معماری خانه های یزد

پنجره هایی بزرگ در این سبک استفاده می شود که احساس آرامش بیشتری را به محیط داخلی خانه بدهد که در نوع خود قابل توجه است. یکی از مهم ترین وسیله هایی که نقش زیادی در دکوراسیون دارند مبلمان می باشند به همین دلیل باید توجه زیادی به آن ها شود. درها همواره یکی از المانهای مهم در جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل ۲۰۲۰ محسوب شدهاند. آشپزخانه یکی از مهم ترین مکان ها در خانه است. حتی جالب است بدانید نام بسیاری از قسمت های خانه ها مانند تابستان نشین، زمستان نشین و سرداب نیز از اقلیم و ویژگی های آن گرفته شده است. یکی حلقه مانند با صدای زیر که مخصوص زن ها است و دیگری حالت چکشی و صدای بم دارد که مردها به وسیله آن حضور خود را اعلام می کردند. حیاطی زیبا با حوض و باغچه های سرسبز که دور تا دور آن را اتاق ها با دَرها و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی و تالار پُر کرده است.

کوبه یکی از لِنگه ها حلقه مانند است با صدایی زیر که مخصوص زنان است و کوبه لِنگه ی دیگر حالت چکشی دارد با صدایی بم که مردان از آن استفاده می کنند. اتاق های گوشواره کوچکتر از شاه نشین و در دو طرف آن قرار دارند. هوای خنک شاه نشین نیز مربوط به حوض بزرگی است که دقیقا روبروی آن قرار دارد، با این تمهیدات هوای داغ به سمت بالا و طاق نیم گنبدی می رود و هوای خنک بین شاه نشین و حوض جریان دارد. بعد از گذر از کوچه های پیچ در پیچ و باریک، روبروی درب یک خانه قدیم می ایستیم؛ دو لنگه درِ چوبی روبرویمان نمایان می شود، هرکدام یک کوبه یا دَرکوب دارند، وسیلهای از جنس فلز یا گاه چوب که روی بدنه دَر نصب شده و با کوبیدن آن صاحبخانه از حضورمان مطلع می شود. آشپزخانه، که توسط دو پنجره کوچک و بی نظیر روشن شده، کابینت ها و میز جزیره ای از زیمبابوه دارد که روی این میز یک سنگ مرمر زیبا و خوش تراش قرار گرفته است.

این روش روشی ارزان برای طراحی دکوراسیون بوده و انجام آن نیز بسیار آسان می باشد. بازسازی دکوراسیون نیز شامل مواردی میشود که مربوط به ظاهر و زیبایی دیزاین داخلی خانه شما است و همه فضاهای خانه که میخواهید آن را نوسازی کنید، در بر میگیرد. در آشپزخانه هم مانند سرویس بهداشتی اگر از کاشی و سرامیکهایی که قابلیت چسبیدن روی کاشیهای قدیمی رادارند استفاده کنید، هزینههایتان بهطور چشمگیری کاهش میابد. بالای دَر یا همان سَر دَرِ خانه ها هلال مانندی است مزین به کاشی کاری و یا نقش و نگارهای گچی. خوشبختانه کارفرما پذیرفت. و حدود دو سال پس از اتمام پروژه ی اجرای طراحی وقتی در تهران میزبان ایشان بودم، متوجه شدم که همان تغییر ساده چه طور بر سبک زندگی این پسر تاثیر داشته است و شاید از همه بیشتر مادر این خانواده از تیم طراح تشکر کرد. همانطور که پیش از این نیز گفتم، هزینه هایی این بخش بر اساس، سبک طراحی تعیین می شود. تنها تفاوت سبک دکوراسیون یونان باستان با ایران باستان در استفاده از اشکال منحنی در دکوراسیون است.

در آن زمان دیگر سخت نیست تا از برق چشمانش تشخیص دهم که به کدام سبک علاقه طراحی داخلی منزل کوچک ایرانی بیشتری دارد. در عین حال ممکن است کارفرما به سبکی علاقه نشان دهد اما این دقیقا جیزی نباشد که او نیاز دارد. آب انبارها، خانه های درهم تنیده و رمزآلود با اجزای حیرت انگیز و دیواره های بلند و خشتی، طاق ها، حوض های وسط حیاط و درختان زیبا برای گریز از آفتاب سوزان و باد و لذت بردن از تابستان های گرم، کوچه های باریک و پیچ در پیچ و بادگیرهایی که بعد از پیچ هرکوچه به چشم می آیند، شاخصه های این سبک معماری هستند، سبکی که تمام نیازهای مردمان این منطقه را درنظر گرفته و در تمام سازه های خود به آنها پاسخ داده است.

در گذر از محله های قدیمی شهر یزد همچنان زنانی را می بینی که روی سکوها روبروی یکدیگر نشسته اند و تا دمِ غروب گرمِ صحبت هستند. در برخی محله ها گاه چند فامیل یا نزدیکان یک هَشتی مشترک میان خانه های خود می ساختند تا فضایی باشد برای صحبت کردن و دورهمی های عصرانه و بازی بچه ها. حتما در زمان مشاوره رایگان حتما راجع به بودجه مورد نظر، مصالح مصرفی و ایده هایی که برای پیاده سازی در سر دارید، با کارشناسان صحبت کنید. اما با انتخاب طرح های مینیمال که گاهی به مدرن مشهور شده اند، می توانید با بازی با رنگ های خنثی در کنار یک رنگ درخشان و جذاب، طرحی فوق العاده را پیاده کنید و در عین حال هزینه ها را کاهش دهید. با استفاده از این برنامه ، می توانید تمام آن چه که در ذهنتان می گذرد را با علایق خود در هم آمیزید و با استفاده از ایده های این نرم افزار ، طرح نهایی را روی محیط اطراف پیاده کنید. سقف هَشتی ها گنبدی شکل است، معمولا فانوسی هم کنار هَشتی قرار داشت یا به دیوار آن آویزان بود تا شب ها در صورت نیاز از آن استفاده شود. مثلا سال 1392 بود که برای طراحی منزل مسکونی خانواده ای در اصفهان عازم آن شهر شدم.

در بسیاری از موارد پیش اماده که پیش از شروع فرایند طراحی، یک هفته ای را عصر ها مهمان کارفرما بودم و سعی کرده ام که مدل و سبک زنذگی ایشان را کشف کنم. در شهری مانند یزد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، آب و هوای گرم و خشک، همجواری با کویر، تابستان های گرم و سوزان و زمستان های سرد و خشک، طوفان های شن و بسیاری موارد دیگر، سبک معماری قدری خاص تر به وجود آمد؛ معماری خاص، اصولی، ماندگار و بی نظیر. برین سراغ سوراخ هایی که مدت ها بهشون دست نزدین و حدس می زنین خیلی به هم ریخته باشن مثل داخل کمد دیواری ها که معمولا فراموش می شن. اگر سبک پذیرایی ، کلاسیک باشد، احتمالا هزینه های زیادی برای کاغذ دیواری های براق و پر از طرح، پرده های با شکوه و لوستر های مشعشع می گردد. کاناپه های بزرگ، میزغذاخوری چوبی ساده به صورت دایره ای شکل و کاغذ دیواری طبیعی، همچنین کابینت های براق مشکی، رنگ سفید دیوار های آشپزخانه و کفپوش رنگ روشن محیطی صمیمی و راحتی را به وجود آورده است. خانههایی که به سبک کلاسیک، دیزاین میشوند، اغلب با لوازم گلدار، گل و گیاه و جزئیات و وسایل فراوان مبله میشوند.دیوار خانه هایی که سبک کلاسیک ساخته می شوند به طور معمول با کاغذ دیواری پوشانده می شود.

قبل از شروع به استفاده از لوازم دکوراسیون به تمامی این موارد فکر کنید و سعی کنید مدرن ترین و سازگار ترین ایده را برای تزئین انتخاب کنید. شما با سبک دکوراسیون مدرن، سبک معاصر، سبک کلاسیک، سبک اسکاندیناوی، سبک مینیمالیستی، سبک ماکسیمالیست، و بسیاری موارد دیگر برخورد میکنید. اما در سبک اسکاندیناوی راحتی و گرمای محیط بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از پالت های رنگی دیگر محدودیتی ندارد و شما به اندازه ای که بتوانید محیط را از بی روحی و سردی خارج کنید می توانید در برخی از المان ها از رنگ های گرم استفاده کنید.

تیم حامی ساخت در این مسیر از صفر تا صد همراه شما است تا دکوراسیون داخلی منزل دلخواهتان را در اختیار شما قرار دهند؛ همچنین در طراحی و اجرا دکوراسیون داخلی خانه تمامی این نکات و اصول را در چیدمان منزل و با استفاده از پارتیشن و کفپوش مناسب در دکوراسیون داخلی منزل رعایت میکنند. به طور مثال در خانه دوبلکسی که نما و طراحی و معماری کلاسیک دارد، استفاده از سبک مدرن برای خرید و چیدمان وسایل کار درستی نیست و باید از یک سبک مشخص پیروی کنید تا تعادل زیبایی مطلوب را به ارمغان آورد. اما سعی می کنم تا با کارفرما کمی وب سایت های طراحی داخلی را ورق بزنم و با هم به انواع طرح ها نگاهی بندازیم. برای مثال با توجه به سلیقه و طراحی داخلی مدنظرتان، دیواری را تخریب کنید. نکته قابل توجه دیگر این که بعضی از صندوقچههای قدیمی را میتوان پس از قراردادن روکش بر روی آنها بهعنوان صندلیهای راحتی در فضاهایی همچون کتابخانه مورد استفاده قرار داد. بیرونی، فضای عمومی خانه و معمولا متعلق به مردان بود و اندرونی گاه از طریق پرده ای ضخیم و گاه توسط دَر، دالان یا راهرو و پس از آن به بیرون راه پیدا می کرد.

این سبک در دکوراسیون داخلی منزل سبکی آزادی و بیپروایی دارد. پس همراه ما باشید تا شما را با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا و آن ها را بررسی کنیم و هر نکته و هرآنچه که برای تغییر دکوراسیون لازم دارید را، در اختیارتان بگذاریم. بدون شک رسیدن به نتیجه مورد نظر باعث میشود، این کار برای تمام قسمت های منزل شما وجود داشته باشد و شما تا مدت زمان زیادی از این تغییرات رضایت کافی داشته باشید. شما مخاطب عزیز در حال مطالعه پست تعرفه طراحی داخلی ساختمان هستید. در ادامه نورپردازی در هر قسمت از فضای خانه را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان می توانیم نتیجه بگیریم که نورپردازی تا چه میزان می تواند در هزینه طراحی داخلی تاثیر گذار باشد.

سالن پذیرایی این خانه قدیمی در مرکز شهر تهران بسیار سرد و بی روح بود. در حین طراحی به کارفرما پیشنهاد دادم که فضای تی وی روم به طور کلی تغییر کند که قطعا بر سبک زندگی پسر 6 ساله ای که در سال بعد باید به مدرسه می رفت موثر خواهد بود. امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کمبود فضای کافی اهمیت حرفه طراحی داخلی دوچندان شده است. برای بازسازیآپارتمان باید از شرکت بازسازی ساختمان حرفه ای در این زمینهکمک گرفت تا ایرادی در حین پروژه ایجاد نشود. اختلاف محیطی ایجاد شده به طور خود به خود بین دو فضا مثل دو اتاق سلسله مراتب را در بافت سنتی ایجاد می کند. این فضای کوچک که گاه تعبیر حیاطچه بیرونی هم برای آن به کار برده می شد، اگر کسی برای مثال خبری کوتاه آورده بود و نمی خواست مزاحم حریم خصوصی اهالی منزل شود و از سوی دیگر می خواست این خبر را مخفیانه اعلام کند و به گوش اهالی بیرون از منزل هم نرسد از این فضا استفاده می نمود.

این قسمت مربوط بود به هزینه طراحی دکوراسیون پذیرایی. هدف اصلی این نوع سبک ایجاد حس آرامش برای ساکنین بوده و غالبا نیز در طراحی منازل ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی به پیروی از قوانین فنگ شویی موجب ایجاد حس شادی، درخشندگی، موفقیت و احوال مناسب در محیط زندگی یا کار می شود. وجه شمالی متعلق به زمستان نشین، وجه جنوبی متعلق به تابستان نشین و فضاعایی خدماتی و آنهایی که از اهمیت کمتری برخوردار بودند در دو وجه شرق و غرب ساخته می شدند. خانه؛ واژه ای آشنا که فارغ از هر زبان و فرهنگ و ملیت و محل زندگی، نخستین معنایی که در ذهن می نشاند، آرامش است.

برای مثال بر روی دیوارها می توانید قفسه هایی برای نگهداری کتاب ها، تزئینات و گل ها نصب کنید. حتی در نقش و نگارها نیز تاثیر این اقلیم دیده می شود، برای مثال نقوش شمسه و چرخ خورشید را می توان نام برد. تزیینات این قسمت از خانه نیز بسیار زیبا است که از آن جمله می توان به گچ بری ها و آیینه کاری و یا حتی نقاشی های چشم نواز اشاره کرد. طراحی داخلی دکوراسیون منزل برای بازسازی کار آسانی نیست و یا باید آن را به دست افراد متخصص و کارشناس بسپارید و با آنها سلیقه و هدف خود را به اشتراک بگذارید تا یک طراحی داخلی خوب و منحصر به فرد برای شما انجام دهند. استفاده از هنر و طراحی های هنرمندانه در دکوراسیون فضا های لوکس، هزینه بر و همچنین معرف سبک زندگی و ذوق و سلیقه ی صاحب خانه است.دکوراسیون داخلی هر فضا به صورت مجزا پیام متفاوتی را به بیننده انتقال می دهند، در این خانه طراحی داخلی فضا در جهت معرفی یک سبک شخصی و منحصر به فرد است. طرح تمام لوازم تزئینی هنر دست استادکاران ماهر هستند . از رنگهای آبی ، نارنجی ، قرمز و صورتی برای لوازم کودک استفاده کنید .

توسط احمد گل کار

احمد گل کار