نماینده مجلس: کشاورزی قراردادی تحول آفرین است

علیزاده افزود: اگر امروز یک باغدار مراغه ای 115 تن سیب در هکتار برداشت کند، در آینده نیز همین افزایش ها ادامه خواهد داشت و باید برای این افزایش تولید به دنبال بازارهای جدیدی باشیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم پس از دو سال پیگیری تا پایان سال جاری شهر صنایع تبدیلی این شهرستان راه اندازی شود، ادامه داد: سرمایه گذاران زیادی برای راه اندازی واحد تولیدی در مراغه و راه اندازی اقدام می کنند. این شهرستان محصولات سیب مراغه را از فروش ناخالص نجات خواهد داد.

ˈعلی علیزادهˈ روز چهارشنبه در جشنواره سیب مراغه افزود: متاسفانه چندی پیش و بر اساس یک خطای راهبردی کنترل بازار محصولات کشاورزی را به مسئولیت جهاد کشاورزی اضافه کردند که وزیر جهاد کشاورزی را بر آن داشت تا اجرای برنامه های خود را از اصطلاح “کشاورزی قراردادی” باید رها شود.

نماینده مجلس: کشاورزی قراردادی تحول آفرین است


منبع: https://www.irna.ir/news/84924326/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AAوی با تاکید بر اینکه باغدار نگران فروش نباشد، افزود: متأسفانه در گذشته گاهی در تلاش برای تنظیم بازار، مرزها را به روی محصولات سیب بستند و صادرات را متوقف کردند تا این میوه کمی به مردم عرضه شود. ارزان تر، در حالی که معیشت برخی با این تصمیم او در خطر بود.

وی گفت: مراغه با تولید سالانه بیش از 300 تن سیب می تواند معیاری برای کشاورزی قراردادی در کشور باشد که این خانوارها نیازمند برنامه ریزی هستند.

به گفته وی، تولید سیب در این شهرستان در سال های آینده به 400 هزار تن می رسد و هم اکنون تامین آب مورد نیاز و بازاریابی آن ضروری است.

به گزارش ایرنا، این جشنواره یک روزه در سایت مدیریت جهاد کشاورزی مراغه و نمایشگاه توانمندی های روستایی نیز در کنار آن برگزار شد. نمایشگاهی که در آن 50 تولیدکننده برای کیفیت سیب های خود به رقابت پرداختند تا به عنوان بهترین تولیدکنندگان شهر معرفی شوند.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از سیب های آذربایجان شرقی در مراغه تولید می شود، نسبت به برگزاری جشنواره استانی با محوریت مراغه ابراز امیدواری کرد و افزود: اگر قرار باشد در مورد سیب تصمیم گیری شود، ترجیحاً نمایندگانی از کل استان حضور داشته باشند. “.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در شورای اسلامی گفت: دومین مشکل سیب مراغه بازاریابی است و نیاز به برنامه ریزی دارد.

علاوه بر تجلیل از باغداران و پرورش دهندگان نمونه سیب و سایر بخش های کشاورزی شهرستان، مسائل مختلف مربوط به سیب مراغه از جمله کمبود صنایع تبدیلی، برداشت دستی توسط کارگران غیر بومی، حجم بالای سیب بادریز و … می باشد. ، نیز در این جشنواره مورد بررسی قرار می گیرند.

بعد از تامین آب، بازاریابی دومین مشکل سیب مراغه است

مصرف بی رویه آب مستمر با مشکلات اجتماعی همراه است

«علیزاده» ابراز امیدواری کرد: این جشنواره علاوه بر تشکر، فرصتی برای رفع مشکلات و ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی شهرستان باشد تا مسئولان در سال آینده درباره آثار این جشنواره صحبت کنند.

وی با بیان اینکه 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در مراغه وجود دارد، افزود: با حفر چاه های غیرمجاز نمی توان مقابله کرد و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود و روز به روز از سطح آب های زیرزمینی کاسته می شود.

به گفته وی سیب مراغه ای طعم و بوی خاصی دارد و قرار است سازمان اتکا شهری ویژه برای فرآوری این محصول و سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی ایجاد کند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان می گویند با حذف چاه های غیرمجاز و توسعه کشاورزی مکانیزه می توان مصرف آب را مدیریت کرد اما تحقق آن نیازمند هماهنگی دو وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه ساداتی نژاد با برنامه مدون وارد این وزارتخانه شد، گفت: در صورت اجرای زراعت قراردادی در مراغه و باغات سیب این شهرستان، باغداران نگران کیفیت سم و کود آنچنان که هست نخواهند بود. مورد امروز و امیدواریم به مرور زمان این روش اجرایی شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که سیب مراغه به دلیل کیفیت و قیمتی که دارد، عمدتاً در مناطق پرجمعیت داخلی و خارجی عرضه می شود و اختلاف قیمت یک یا دو هزار تومانی برای این قشر تاثیری ندارد.

علیزاده از وزارت نیرو و وزارت جهاد خواست تا در این زمینه پیش قدم شده و برنامه ای برای جلوگیری از درگیری کشاورزان بر سر آب در سال های آینده ارائه دهند.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در شورای اسلامی گفت: در صورت عدم رسیدگی به مصرف بی رویه آب در آینده نه چندان دور با مشکلات اجتماعی مواجه خواهیم شد و معیشت این 80 هزار نفر به خطر می افتد.

وی همچنین از روسای امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان خواست به این موضوع رسیدگی و طرح مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی را اجرا کنند تا در صورت موفقیت این طرح به کل کشور تعمیم یابد.

وی افزود: این سازمان در زمینه گوشت و طیور فعال است و برای حمایت از این قشر و تامین گوشت سفید مورد نیاز این سازمان خواستار همکاری با مرغداران مراغه ای هستند.

به گفته وی، فرماندار مراغه نیز در حال پیگیری سرمایه گذاری و اخذ مجوزهای لازم برای ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی است که بسیار مفید خواهد بود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار