مگس های نر ماده شیمیایی تولید می کنند که باعث می شود ماده ها بعد از جفت گیری بخوابند

کرم میوه

لوسیانو ریچینو/آلامی

مگس های ماده می توانند با بسیاری از نرها جفت گیری کنند و اسپرم آنها را در بدنشان ذخیره کنند. تولید مواد شیمیایی تغییر دهنده رفتار راهی برای مردان برای بهبود شانس موفقیت اسپرم خود است. Risau Gusman توضیح می دهد: “این یک “استراتژی” از سوی نر است که از رقابت اسپرماتوزوئیدهای دیگر با درون ماده خود جلوگیری کند.

مگس های میوه معمولاً قبل از سحر از خواب بیدار می شوند

محققان مشکوک بودند که پپتید جنسی ممکن است درگیر باشد، بنابراین گروه های خاصی از نورون ها را با گیرنده های پپتید جنسی در دستگاه تناسلی زنان جفت شده خاموش کردند. فرانکو می‌گوید این ماده‌ها توانایی بیدار شدن قبل از سحر را بازیابی کرده‌اند.

یک “پپتید جنسی” که در طول جفت گیری از مگس های میوه نر به ماده منتقل می شود، با ساعت بیولوژیکی ماده تداخل می کند و احتمال جفت گیری مجدد او را کاهش می دهد.

زندگی


22 دسامبر 2022

در کمال تعجب، محققان دریافتند که تنها ماده‌هایی که هنوز می‌توانند صبح را پیش‌بینی کنند، باکره‌ها بودند، زیرا ماده‌های جفت‌شده به خواب ادامه دادند تا زمانی که در اولین روشنایی روز از خواب بیدار شوند. “در ماده های جفت شده، این [morning anticipation] ویژگی به طور کامل حذف شده است سباستین نگران گوسمن استهمچنین در CONICET.

مرجع مجله: ژنتیک PLOS، DOI: 10.1371/journal.pgen.1010258

سپس از ردیاب های فلورسنت برای پیگیری اثرات پپتید بر روی سیستم عصبی زنان استفاده شد. این نشان داد که به نظر می رسد پپتید جنسی باعث ایجاد زنجیره ای از رویدادها از سیستم تولید مثل به مغز می شود و بر ساختارهایی که ساعت درونی حشرات را کنترل می کنند تأثیر می گذارد.

“از دست دادن انتظار [of the dawn] او می‌گوید که می‌تواند با خواباندن زنان در زمانی که مردان فعال‌تر هستند، پذیرش را کاهش دهد.

مطالعات قبلی نشان داده است که مگس میوه (مگس سرکه ملانوگاستر) معمولاً یک یا دو ساعت قبل از طلوع خورشید یا روشن شدن چراغ‌های آزمایشگاه از خواب بیدار می‌شوید. اما فرانکو و همکارانش متوجه شدند که این مطالعات بر روی مگس های نر متمرکز شده است.

در طول رابطه جنسی، مگس های میوه نر ماده شیمیایی را منتقل می کنند که باعث می شود ماده ها دیرتر بخوابند و شانس جفت گیری با نرهای دیگر را از دست بدهند.

از آنجایی که به طور کلی در تحقیقات مگس‌های میوه، ماده‌ها نادیده گرفته می‌شوند، آن‌ها تصمیم گرفتند از وب‌کم‌ها برای نظارت بر فعالیت مگس‌های میوه ماده باکره و تازه جفت‌شده در آزمایشگاه کنترل‌شده نور خود به مدت چهار روز استفاده کنند. آنها همچنین گروهی از مردان را برای مقایسه مورد مطالعه قرار دادند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352980-male-flies-produce-a-chemical-that-makes-females-sleep-in-after-mating/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این “پپتید جنسی” که همراه با اسپرم از طریق اندام جنسی مرد به بدن زن منتقل می شود، از قبل شناخته شده است که باعث می شود ماده ها کمتر پذیرای مردان دیگر باشند. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با مکانیسم ساعت بیولوژیکی که معمولاً مگس‌های میوه را قبل از طلوع خورشید از خواب بیدار می‌کند، تداخل دارد، یعنی زمانی که جفت‌گیری اغلب اتفاق می‌افتد. لورن فرانکو در شورای ملی تحقیقات علمی و فنی (CONICET) در آرژانتین.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار