نارسایی حاد کلیه: تستوسترون پایین ممکن است به محافظت از زنان کمک کند

می‌گوید: «مکانیسم‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به تفاوت‌های جنسیتی در آسیب حاد کلیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، و همه آنها قابل قبول به نظر می‌رسند». جوئل نوگارتن در مرکز پزشکی Montefiore در نیویورک. و احتمالاً ترکیبی از عوامل مختلف است که تفاوت را توضیح می دهد.

با این حال، استروژن هنوز ممکن است در تفاوت های جنسیتی برای بیماری کلیوی نقش داشته باشد. آزمایش دیگری که توسط این تیم انجام شد نشان داد که موش‌های ماده بدون تخمدان نسبت به موش‌هایی که دارای تخمدان بودند عملکرد کلیه بدتری داشتند.

آنها سه تا چهار هفته بعد ژن های حیوانات را توالی یابی کردند و دریافتند که در موش های ماده، ژن های دخیل در NRF2 تحت تأثیر این روش قرار نگرفتند. اما برای موش‌های نر، بیان دو ژن – GSTA4 و CBR1 – در مقایسه با موش‌های بیضه به طور متوسط ​​پنج برابر افزایش یافت.

درمان بیماری کلیوی اورولوژی  اورولوژیست در حال لمس کمر زن با درد کلیه در هنگام مشاوره در کلینیک پزشکی
مرجع مجله: گزارش های سلولی، DOI: 10.1016/j.celrep.2022.111610

سوما می‌گوید: این نشان می‌دهد که تستوسترون فرآیند NRF2 را در موش‌های نر کاهش می‌دهد، و آنها را بیشتر مستعد فروپتوز در کلیه‌هایشان می‌کند و به طور بالقوه توضیح می‌دهد که چرا مردان در معرض آسیب کلیوی هستند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2346181-low-testosterone-levels-may-protect-women-from-kidney-injury/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

برای تلاش برای تعیین اینکه آیا هورمون‌های جنسی بر محافظت ارائه شده توسط NRF2 تأثیر می‌گذارند، تیم در آزمایشی جداگانه، تخمدان‌های شش موش ماده و بیضه‌های چهار موش نر را برداشتند تا موش‌ها استروژن کمتر و تستوسترون کمتری نسبت به موش‌های معمولی داشته باشند.

توموکازو سوما در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، نمونه‌های کلیه از هشت موش – چهار ماده و چهار نر – جمع‌آوری شد و آنها را به صورت ژنتیکی توالی‌یابی کرد. آنها 128 ژن را شناسایی کردند که بین دو جنس متفاوت بیان شده بودند، و تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که بسیاری از این ژن ها با یک فرآیند سلولی خاص به نام NRF2 مرتبط هستند. این فرآیند به عنوان محافظت در برابر فروپتوز شناخته شده است، نوعی مرگ سلولی که باعث آسیب حاد کلیه در انسان می شود، جایی که عملکرد کلیه ها به طور ناگهانی کاهش می یابد.

Shutterstock/Peakstock

به نظر می رسد سطوح پایین تستوسترون از سلول های کلیه در موش ها در برابر مرگ سلولی محافظت می کند. این کشف می تواند دلیل آن را توضیح دهد زنان کمتر از مردان در معرض خطر آسیب حاد کلیه هستند.

آسیب حاد کلیه باعث کاهش ناگهانی عملکرد کلیه می شود

مردان از آسیب حاد کلیه رنج می برند – جایی که عملکرد کلیه به طور ناگهانی کاهش می یابد – به میزان بیشتری نسبت به زنان. آزمایش با موش نشان می دهد که ممکن است با سطوح بالاتر تستوسترون مرتبط باشد

سلامتی


8 نوامبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار