نشست اقلیم COP27 برای بحث در مورد غرامت برای کشورهایی که با “تلفات و آسیب” روبرو هستند

مذاکرات با پیام صریح آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد. به رهبران و مقامات جهان هشدار داد که جهان “در بزرگراهی به سوی جهنم آب و هوایی” با “پا روی شتاب دهنده” قرار دارد.

علیرغم چالش‌های تورم فزاینده، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و بحران قیمت انرژی، او گفت که جهان باید از این اجلاس برای ایجاد یک “پیمان همبستگی اقلیمی” جدید استفاده کند که همه کشورها سهم منصفانه خود را در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سهیم کنند. او به نمایندگان گفت که جهان با یک انتخاب بین همکاری یا “پیمان خودکشی جمعی” ناشی از افزایش دما روبرو است.

سیل پس از باران های موسمی شدید در بهان سیدآباد پاکستان در ماه سپتامبر

آنتونیو گوترش در 7 نوامبر، تنها چند روز پس از هشدار سازمان ملل مبنی بر اینکه برنامه‌های آب‌وهوای کنونی هیچ «مسیر معتبری» برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتی‌گراد ارائه نمی‌دهد، خطاب به نمایندگان گفت: سیاره به سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه‌های اوج‌گیری است که هرج و مرج اقلیمی را غیرقابل برگشت می‌سازد.

این مشارکت باعث پیشرفت کشورهای عضو در زمینه استقرار بازارهای کربن، ابتکارات اجتماعی و سایر استراتژی های جنگل زدایی مورد نیاز برای دستیابی به هدف 2030 خواهد شد. با این حال، در حالی که 145 کشور که بیش از 90 درصد از جنگل های جهان را نمایندگی می کنند به تعهد COP26 ملحق شده اند، فقط 26 کشور که با هم مسئول یک سوم جنگل های کره زمین هستند، تاکنون به مشارکت COP27 ملحق شده اند.

این یک شروع هوشیارانه برای کنفرانسی بود که بیش از 30000 مذاکره کننده، روزنامه نگار و فعال را برای دو هفته در شهر تفریحی شرم الشیخ شرکت کردند.

میا موتلی، نخست وزیر باربادوس، گفت که تامین مالی ضرر و زیان فقط به دولت ها بستگی ندارد و شرکت های نفت و گاز نیز باید کمک کنند. چگونه شرکت‌ها در سه ماه گذشته 200 میلیارد دلار سود می‌کنند و انتظار ندارند حداقل 10 سنت از هر دلار سود به صندوق ضرر و زیان کمک کنند؟ او در جریان سخنرانی در جمع رهبران جهان گفت.

در همین حال، ریشی سوناک، نخست وزیر کنونی بریتانیا، از اولین حضور خود در صحنه بین المللی برای کمک به راه اندازی یک برنامه بودجه در 7 نوامبر برای حفاظت از جنگل های سراسر جهان استفاده کرد. هدف مشارکت رهبران در جنگل‌ها و آب و هوا این است که تعهد COP26 برای توقف و معکوس کردن تلفات جهانی جنگل‌ها تا سال 2030 انجام شود.

«خسارت و خسارت» در COP27 در دستور کار قرار گرفته است و کشورهای آسیب پذیر برای مقابله با تأثیرات شدید تغییرات آب و هوایی خواهان بودجه هستند.

محیط


8 نوامبر 2022

در خبرنامه رایگان Fix the Planet ما ثبت‌نام کنید تا هر پنج‌شنبه خوش‌بینی آب و هوا را مستقیماً به صندوق ورودی خود دریافت کنید.

مردی حیوانات خود را می کشد در حالی که دیگران برای جمع آوری وسایل خود در میان بالا آمدن سیل به دنبال باران و سیل در فصل باران های موسمی در حومه بهان سیدآباد پاکستان می روند.
در میان هیاهو برای تامین مالی آب و هوا، دیگران مایلند از پایین آمدن سایر تعهدات کلیدی که در اجلاس سال گذشته COP26 در گلاسکو، بریتانیا در دستور کار قرار گرفت، جلوگیری کنند. صحبت کردن در طول یک نیویورک تایمز در اجلاس 7 نوامبر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، بوریس جانسون گفت که «بسیار نگران» است که وعده‌های داده شده در گلاسکو – مانند تعیین اهداف خالص صفر، کاهش انتشار گاز متان و توقف جنگل‌زدایی – محقق نشود. «تحقق بالقوه [of COP26] بزرگ بود، اما اکنون همه چیز در مورد تحویل است.”

بودجه در حال حاضر به عنوان یک میدان جنگ کلیدی در حال ظهور است. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت که تأمین بودجه به کشورهای آسیب دیده یک موضوع «عدالت اقلیمی» است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در 7 نوامبر گفت که کشورش با 30 میلیارد دلار خسارت و خسارت در پی سیل ویرانگر اوایل سال جاری متضرر شد. او گفت: “مسیر ما به سمت بهبودی با افزایش بدهی عمومی، افزایش قیمت جهانی انرژی و عدم دسترسی واقعی به منابع مالی سازگاری با مشکل مواجه خواهد شد.”

ال گور، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده، احساس ناامیدی محسوس پیرامون نشست سران را به خاطر شکاف بین وعده های بلندپروازانه و اقدام در دنیای واقعی دریافت کرد. او در 7 نوامبر به رهبران جهان گفت: “ما مشکل اعتبار داریم – همه ما – به اندازه کافی انجام نمی دهیم.”

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2346083-cop27-climate-summit-will-discuss-reparations-for-affected-countries/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مذاکره کنندگان در اجلاس آب و هوای COP27 در مصر موافقت کردند که درباره ایجاد صندوقی بحث کنند که می تواند کشورهای پردرآمد را قادر به پرداخت غرامت به کشورهای آسیب پذیری که قبلاً با اثرات تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می کنند، بپردازند. “ضرر و زیانبا اشاره به اثرات منفی تغییرات اقلیمی و تلاش برای به حداقل رساندن و رفع آنها، برای اولین بار در تاریخ مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در دستور کار کنفرانس رسمی قرار گرفت.

رویترز/اختر سومرو

توسط احمد گل کار

احمد گل کار