مگا خشکسالی چیست؟ چگونه دانشمندان کمبود شدید آب را تعریف می کنند

جنوب غربی آمریکای شمالی برای مدت طولانی خشک بوده است که دانشمندان از اصطلاح “مگا خشکسالی” برای توصیف شرایط خشکسالی استفاده می کنند که منجر به آتش سوزی های شدید جنگلی و کمبود آب برای دهه ها شده است. اما خشکسالی بزرگ چیست؟

به عنوان مثال، بسته به روش مورد استفاده برای شناسایی آنها، در 2000 سال گذشته 30، 41 یا 56 خشکسالی بیش از پنج سال در جنوب غربی آمریکای شمالی رخ داده است. بررسی جدید در مقیاس بزرگ از سوابق خشکسالی کارگردانی شده توسط بنجامین کوک در دانشگاه کلمبیا در نیویورک.

وقتی خشکسالی ها مگا شد

در حال حاضر، این اصطلاح برای اشاره به خشکسالی شدید استفاده می شود، که خود به سادگی به عنوان دوره ای کمتر از دسترسی به آب معمولی تعریف می شود. اما اینکه یک خشکسالی چه مدت یا چقدر باید شدید باشد تا یک خشکسالی بزرگ را ایجاد کند، در ادبیات علمی ناسازگار است. جرالد میل در مرکز ملی تحقیقات جوی در کلرادو.

با توجه به خطر و شدت خشکسالی های بزرگ که پیش بینی می شود در این قرن در بسیاری از نقاط جهان به دلیل گرمایش جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسان افزایش یابد، نیاز فوری به درک الگوهای خشکسالی وجود دارد. خشکسالی شدیدتر و آنچه می توانیم برای کاهش بدترین آسیب در آسیب پذیرترین مناطق انجام دهیم.

کوک و همکارانش می‌گویند که تعریف آن‌ها به اندازه‌ای گسترده است که خشکسالی‌های شدیدی را که در 2000 سال گذشته در سراسر جهان رخ داده‌اند، در بر می‌گیرد، در حالی که تشخیص می‌دهند که یک خشکسالی بزرگ چیزی بیش از یک دوره خشک مخصوصاً شدید است.

کوک و تیمی از محققان بین‌المللی آب و هوا از ترس اینکه این تعاریف متناقض می‌توانند آب‌ها را گل‌آلود کنند، زمانی که نوبت به درک روندهای گذشته و کنونی – و پیامدهای آینده آنها می‌رسد – تعریف جدیدی ارائه کرده‌اند: خشکسالی شدید، بسیار شدید و طولانی‌مدت است. یا خشکسالی گسترده در مقایسه با خشکسالی در یک منطقه معین در 2000 سال گذشته.


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341023-what-is-megadrought-how-scientists-define-extreme-water-shortages/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

می‌گوید: «ما واقعاً باید این اصطلاح را برای خشکسالی‌هایی که در تاریخ دیرینه اقلیم بی‌سابقه هستند، حفظ کنیم.» پارک ویلیامز در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و یکی از اعضای تیمی که تعریف جدید را ارائه کردند.

خشکسالی های شدید در مقایسه با دوره های خشک معمولی بسیار شدید، طولانی مدت یا گسترده هستند.

محیط


7 اکتبر 2022

خودرویی از پل اینترپرایز بر روی سواحل خشک دریاچه اوروویل در اوروویل کالیفرنیا عبور می کند.

دریاچه اوروویل در کالیفرنیا در ماه می 2021 در سطح بسیار پایین آب قرار داشت

این در نظر می گیرد که خشکسالی نسبت به مصرف معمول آب و آب و هوای یک منطقه خاص است. به عنوان مثال، یک خشکسالی بزرگ در آمازون به عنوان یک دوره بسیار مرطوب در آریزونا در نظر گرفته می شود.

با گذشت زمان، محققان دیگر از خشکسالی بزرگ برای توصیف خشکسالی های بسیار بد در سراسر جهان استفاده کرده اند. می‌گوید: «این یک اصطلاح سخت است کانی وودهاوس در دانشگاه آریزونا، یکی از نویسندگان مقاله در سال 1998. به گفته وودهاوس، این اصطلاح زمانی بسیار رایج شد که خشکسالی کنونی در جنوب غربی آمریکای شمالی شروع به شباهت به خشکسالی های بزرگ چندین دهه از قرن های قبل کرد. خشکسالی بزرگ که اکنون به دهه دوم خود می رسد، خشک ترین دوره 22 ساله ای است که منطقه در بیش از 1200 سال گذشته دیده است.

اصطلاح خشکسالی بزرگ برای اولین بار توسط محققان در کلرادو در سال 1998 وارد ادبیات علمی شد. از سوابق شامل سوابق تاریخی، بقایای باستان شناسی، تجزیه و تحلیل رسوبات دریاچه ها و الگوهای موجود در حلقه های درختی که سال های مرطوب و خشک را منعکس می کنند، آنها را نشان می دهد. چندین خشکسالی را توصیف می کند که در جنوب غربی آمریکای شمالی در طول دهه های 1500 و 1600 رخ داده است.. آنها این خشکسالی ها را “مگا” نامیدند زیرا شدیدتر بودند و طولانی تر از بدترین خشکسالی های شناخته شده قرن بیستم بودند، مانند خشکسالی که در حدود یک دهه از سال 1930 به صورت موجی به مرکز ایالات متحده رسید. کاسه گرد و غبار را ایجاد کرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار