مریخ می‌تواند دارای ستون عظیمی از سنگ‌های داغ باشد که به سمت سطح آن بالا می‌آیند

آدریان بروکت و جفری اندروز – هانا در دانشگاه آریزونا گمان می‌رود که همه اینها را می‌توان با پدیده‌ای به نام ستون گوشته توضیح داد، که در آن مواد داغ از هسته سیاره شروع به بالا رفتن از گوشته سیاره می‌کنند و باعث ایجاد لرزش و فعالیت آتشفشانی می‌شوند. «اگر بخواهید سنگ گوشته را در دما و فشار آن لمس کنید، قطعاً احساس جامد می‌کند. اما در مقیاس زمانی یک میلیون سال، غرق خواهد شد.

NASA/JPL-Caltech/Univ. از آریزونا

یک سیستم ترانشه عجیب در مریخ ممکن است ستون عظیمی از سنگ داغ را که از هسته سیاره برمی خیزد پنهان کند. این می‌تواند ایده‌های ما را در مورد مریخ به‌عنوان یک جهان عمدتاً ساکن از نظر زمین‌شناسی تغییر دهد و توضیح دهد که چرا بسیاری از زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی این شکاف‌ها، معروف به Cerberus Fossae، شروع می‌شوند.

گرمای یک ستون همچنین مقداری از مواد بالا را ذوب می کند و ماگمایی ایجاد می کند که در نهایت می تواند به سطح نفوذ کند. بروکت می‌گوید در واقع، فعالیت لرزه‌ای که توسط InSight شناسایی می‌شود، احتمالاً مربوط به ماگمایی است که از طریق زمین بالا می‌رود.

شکاف نزدیک Cerberus Fossae با مورفولوژی های تکتونیکی NASA/JPL-Caltech/Univ.  از آریزونا

می گوید: «این کار نقص قابل توجهی در درک ما از مریخ به عنوان یک سیاره مرده ژئودینامیکی ارائه می دهد سو اسمرکار در آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا. “این یک استدلال قانع کننده برای یک ستون گوشته پنهان اما فعال در زیر Elysium Planitia است.”

Cereberus Fossae در مریخ ترک می خورد

مرجع مجله: نجوم طبیعی، DOI: 10.1038/s41550-022-01836-3

مریخ از نظر زمین شناسی عمدتاً یک جهان ساکن در نظر گرفته می شود، اما این سیاره ممکن است دارای یک ستون زیرزمینی عظیم از سنگ داغ باشد که به آرامی به سمت سطح بالا می رود.

فضا


5 دسامبر 2022

تقریباً تمام زمین لرزه های بزرگ اندازه گیری شده توسط InSight از آنجا سرچشمه می گیرند، و او صدای خفیف و پیوسته ای از فعالیت لرزه ای را احساس کرد که به نظر می رسد از نزدیک می آید. مشاهدات دیگر همچنین نشان می‌دهد که این منطقه احتمالاً ده‌ها هزار سال پیش از نظر آتشفشانی فعال بوده است، بسیار اخیراً بیشتر از هر جای دیگری در مریخ.

این گرما همچنین می تواند موهبتی برای پتانسیل حیات در مریخ باشد. Broquet می‌گوید: «توده همچنین می‌تواند گرمای لازم برای ذوب آب‌های زیرزمینی را فراهم کند، و من نمی‌خواهم خیلی خوش‌بین باشم، اما روی زمین این محیطی است که میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند.

این امر نه تنها توضیح می دهد که چرا زمین لرزه های زیادی در آنجا رخ می دهد، بلکه معمای دیرینه چگونگی شکل گیری چشم انداز عجیب Cerberus Fossae را نیز حل می کند. بروکت توضیح می‌دهد: «داشتن ستون گوشته تنها راه ایجاد شکاف‌هایی است که سربروس فوسا را ​​تشکیل می‌دهند. اگر اینطور نیست، با سرد شدن و کوچک شدن سیاره، منطقه باید تحت فشار باشد.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349663-mars-may-have-a-huge-plume-of-hot-rocks-rising-towards-its-surface/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeبرای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

اگر ستون گوشته وجود داشته باشد، باید زمین را در بالا فشار دهد و تپه بزرگی ایجاد کند و زمین را بشکند. Cerberus Fossae دقیقاً این ویژگی‌ها را دارد و مدل‌های کامپیوتری چگونگی تکامل این ناحیه در طول زمان با یک ستون گوشته رو به بالا دقیقاً مطابقت دارند. مدل‌ها نشان می‌دهند که این ستون بیش از 3500 کیلومتر عرض دارد و تا 285 درجه گرمتر از منطقه اطراف است.

مریخ هیچ تکتونیک صفحه ای ندارد و پس از یک دوره طولانی فعالیت آتشفشانی 3 تا 4 میلیارد سال پیش، همه چیز تا حد زیادی در آنجا آرام بود. اما مطالعات اخیر، به‌ویژه اندازه‌گیری‌های مارس‌لرزه‌ها توسط فرودگر InSight ناسا، نشان داده‌اند که ممکن است چیزی عجیب در Cerberus Fossae، که در منطقه‌ای به نام Elysium Planitia است، در حال وقوع باشد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار