نت‌های فانتومی که ویولن‌ها نواخته‌اند یک صدای واقعی است

در سال 1714، جوزپه تارتینی، نوازنده ویولن ایتالیایی، متوجه شد که وقتی دو نت را به طور همزمان می نواخت، به طور غیرمنتظره ای صدای سومی را می شنید. این نت سوم بعداً آهنگ ترکیبی نام گرفت زیرا فرکانس آن مخلوطی از فرکانس های دو تن اصلی است. تصور می شد که این صداها به طور کامل در گوش ما ایجاد می شوند، زیرا صدا توسط حلزون تقویت می شود، نه اینکه واقعاً از یک ساز سرچشمه می گیرد.

گتی ایماژ/توماس بارویک

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344992-phantom-notes-played-by-violins-turn-out-to-be-a-real-sound/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مرجع مجله: مجله انجمن آکوستیک آمریکا، DOI: 10.1121/10.0014600

Cecchi می‌گوید این تیم اکنون می‌خواهد ویولن‌های بیشتری را مطالعه کند تا دقیقاً مشخص شود که کدام بخش از ساز مسئول آهنگ‌های ترکیبی است.

ویولن ها می توانند “نت های ترکیبی” تولید کنند

زن جوان در حال نواختن ویولن انفرادی روی صحنه

جان سیکی در دانشگاه فلورانس در ایتالیا و همکارانش تصمیم گرفتند بررسی کنند که ویولن های مختلف چگونه صداهای ترکیبی تولید می کنند.

صدای موسیقایی که زمانی تصور می شد تنها در سر ما به عنوان یک کانال گوش شنیده می شود، در واقع واقعی است. ویولن ها می توانند این صداهای غیرمعمول را تولید کنند – و ویولن های با کیفیت بالاتر می توانند آنها را قوی تر تولید کنند.

صدها سال است که مشخص شده است که هنگام نواختن دو نت با هم روی ویولن، نت سوم مرموز به گوش می رسد – اکنون می دانیم که چرا

فیزیک


1 نوامبر 2022

آنها ضبط های یک ویولونیست حرفه ای را در حال نواختن جفت نت های منتخب روی پنج ویولن با سن و کیفیت متفاوت با استفاده از کامپیوتر تجزیه و تحلیل کردند. با انگیزه ایده های هرمان فون هلمهولتز فیزیکدان قرن نوزدهم که نشان داد برخی آلات موسیقی ممکن است به تنهایی قادر به تولید صداهای ترکیبی باشند، امواج صوتی منتشر شده از ویولن ها را به قسمت هایی با فرکانس های مختلف تجزیه کردند. این تیم دریافت که همه ویولن ها صداهای ترکیبی تولید می کنند، اما قدیمی ترین سازها قوی ترین صداها را تولید می کنند. بزرگی مهم ترین لحن ترکیبی برای قدیمی ترین ویولن ساخته شده در بولونیا در سال 1700، حدود 75 درصد بیشتر از یک ساز مدرن و تولید انبوه بود.

جیم وودهاوس در دانشگاه کمبریج می‌گوید تجربه نشان می‌دهد که آهنگ‌های ترکیبی باید از نحوه ارتعاش و مخلوط شدن هوا در داخل ویولن ناشی شوند. هنگامی که یک نت بر روی ویولن نواخته می شود، این تنها سیم نیست که لحن را تعیین می کند، بلکه شکل ویولن را نیز تعیین می کند – که به طور دقیق تر در یک ساز با کیفیت بالا ساخته شده است. او می‌گوید: «پیدا کردن ویولن‌های باکیفیت معاصر که این اثر را به همان شدت نشان دهند، کار سختی نیست.

محققان همچنین می خواستند بدانند شنوندگان چگونه می توانند آهنگ های ترکیبی تولید شده توسط سه ویولن با بالاترین کیفیت را بشنوند. آنها گروهی متشکل از 11 نوازنده حرفه ای و آماتور را دعوت کردند تا به آهنگ های ضبط شده ویولونیست گوش دهند که در برخی از آنها آهنگ های ترکیبی حذف شده بود. شنوندگان تقریباً هر بار می‌توانستند تفاوت را بشنوند: کمترین دقت آن را در 93٪ مواقع می‌شنیدند، در حالی که دقیق‌ترین شنونده هر بار آن را می‌شنید.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار