مصاحبه با لورا مرسینی هاتون: اثبات وجود چندجهانی؟

تصویر پیش فرض New Scientist
کیهان شناس لورا مرسینی-هوتن می گوید که جهان ما یکی از بسیاری از جهان هاست – و او استدلال می کند که ما قبلاً نشانه هایی از این جهان های دیگر را در پس زمینه مایکروویو کیهانی دیده ایم، نور به جا مانده از انفجار بزرگ.

فیزیک


31 اکتبر 2022

روآن هوپر: بیایید با داستان کودکی خودتان در آلبانی شروع کنیم. این چگونه طرز تفکر شما را شکل داده است؟

لورا مرسینی-هوتون: خیلی کمک کرد. من خوش شانس بودم زیرا والدینی داشتم که در همان اوایل آنچه را که به من علاقه داشت، متوجه شدند…


منبع: https://www.newscientist.com/article/0-the-cosmologist-who-claims-to-have-evidence-for-the-multiverse/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

جهان ما چگونه آغاز شد؟ این یکی از عمیق‌ترین سؤالات است، و شما می‌بخشید که فکر می‌کنید پاسخ به آن غیرممکن است. ولی لورا مرسینی-هوتون می گوید او را ترک کرد. کیهان شناس در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، تحت دیکتاتوری کمونیستی در آلبانی به دنیا آمد و بزرگ شد، جایی که پدرش از نظر ایدئولوژیک مخالف رژیم و تبعید بود. او سپس برنده بورسیه تحصیلی فولبرایت برای تحصیل در ایالات متحده شد و در کیهان شناسی حرفه ای را ایجاد کرد که در آن به منشأ جهان می پردازد – و به یک پیشنهاد خارق العاده رسید.

اینجا او می گوید دانشمند جدید درباره ایده ها و زندگی اش که در کتاب جدیدش توضیح داده است قبل از بیگ بنگ: ریشه های جهان ما در چندجهانی.

نبیل نزار

ایده بزرگ مرسینی-هوتن این است که جهان در اولین لحظات خود را می توان به عنوان یک تابع موج کوانتومی – توصیفی ریاضی از مه امکان – که باعث پیدایش بسیاری از جهان‌های متنوع و همچنین جهان ما شد، درک کرد. او همچنین پیش‌بینی کرد که چگونه جهان‌های دیگر اثری بر جهان ما خواهند گذاشت. این ایده ها بحث برانگیز بوده است و برخی از فیزیکدانان ادعا می کنند که پیش بینی های او نامعتبر بوده است. اما مرسینی-هوتون استدلال می‌کند که آنها با مشاهدات تابش به جا مانده از انفجار بزرگ، که به عنوان تابش پس‌زمینه مایکروویو کیهانی شناخته می‌شود، تأیید شده‌اند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار