نظارت و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای در مناطق سیل زده تشدید می شود

در این دستورالعمل در دو بخش «اقدامات قبل از وقوع» و «اقدامات اجرایی پس از وقوع سیل» موارد زیر برای جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی و همچنین حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست ذکر شده است.

سازمان دامپزشکی کشور نیز در این اطلاعیه گفت: پس از وقوع سیل، سمپاشی مواد ضدعفونی کننده در معابر روستا و مواد ضدعفونی کننده در ورودی و محل پرورش و اطراف سالن ها و محوطه طیور توسط دامدار، پس از کاهش آب. طرح سمپاشی منطقه تهیه می شود و تیم ها بر این اساس تجهیز می شوند و در صورت نیاز بخش خصوصی بر لزوم واکسیناسیون قبل از شیوع بیماری ها و مرگ و میر پس از حادثه تاکید کرده است.

اقدامات پیشگیرانه قبل از رویداد شامل انتقال ژنراتور به قسمت بالای مزرعه و تامین سوخت برای ژنراتور برای حداقل سه روز کنترل سیل، استفاده از کیسه های شن به عنوان حائل در مناطقی است که خطر سیل به دلیل بالا آمدن آب وجود دارد. رودخانه با بستن آب ورودی رودخانه و استفاده از آب برگشتی و به حداقل رساندن آب در حوضه ها، صید اضطراری ماهی از بازار، قطع غذا دو روز قبل از سیل و استفاده از ویتامین C، پروبیوتیک ها و ویتامین E در وعده های غذایی روزهای قبل و استفاده از نمک 2 دهم درصد به عنوان استرس زا.

به گزارش ایرنا که روز سه شنبه از سوی وزارت جهاد کشاورزی منتشر شد، در بخشی از این اطلاعیه آمده است؛ با توجه به افزایش شیوع بیماری های ناشی از تغییر اقلیم و کمبود مواد غذایی مناسب، احتمال شیوع بیماری هایی مانند سیاه زخم، سیاه زخم علامتی و پاستوروز چندان دور از انتظار نیست، لذا تشدید فعالیت ها ضروری است. تیم های مراقبت و بررسی بیماری و در صورت بروز حوادث، اقدامات بهداشتی، قرنطینه و نظارت بر معدوم سازی بهداشتی مجروحین در واحدهای مرغداری و پرورش.

بر اساس این اطلاعیه، اقدامات اجرایی پس از وقوع سیل شامل تخلیه پزشکی حادثه‌دیدگان نیز می‌شود (در صورتی که مزرعه دچار آبگرفتگی شدید و تلفات زیاد باشد، برای جمع‌آوری مصدومان و دفن بهداشتی و یا سوزاندن لاشه‌ها باید اقدامات فوری انجام شود. همانطور که در ضمیمه ذکر شده است، جلوگیری از عرضه ماهی مرده به بازار، ادامه قطع غذا تا رفع کامل آلودگی گل و لای و کدورت آب، جلوگیری از حیوانات موذی مانند سمور آبی، سگ، گربه، و غیره. . ورود به مزرعه در صورت لزوم و ادامه بحران ماهیگیری اضطراری بازار ماهی، تخلیه گل و لای از مزرعه، شستشو و ضدعفونی سطوح، تاسیسات و تجهیزات مزرعه، استفاده از مواد بهبود دهنده آب، استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی آبزیان ، تعمیر و اصلاح آسیب های سازه ای و نصب مزارع و شستشو و در صورت نیاز توری های مزرعه در قفس تعویض می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84842335/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D9%82%D8%B1%D9%86%D8%B7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%B3%DB%8C%D9%84-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

بر اساس این گزارش، انگل‌های داخلی به‌ویژه برای دام‌های جوان مزرعه‌ای به دلیل ایمنی پایین مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و گاهی اوقات سرما یا کمبود غذا بر ایمنی دام تأثیر می‌گذارد و اگر صاحب دام قبلاً از داروهای ضد انگلی استفاده نکرده باشد، نیاز به دامپزشکی دارد. کمک.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به بحران سیل اخیر در بخش‌های وسیعی از کشور و لزوم برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات مناسب، به‌موقع و هدفمند برای رسیدگی به بهداشت و درمان و ناشی از آن، دستورالعمل مدیریت بحران سیل در اجرای آنها به ادارات کل دامپزشکی استان ها نیز ابلاغ شده است و در این راستا اکیپ های دامپزشکی با بازدید از مزارع آبزی پروری مناطق سیل زده پیگیری و راهکارهای بهداشتی ارائه خواهند کرد.

بر اساس این اطلاعیه، نظارت بر دفن جان باختگان در مزارع و مرغداری ها و جلوگیری از رهاسازی قربانیان و اعمال شرایط قرنطینه برای واحدهای بیمار، همکاری جهاد کشاورزی و صندوق های بیمه به منظور بررسی مشکلات سازه‌ای و آسیب‌های ساختاری واحدهای دامی سیل‌زده، تهیه تیم‌های سمپاشی و آموزش لازم و انجام عملیات سمپاشی در مزارع و مرغداری‌ها، پیش‌بینی لازم برای تامین آب کافی و سالم در سرتاسر ستاد بحران شهرستان، نظارت و پایش مستمر. بیماری های مناطق آسیب دیده و درمان اسهال عفونی دام از جمله توصیه های این سازمان در هنگام وقوع حادثه است.

سازمان دامپزشکی کشور در این اطلاعیه ضمن تاکید بر رعایت زنجیره سرد نگهداری و حمل واکسن، به روستاییان و دامداران توصیه می‌کند برای مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی، دام‌های گله را به‌طور ویژه معاینه و درمان کنند.

همچنین تیم های واکنش سریع تیم های دامپزشکی به عنوان تیم های واکنش سریع در مناطق سیل زده در زمینه مدیریت دفع ایمن و بهداشتی لاشه حیوانات، تعیین محل دفن لاشه حیوانات و گودال های دفن فعالیت می کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید: پس از وقوع حادثه، انواع واکسن‌ها باید تهیه و نگهداری شوند و اگرچه واکسن‌هایی مانند سیاه زخم علامتی، پاستورلوز، انتروتوکسمی و نیوکاسل به راحتی قابل تهیه و در دسترس هستند، اما سایر واکسن‌ها مانند ppr، آبله گوسفند و بز و پوست لامپری اینها را باید در صورت نیاز سفارش داد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار