موشک SLS عظیم ناسا برای اولین بار به فضا پرتاب شد

موشک قدرتمند Space Launch System بالاخره به فضا پرتاب شد. امروز صبح از کیپ کاناورال بلند شد و اولین گام در برنامه ناسا برای بازگرداندن مردم به ماه است.

فضا


16 نوامبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2335457-nasas-enormous-sls-rocket-has-launched-to-space-for-the-first-time/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

همانطور که موشک در آسمان پرواز می کرد، فراموش کردن جاده طولانی که به اینجا منتهی می شد دشوار بود. برنامه SLS در سال 2011 با دستور عملی شدن کامل تا پایان سال 2016 آغاز شد. مشکلات فنی و مازاد بودجه پرتاب را بارها و بارها به تعویق انداخت تا جایی که در جامعه پروازهای فضایی به یک شوخی تبدیل شد – “وقتی SLS پرتاب می شود” بود. تقریباً مانند “وقتی جهنم یخ می زند” پس از تاخیر در ماه های آگوست، سپتامبر و اکتبر به دلیل مشکلات خنک کننده موتور، نشت سوخت و شرایط آب و هوایی، این واقعیت که او در نهایت پرواز کرد تقریبا غیر قابل باور است.

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

NASA/BILL INGALLS/HANDOUT/EPA-EFE/Shutterstock

توماس زوربوخن، معاون ناسا می‌گوید: «ما هیچ فرصتی را برای انجام علم فوراً از دست نمی‌دهیم، به همین دلیل است که ما مکعب‌ها و آزمایش‌ها و غیره را در آنجا داریم – هر کاری که بتوانیم انجام دهیم، انجام خواهیم داد.»

می‌گوید: «امیدواریم این کار را به روشی پایدارتر انجام دهیم، بنابراین می‌توانیم به جای پوشیدن چکمه‌ها و کمی حفاری، حضوری طولانی‌مدت در ماه داشته باشیم». امیلی جاد در مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در ویرجینیا. به عنوان بخشی از این، ما فناوری‌های جدید، وسایل نقلیه جدید، آموزش مجدد خدمه را برای ماموریت‌های طولانی‌تر آزمایش خواهیم کرد، که منجر به گسترش حضور ما در منظومه شمسی با هدف «فرستادن خدمه به مریخ» می‌شود.

موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا در 16 نوامبر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا برای آغاز ماموریت چرخش به دور ماه بلند شد.

این پرتاب آغازگر برنامه Artemis است، بنابراین این ماموریت Artemis I نامیده می شود. پرتاب یک شروع پیروزمندانه برای این ماموریت بود که انتظار می رود 26 روز طول بکشد. در همین حال، کپسول خدمه اوریون با نوک موشک به سمت ماه می‌چرخد، شش روز به دور آن می‌چرخد، سپس به زمین بازمی‌گردد تا در اقیانوس آرام در سواحل کالیفرنیا سقوط کند.

موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا که از مرکز فضایی کندی منفجر می شود

برای آرتمیس اول، جبار هیچ فضانوردی را حمل نمی کند. درعوض، حاوی آدمک‌هایی است که با حسگرهایی برای اندازه‌گیری سطوح تشعشعات و نیروهایی که فضانوردان در صورت حضور در هواپیما باید تحمل کنند، نصب شده است. همچنین 10 ماهواره کوچک به نام cubesats را حمل می کند تا آب و هوای فضا و ماه را مطالعه کند و فناوری را نشان دهد که برای ماموریت های آینده مفید خواهد بود. یکی از آنها حتی یک بادبان خورشیدی دارد و سعی می کند به سمت یک سیارک کوچک پرواز کند.

قدرتمندترین موشکی که تا به حال ساخته شده سرانجام برای اولین بار از زمین بلند شد. سامانه پرتاب فضایی (SLS) از کیپ کاناورال، فلوریدا در ساعت 1:47 بامداد به وقت شرق در تاریخ 16 نوامبر (6:47 صبح به وقت گرینویچ) پرتاب شد، اولین پرواز این موشک و اولین سنگ پله در سفر بازگشت ناسا به ماه.


یکی از اهداف اصلی آزمایش سپر حرارتی جبار است که با ورود به جو زمین با سرعت بیش از 40000 کیلومتر در ساعت، دمای نزدیک به 2800 درجه سانتیگراد را تجربه خواهد کرد. زوربوخن گفت: «خطر اوریون بیشتر از خطر موشک است. دانشمند جدید. “بازگرداندن جبار به اندازه ترک زمین چالش بزرگی خواهد بود.” اگر اوریون این آزمایش حیاتی را پشت سر بگذارد، گام بعدی اولین پرواز خدمه آن، Artemis II خواهد بود.

این ماموریت که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، یک پرواز به دور ماه خواهد بود و تنها باید حدود 10 روز طول بکشد. سرانجام، در سال 2025، انتظار می‌رود آرتمیس سوم دو فضانورد را به سطح ماه ببرد – از جمله اولین زنی که پا به آنجا گذاشت. این اولین فرود خدمه ماه از زمان ماموریت آپولو 17 در سال 1972 خواهد بود و، مقامات ناسا امیدوارند، شروع یک پروژه طولانی برای ساخت ایستگاه فضایی ماه و برنامه ای پایدار برای اکتشاف انسان در ماه باشد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار