مریخ نورد Perseverance ناسا صدای یک شیطان گرد و غبار را در مریخ ضبط کرد

مریخ نورد Perseverance اولین فضاپیمایی است که میکروفون را به دنیایی دیگر حمل می کند و صدای یک شیطان گرد و غبار به ارتفاع 100 متر را که درست از بالای مریخ نورد عبور می کند ضبط کرده است.

فضا


13 دسامبر 2022

آنها به طور متوسط ​​60 ضربه دانه گرد و غبار در ثانیه را اندازه گیری کردند، که مشابه آن چیزی است که تیم های دیگر در مورد شیاطین غبار روی زمین اندازه گیری کرده اند. اما به طرز عجیبی، این تاثیرات در سه انفجار کوتاه رخ داد. ما انتظار داریم که گرد و غبار بیشتر در دیواره های گرداب باشد، که منجر به دو انفجار در هنگام عبور شیطان گرد و غبار می شود. تصاویر شیطان گرد و غبار یک ابر غبار غیرمنتظره را در مرکز گرداب نشان داد، اما محققان هنوز نمی‌دانند چه چیزی باعث آن شده است.

NASA/JPL-Caltech/MSSS

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

استقامت شیاطین غبار زیادی را در مریخ دیده است

مرداک می‌گوید: «تا به امروز، یکی از بزرگترین مشکلات دانشمندان در مدل‌سازی آب و هوای مریخ، تلاش برای پیش‌بینی مواردی مانند زمان وقوع طوفان‌های گرد و غبار جهانی است. یکی از دلایلی که نمی‌توانیم این مدل را به‌درستی مدل‌سازی کنیم این است که به طور کامل نمی‌دانیم چه زمانی، چرا و چگونه گرد و غبار به اتمسفر بلند می‌شود.» شیاطین گرد و غبار در مقیاس کوچکتر گرد و غبار را به جو پرتاب می کنند، بنابراین مطالعه آنها می تواند به ما در درک و حتی پیش بینی طوفان های بزرگتر در مریخ کمک کند.

ما برای اولین بار صدای شیطان گرد و غبار را در مریخ شنیدیم. مریخ نورد Perseverance اولین میکروفونی را دارد که تا به حال به سیاره دیگری فرستاده شده است و گردابی را ثبت کرده است که درست از بالای مریخ نورد عبور می کند که می تواند به ما در پیش بینی طوفان های گرد و غبار در آینده کمک کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2351154-nasas-perseverance-rover-recorded-the-sound-of-a-dust-devil-on-mars/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مریخ نورد Perseverance ناسا این سلفی را در نزدیکی یک صخره دوبله گرفته است

شیاطین گرد و غبار گرداب هایی هستند که خاک مریخ را هر بار چند دقیقه قبل از پراکنده شدن در هوا بالا می برند. میلیون ها نفر از آنها هر روز از سطح عبور می کنند و توسط فرودگرهای متعدد شناسایی شده اند – خود استقامت با صدها مورد از آنها روبرو شده است.

مرداک و تیمش با ترکیب صدای ضبط شده با داده های دیگر حسگرهای Perseverance محاسبه کردند که قطر شیطان غبار حدود 25 متر و ارتفاع آن حداقل 118 متر است.

مرجع مجله: ارتباط طبیعت، DOI: 10.1038/s41467-022-35100-z

می‌گوید: «اگر آنجا می‌ایستید، می‌توانستید گرد و غبار را ببینید که به سمت شما می‌آید، اما احتمالاً به دلیل جو ضعیف، چیز زیادی احساس نمی‌کنید یا چیزی نمی‌شنوید». نائومی مرداک در دانشگاه تولوز فرانسه صدا در مریخ خیلی خوب حرکت نمی کند، به همین دلیل است که می دانیم آن دانه ها خیلی نزدیک به میکروفون برخورد می کردند.

اینها به دلیل افت موضعی فشار اتمسفر که هر شیطان گرد و غبار ایجاد می کند، شناسایی شدند، اما صدای آنها ضبط نشد زیرا میکروفون فقط برای چند ثانیه حدود دو بار در هفته روشن می شود. در یکی از این موارد ضبط شده، در 27 سپتامبر 2021، او اولین شیطان گرد و غبار خود را در حال پرتاب لکه های غبار به سمت مریخ نورد گرفت.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار