مصاحبه با راجر پنروز: “آگاهی باید فراتر از فیزیک قابل محاسبه باشد.”

مایکل بروکس: در سال 1965، در اوایل کار خود، از نسبیت عام برای اولین پیش بینی وجود تکینگی ها، مانند مراکز سیاهچاله ها، استفاده کردید. دیدن چه حسی دارد اولین عکس از سیاهچاله بیش از نیم قرن بعد؟

راجر پنروز، ریاضیدان دانشگاه آکسفورد، در اوایل کار خود، از هنرمند MC Escher الهام گرفت تا خلق کند. صعودی و نزولی، توهم بصری یک حلقه از پله ها که به نظر می رسد برای همیشه بالا می رود. این یک استعاره مناسب برای ذهن همیشه کنجکاو پنروز است. در طول حرفه طولانی خود، او با استیون هاوکینگ برای کشف رازهای انفجار بزرگ همکاری کرد و یک نظریه کوانتومی آگاهی را با یک متخصص بیهوشی توسعه داد. استوارت هامروف و برنده شد جایزه نوبل در فیزیک برای پیش بینی او از مناطقی که میدان گرانشی آنقدر شدید است که خود فضا زمان فرو می ریزد، به اصطلاح تکینگی در قلب سیاهچاله. او که از سیر زمان دلسرد نشده است – پنروز امسال 91 ساله شد – به نوآوری ادامه می دهد و حتی برای ارتباط با جهان های آینده برنامه ریزی می کند.

دیوید استاک

راجر پنروز: صادقانه بگویم، من را تحت تأثیر قرار نداد زیرا در آن زمان انتظار چنین چیزهایی را داشتم. با این حال، وقتی برای اولین بار این را ثابت کردم [singularity] قضیه، وضعیت نسبتاً عجیبی بود: من برای سخنرانی از پرینستون بازدید می کردم و یادم می آید باب ضخیم – کیهان شناس معروف، مرد بسیار برجسته ای – آمد و دستی به پشتم زد و گفت: «تو این کار را کردی، نشان دادی که نسبیت عام اشتباه است! و این یک دیدگاه بسیار رایج بود. من گمان می کنم که حتی انیشتین هم احتمالاً این مشکل را داشت…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634130-100-roger-penrose-consciousness-must-be-beyond-computable-physics/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این ریاضیدان آخرین نظریه های خود را در مورد آگاهی کوانتومی، ساختار جهان و نحوه ارتباط با تمدن های دیگر دوران کیهان شناسی به اشتراک می گذارد.

فیزیک


14 نوامبر 2022

راجر پنروز در آکسفورد 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار