نه راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من گل لاله من را نابود کرد

چهارمحال بختیاری، لرستان، اصفهان، ایلام و فارس از جمله مناطقی هستند که دشتهایی از لاله واژگون را در خود جای دادهاند. 15. گلبرگ های گل لاله خوردنی هستند و می توان به جای پیاز در بسیاری از دستورهای غذایی استفاده کرد. لاله های واژگون الیگودرز در مناطقی از جمله دالانی، دورک، مور زرین، دره دایی، آب باریک، خلیلآباد، چغاگرگ، مورخشک، خاک بتیه، هندیله، تاپله، گلک، گیلان، ارژنک و گله مویه پراکنده است که از این میان دشت دالانی شهرت فراوانی دارد.دشت لاله های واژگون الیگودرز یا دالانی یکی از مخازن ژنتیکی لاله واژگون کشور است که در ارتفاعات منطقه حفاظتشده اشترانکوه و میان کوههای مور زرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت جای گرفته است. منبع عکس: میراث فرهنگی استان خوزستاندر میان ارتفاعات کوههای منگشت شهر صیدون از توابع شهرستان باغملک استان خوزستان دشت سرسبز و پوشیده از لاله های قرمز و نارنجی آرام گرفته است.دشت لاله های واژگون مهاباد در استان کردستان، دشت لاله های واژگون مانشت ایلام و آبدانان و دشت لاله های واژگون خمین، دشت لاله های واژگون ملایر، از دیگر رویشگاههای این گل است.لاله واژگون نماد چیست؟ لاله واژگون یکی از گونههای نادر گیاهی و بومی ایران است که در دامنههای زاگرس و برخی دیگر از مناطق کشور میروید.

نقش این گل در دو سر ستون متعلق به خسرو دوم در کنار نقوشی از گل و گیاه، نقش ایزد بهرام، خسرو دوم و الهه آناهیتا دیده میشود.محل رویش لاله واژگون کجاست؟ کودهای شیمیایی نقش به سزایی در رشد همه گیاهان به ویژه لاله ها دارند به شرطی که در استفاده از آن ها نهایت دقت به کار برده شود. این طراوت و تازگی نتیجه سال ها تجربه در زمینه پرورش و نگهداری گل می باشد. بنابراین آن پیاز از شرایط کاشت در گلدان خارج می شود و برای گلدهی حتما باید در بستر زمین کشت شود . لازم به ذکر است، همانند گل نرگس، بالا بودن دمای محیط باعث عدم گلدهی میشود بنابراین بهترین کار این است که در یک مکان خنک نگهداری شود. برای گلدهی بیشتر و رشد بهتر گیاه می توان از کود رشد و کود گلدهی مخصوص گیاهان زینتی کود دهی نمایید . برای تهیهی چای میخک خیلی ساده پودر این گیاه را در آب جوش بریزید و کمی صبر کنید تا دم بکشد.

برای استفاده از میخک، آنرا پودر کرده و در محل درد قرار دهید.پس از چند لحظه میخک با بزاق دهان مخلوط شده ومنطقه درد را بی حسی می کند. بذرها را در یک سینی نشا حاوی کمپوست بکارید و آن را با یک کیسه پلی اتیلن بپوشانید و به مدت 2 تا 3 هفته در یخچال قرار دهید، توجه داشته باشید در محفظه فریزر نباشد. هر ساله از اواسط یا اواخر فروردین ماه تا آخر اردیبهشت دشتهای سرسبز ایران میزبان لاله های زیبارو و دلانگیز واژگون میشود. لاله واژگون یا لاله نگونسار، هم در نقش سرستونهای ساسانیها و هم در موزه طاق بستان در کنار نقش پادشاه ساسانی دیده میشود. در سرای توپقاپی در استانبول ۲۷۶ نوع طرح لاله نقش شدهاست. لاله واژگون، نمونه دیگری از گیاهان بومی ایران است که به طور معمول در فصل بهار و از اردیبهشت شروع به رشد کردن میکند. نور و دما:به طور کلی، میخک به هوای خنک و نور زیاد احتیاج دارد اما چندان به سرما مقاوم نیست.

لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله به شمار میرود و در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متری و در میان دامنههای سنگلاخی و صخرهای سایت mikhakflower رشد میکند. لاله واژگون یکی از گلهای اسطورهای ایران و از جمله گیاهان کمیاب جهان محسوب میشود که در دامنههای زاگرس و ارتفاعات صخرهای بهصورت خودرو رشد میکند. ترکیه، ایالات متحده آمریکا، ایران، ایتالیا و اسپانیا از عمده تولیدکنندگان میوه گیلاس در جهان هستند. میوه گیلاسی که خرید و فروش میشود معمولاً ارقام گونههای محدودی مانند: گیلاس شیرین (گیلاس خودرو) و گیلاس ترش (آلبالو) هستند. لالههای پرورشی گل و جام گل بزرگتر و تنوع رنگی بیشتری نسبت به گلهای خودرو دارند. وی افزود: تعداد لالههای کاشته شده به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار میرسد و این تعداد گل در ۴۳ گونه متنوع است که با همکاری و مساعدت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز کاشته شده است. منبع عکس: خبرگزاری ایانااین گیاه در بیش از یک هزار هکتار از دشتهای استان کهکیلویه و بویر احمد رشد میکند. داریوش پازوکی اظهار کرد: کاشت بیش از ۵۰ هزار پیاز گل لاله در سطح شهر پاکدشت انجام شد و پیاز این گلها در میادین و بلوار امام رضا (ع) کاشته شده است. مهدی یعقوبی بیان کرد: برابر برنامه ریزیهای انجام شده در سال ۹۷ و برای ایجاد منظرشهری در خانه بهار ۹۸ در اواخر پاییز سال گذشته نسبت به کاشت حدود ۳۴۳ هزار گل پیازی لاله اقدام شد.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، گل لاله، تاریخی پرفراز و نشیب را طی کرده، معلوم نیست که در چه سالی وارد اروپا شد، اما این اعتقاد وجود دارد که اول بار در سال ۱۵۵۴ میلادی بذر لاله توسط یک سفیر از قسطنطنیه به آلمان برده شد و بعد در هلند باغ کوچکی را به آن اختصاص دادند. به گزارش مهر، در اسفند ۹۵ هم عبادالله کامکار، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز از تولید ۵۶ درصد گل لاله کشور در استان البرز خبر داد. همچنین در فروردین سالجاری، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد از کاشت گل لاله در بوستانها و معابر شهر مشهد خبر داد. در فروردین سالجاری شهردار پاکدشت از کاشت بیش از ۵۰هزار پیاز گل لاله در سطح شهر خبر داد. لاله دارای تنوع بسیار در رنگ و شکل می باشد و بیش از ۱۵۰ نوع از آن در مناطق مختلف جهان یافت می شود. پس از گسترش اسلام در ایران همچنان عشق و علاقه به این گل در بین مردم ایران، بیش از هر کشور دیگر به چشم میخورد. داودی و رز در حال حاضر نیز گل ملی این دو کشور بهشمار میآیند.

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: علی جعفری)لاله واژگون گیاه بومی مناطقی از آناتولی، فلات ایران و کوهپایههای هیمالیا است و در کشورهایی چون ترکیه، عراق، لبنان، سوریه و ایران یافت میشود. منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: علی جعفری)عمر لاله واژگون کوتاه است و زمان رویش و شکوفایی آن فصل بهار است. گلبرگهای لاله واژگون از انتهای ساقه برگشته و بهسمت پایین خم میشود به همین دلیل به لاله واژگون شهره است. این گیاهان از خانواده سوسن یا لیلی محسوب میشود. به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، گل لاله از گیاهانی است که ایرانیان از زمانهای قدیم با آن آشنایی داشته اند.

توجه داشته باشید که مخلوط جوشانده نشود، سپس آن را از روی حرارت برداشته و به مدت 3 ساعت کنار بگذارید تا خنک شود. اگر به ضلع های مربع نگاه کنید دو تا از ضلع ها تاخوردگی و شیار دارند و دوتای دیگر بدون شیار و یکدست است . در آب و هوای گرم، گل ها در صورت محافظت در برابر آفتاب گرم بعد از ظهر، ماندگاری بیشتری خواهند داشت. در صورت ابتلا گیاه لاله عباسی به بیماری زنگ، لکه های کوچکی به رنگ زرد- نارنجی روی سطح برگ های آن ایجاد میشود. در نوشتههای ادبی و تاریخی اشاراتی به گل لاله واژگون دیده میشود. منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: علی جعفری)لاله واژگون خواص دارویی دارد. منبع عکس: خبرگزاری مهر (عکاس: امیر برنجکار)یکی دیگر از نقاطی که رویشگاه گل لاله واژگون به شمار میرود، استان کرمانشاه است. منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیماشهرستان ماهنِشان استان زنجان از دیگر شهرهای کشور است که دشتی زیبا از لاله های واژگون را در خود جای داده است. نکته دوست داشتنی در این باره آن است که میتوانید سفارش خود را همراه با متن دلخواهتان برای شخص مورد نظر ارسال کنید و در هیچ مناسبتی نگران آن نخواهید بود که هدیه شما بدون متن و کارت تبریک بماند.

زمان کاشت پیاز گل لاله که اواخر پاییز تا اوایل زمستان است، هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از استانهای کشور در بوستانها اقدام به کاشت این نوع گل کرده اند. پس از پایان عمر گلها باید آبیاری قطع شود و ساقه گل دهنده را با قیچی جدا کرد و به گیاه فرصت داده میشود تا برگ هایش خشک شود. مناطقی چون دامنههای کوه دنا، طسوج، سرگچینه، شبلیز، کوه دمه، جلیل بابکان، سرچنا، مداب، ساورز، مارگون، گُرگو، کاکان، سیسخت، کوه گل و نرم آب لاله واژگون دیده میشود. منطقه خمبی، قسمتهای غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمتهایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان رویشگاه لاله های واژگون است.جالب است بدانید که رنگ لاله واژگون استانهای غربی و جنوبی کشور با خراسان شمالی تفاوت دارد. منبع عکس: خبرگزاری میراث آریالاله واژگون در استان خراسان شمالی به رنگهای زرد و بنفش کمرنگ یافت میشود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار