ماهی تن علیرغم خطر خورده شدن از کوسه ها به عنوان خراش دهنده پشت استفاده می کند

«آنچه این مقاله را واقعاً جالب می‌کند، تعداد آنهاست [scraping] مشاهدات و… اینکه آنها ضبط ویدئویی با کیفیت بسیار بالایی دارند، می گوید ایین باربر در دانشگاه ناتینگهام ترنت در انگلستان.

در آب اقیانوس آبی، ماهی تن (سمت چپ) نیمه پشتی بدن خود را به دم کوسه می مالد، رو به دوربین در مرکز.

مرجع مجله: PLoS One، DOI: 10.1371/journal.pone.0275458

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2343044-tuna-use-sharks-as-back-scratchers-despite-risk-of-being-eaten/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

باربر خاطرنشان می‌کند که این کار نشان می‌دهد که کاهش جهانی گونه‌های کوسه می‌تواند پیامدهایی برای ماهی‌هایی داشته باشد که می‌خواهند خود را از شر انگل‌های مضر خلاص کنند.

در 17 درصد از حوادث خراشیدن، ماهی به اعضای گونه خود مالیده می شود. ماهی‌های کوچک‌تر احتمال کمتری داشتند که از کوسه‌ها به‌عنوان سنگ پا شخصی استفاده کنند، که محققان معتقدند می‌تواند به این دلیل باشد که ماهی‌های کوچک‌تر خطر بیشتری برای خورده شدن در طول برخورد کوتاه دارند.

ماهی های بزرگی مانند تن می توانند از پوست خشن کوسه ها برای خلاص شدن از شر انگل های تحریک کننده استفاده کنند.

تامپسون و تیمش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعل و انفعالات بین کوسه‌ها و ماهی‌های دیگر، دوربین‌های شناور زیر آب را در 36 منطقه مختلف اقیانوس آرام، هند و اقیانوس اطلس مستقر کردند که هر کدام 2 تا 3 ساعت فیلم ضبط می‌کردند. در طول بیش از 6000 استقرار دوربین، این تیم 117000 حیوان منفرد از 261 گونه مختلف را ثبت کرد.

ماهی های بزرگتر ترجیح می دهند کوسه ها را به جای اعضای گونه خود خراش دهند تا احتمالاً انگل ها را از بین ببرند.

زندگی


19 اکتبر 2022

تقریباً در تمام فعل و انفعالات، ماهی نیمه پشتی کوسه، اغلب در امتداد دم کوسه را خراشید. به نظر می‌رسید که کوسه‌های پوست‌دار نسبت به این فعالیت بی‌تفاوت بودند. تامپسون می‌گوید: «از اینکه کوسه‌ها چقدر بی‌تفاوت بودند، کمی متعجب شدم.

هزاران ساعت تصویر نشان داده است که ماهی تن زرد باله (ماهی تن سفید) تقریباً 44 درصد از خاراندن را انجام داد. کوسه آبی (پریوناس گلوکا) به احتمال زیاد خراشیده می‌شدند، زیرا در 58 درصد مواقع، سوهان انتخابی بود.

می گوید: پوست کوسه از یک جهت واقعا صاف است و از طرف دیگر مانند کاغذ سنباده است کریس تامپسون در دانشگاه استرالیای غربی با خراشیدن روی سطح ناهموار، ماهی ها می توانند انگل های دردناکی را که به سر، چشم ها و آبشش های آنها می چسبند، از بین ببرند.

کریستوفر دی اچ تامپسون

ماهی ها به جای اعضای گونه خود، کوسه ها را انتخاب می کنند، زیرا پوست کوسه بافت ایده آلی برای از بین بردن انگل های خارجی ایجاد می کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار