنند، باعث ایجاد بیماری و تغییر شکل اندام ها و پوست می شوند.

آنول کاکل پورتوریکویی (آنولیس کریستالوس) در شهرها فراوان است، اما زندگی در آنجا با چالش هایی همراه است. بوته های متراکم کمتری برای پنهان شدن در آن وجود دارد، سطوح شیشه ای و فلزی بسیار صاف تر و سخت تر از پوست درختان بالا رفتن هستند، و بیشتر رژیم غذایی آنها از فضولات انسانی تشکیل شده است تا توت ها و حشرات که در جنگل به آنها عادت دارند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار