نقش شگفت انگیزی که مرگ در پایداری اکوسیستم ها ایفا می کند

مرگ یک فرد می تواند به نفع دیگری باشد

الکسیا خروشوا/ گتی ایماژ

شرق آمستردام، منطقه‌ای از باتلاق احیا شده است، که محل پروژه بازسازی حماسی به نام Oostvaardersplassen است. به دلیل فراوانی گیاهخواران بزرگی که در آنجا چرا می کنند، گاهی اوقات به آن سرنگتی هلندی نیز می گویند. اما در زمستان یخبندان 2017-2018، تصاویر عمیقاً تکان دهنده شروع به ظهور کردند. هزاران آهو، گاو و اسب مرده یا گرسنه دراز کشیده بودند. تماشاگران ناامید در تلاش برای کمک، عدل های یونجه را روی نرده ها پرتاب کردند – واضح است که مشکلی پیش آمده است.

بوم شناس نظری آندره دو روس نه شوکه شد و نه متعجب. تحقیقات او داشت سال ها قبل این فاجعه را پیش بینی کرده بود. او گزارش داد که بدون شکارچیان طبیعی گیاهخواران، ازدیاد جمعیت اجتناب ناپذیر بود و با تمام شدن غذا منجر به مرگ دسته جمعی شد. هوای سرد ممکن است مرگ و میر را تسریع کند، اما به هر حال این اتفاق می افتاد. دی روس توضیح می‌دهد: «فقط دو گزینه وجود داشت: اجازه دادن به گرسنگی دسته‌جمعی یا معرفی کشتار». به هر حال، طبیعت چیزی را دارد که او آن را «نیاز مرگ و میر» می نامد.

این نیاز جایگاهی مرکزی در کار دو روس دارد. اما اغلب بوم شناسان دیگر که مدل هایشان پیچیدگی درون یک جمعیت را در نظر نمی گیرند، نادیده گرفته می شود – به ویژه، این واقعیت که افراد بسته به مرحله زندگی شان می توانند بسیار متفاوت باشند، که می تواند به درگیری های بین نسلی منجر شود. تفکر دی روس علاوه بر اشاره به فواید مرگ، می‌تواند برخی از دشوارترین معماهای اکولوژی را توضیح دهد. همچنین راه‌های جدیدی را برای مقابله با مسائل مهم اقتصادی مانند فروپاشی شیلات و تأثیر آلودگی صوتی بر پستانداران دریایی پیشنهاد می‌کند. …


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634090-500-the-surprising-role-death-plays-in-the-stability-of-ecosystems/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

بوم شناسان شروع به تشخیص رقابت بین نسل های جوان و مسن تر در یک گونه، با نتیجه گیری های شگفت انگیز در مورد نیازهای مرگ و میر طبیعت کرده اند.

محیط


18 اکتبر 2022

شبح اسب جدا شده در پس زمینه سیاه.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار