نور پردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

در نقشه باغ ویلای زیر، طرح ساده ضمن حفظ زیبایی هر دو بخش یک باغ ویلا، مرزهای بین آن دو را مشخص میکند. برای طراحی نقشه باغ ویلا، طراحی ویلا باید به گونه ای باشد که با قرار گرفتن ساختمان ویلا در میان باغ، زیبایی هریک بر دیگری غالب نباشد. طراحی یک ویلا شامل طراحی فضاها، حجم، نمای ساختمان و در نهایت طراحی محوطه یا محوطه سازی ویلا میشود. در محوطه سازی رنگها اولین المانهایی هستند که بطور مستقیم و غیرمستقیم در یک نگاه مرکز توجه افراد میشود. حتما برای اتاق خوابها یک فیلتر ورودی مانند راهرو در نظر گرفته شود و تا درب اتاقها از سایر قسمتهای ویلا به طور مستقیم قابل مشاهده نباشد. در این قسمت از طراحی پلان علاوه بر طراحی کلی لبههای نما ویلا، به مواردی مثل داکتهای تأسیساتی مورد بررسی قرار میگیرند و داکتهای تأسیساتی تأثیرگذار در طراحی پلان را هم حتما در پلان معماری نمایش داده میشود. توصیه داریم قبل از طراحی نقشه های محوطه سازی حتما ایده های خود را جمع آوری نموده و تمامی جزئیات ویلای مورد نظر خود را در نظر بگیرید. در شهرک ویلایی هم به همین ترتیب است که محوطه سازی خوب یک شهرک نظر اکثر خریداران را به خود جلب میکند.

هنگامیکه واژه فضای سبز را میشنویم، عموما ناخود آگاه ذهنما به سمت فضاهای سبز شهری در پارکها، بلوارها و یا میادین که دارای گل کاری، چمن کاری و درختچههای زینتی هستند، میرود اما چیزی که در طراحی فضای سبز ویلا در مورد آن صحبت میکنیم کمیمتفاوت از آنچه که در ذهن داریم است. چیزی که آپارتمانها فاقد آن هستند. با توجه به مواردی که گفته شد، ساخت ویلا برای کسانی مناسب است که وقت کافی داشته باشند تا بتوانند زمان بگذارند و پس از خرید زمین در شمال ویلا بسازند. البته بدون دلیل هم نیست زیرا در هر زمان خانههای دوبلکس به دلیل وجود طبقهای بیشتر در خانه هزینه بیشتری میبرند و خب گرانتر هستند؛ اما امروزه طراحی معماری به این سبک مخصوص خانههای بزرگ نیست و به کمک خانههایی با متراژ پایین مانند دکوراسیون خانههای ۴۰متری نیز آمده تا با این روش جای بیشتری برای یک خانه ایجاد شود و فضایی به عنوان اتاق مطالعه یا خواب در خانههای کوچک تعبیه شود.

به عنوان مثال محوطه سازی بی نظیر شهرک امیردشت که با انتخاب دقیق و درست گلها و گیاهان سرسبز و درختچههایی که با اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی سازگاری دارند شکل گرفته است و ویلاهای لوکسی که در آن قرار دارد آن را نسبت به شهرکهای دیگر متمایز و خاص کرده است. یکی دیگر از نکات مهم پس از در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، جانمایی درست و مناسب گیاهان است که در هنگام طراحی اولیه محوطه سازی مشخص میشود و پس از تایید کارفرما به مرحله اجرا میرسد. مواردی از قبیل ابعاد مناسب برای اتاقهای خواب و در نظر گرفتن ابعاد پنجرههای مناسب و همچنین لحاظ کردن کمدهای دیواری با عمق و ابعاد مناسب برای تک تک اتاقهای خواب، تعداد، ابعاد و محل سرویسهای بهداشتی و حمام، جانمایی آشپزخانه و دسترسی به فضای ناهارخوری و نشیمن، ابعاد مناسب نشیمن و توجه به نور و چشم انداز داخلی، ابعاد و موقعیت بالکن و تراس و توجه به چشم انداز مقابل، جانمایی شومینه و باربکیو، محل پارک خودرو و لحاظ نمودن فاصله توقف خودرو تا درب ورودی ویلا، جانمایی آلاچیق و استخر یا آبنمای فضای باز و غیره. لبه گذرگاه روی برکه یا نهر مصنوعی در باغ ویلا، ابعاد یک جعبه گل و دیوارها، نرده خطوط ممکن در طراحی حیاط ویلا میباشند.

ترسیم اسکیس معماری از سازه ی ویلا، به خصوص در طراحی ویلا مدرن که از حجمهای ساده و دور از پیچیدگی ایجاد میشود، کمک زیادی به درک معمار از طرح دلخواه کارفرما میکند. پس از طراحی پلان ویلا یا نقشه ویلا باغ و حصول نقشه ای مطلوب برای ویلا، کار طراحی سازه ویلا توسط مهندس طراح سازه انجام میگیرد. هنگامیکه واژه دوبلکس به ادبیات ساخت ویلا در ایران وارد شد، خیلی زود به محبوبیت گسترده ای رسید تا جاییکه با واژه هایی مانند شیک، مجلل و لوکس همتراز شد. فضا هایی که در اختیار شما قرار داده می شود معمولاً به آسانی قابل تغییر و تحول نیستند. در نظر گرفتن وضعیت آب و هوا، منطقه جغرافیایی، زاویه نورخورشید، جهت وزش باد، شرایط و موقعیت زمین، ویلاهای همسایگان و قوانین ساخت و ساز منطقه و سایر عوامل نیز در انتخاب سبک معماری موثر می باشند. این بناها به سبک نئوکلاسیک معروف هستند که برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان می باشد در دوران پهلوی اول، طراحی نما رومی معماری کلاسیک غربی، در دو حوزه آکادمیک و اجرایی، به کشورمان وارد شد. ویلای دوبلکس به ساختمانی اطلاق می گردد که دید بیرونی آن مشتمل بر دو طبقه مستقل است اما این دو طبقه از طریق پلکانی زیبا در داخل بنا به یکدیگر متصل می شوند و یک واحد کامل را برای سکونت تشکیل می دهند .

ویلاهای دوبلکس خانه های چند خانواری مقرون به صرفه هستند زیرا به مصالح ساختمانی کمتری نسبت به ساخت دو سازه مجزا نیاز دارند و با ترکیب دو واحد در یک سازه باعث صرفه جویی در فضا می شوند. در پروسه طراحی سازه ویلا مدل سازی و طرح ریزی سازه با ایجاد تصویر ذهنی و اسکیس واقع گرایانه از اولین مراحل طراحی ویلا است. این اولین سوالی است که در ابتدای استارت پروژه طراحی ویلا به آن برمیخوریم. باز هم شما هستید که تعیین کننده این موضوع میباشید. نحوه تعریف رابطه فضاهای داخلی با فضاهای باز و نیمه باز بر کیفیت و عملکرد آنها تأثیر زیادی دارد. در حین مبلمانکردن صحیح و اصولی پلان کمک زیادی میشود تا اشکالات طراحی را متوجه شده و اصلاح طراحی داخلی ویلا کوچک شوند. آخرین اقدامیکه باید در جهت تکمیل طراحی پلان ویلا انجام دهیم، مبلمانکردن اصولی پلان ویلا است.

خطوط موجود در محوطه سازی حیاط ویلا معرف ساختار و نوع فضاسازی حیاط ویلا و منظره آن میباشد. ویلا لوکس شمال باید منظره و دید به بیرونی خاص و رویایی داشته باشد، چه این خانه ها در شهر و چه در روستا واقع شده باشند. شاید جالب باشد که بدانید برای طراحی فضای سبز ویلا از هرنوع مصالحی نمیتوان استفاده کرد، بنابراین ساختار و جنس متریال و مصالح باید در مقابل عوامل طبیعی، رطوبت و غیره مقاوم بوده و دچار خوردگی و اسیب نشود. روندی که در طراحی ویلای مدرن باید پیش رو قرار گیرد ابتدا طراحی فرم کلی ساختمان یا همان طراحی حجم می باشد . در رابطه با نقشه مقطع نیز بايد بگوييم كه مانند يك برش از ساختمان مي باشد، اما برشى كه به صورت قائم بر روى ساختمان ايجاد شده است. باوجود پارتیشن و دربهای سبک شیشهای و بخار آب بر روی شیشه حس بهتری را تجربه کنید و فضای دلگیر حمامهای قدیمی را از میان بردارید. ممکن است درب بزرگ چوبی سفارشی سفارشی که تا سقف بالا می رود، یا درب از شیشه بازتابنده با روکش فلزی باشد.

همچنین در صورتی که طراحی ویلا به صورت حرفهای انجام نشود فضاهای بیاستفاده در محیط داخلی و فضای بیرونی ویلا افزایش پیدا میکند که موجب ایجاد ظاهری ناهمگون و کوچک نشان دادن فضا و بلااستفاده شدن آن خواهد بود. بنابراین دست طراحان حرفهای برای طراحی پلههای خاص و فضاسازی اطراف آن باز است. ترافیک شهرهای بزرگ، کارهای طولانی مدت و طاقت فرسا، روزهای تکراری و کسل کننده، همگی دست به دست هم می دهند تا افراد آخر هفته ها از زندگی شهری دل بکنند و در آغوش طبیعت آرامش از دست رفته خود را بازیابند. از جمله موارد حائز اهمیت در طراحی حیاط ویلا توجه به هماهنگی طراحی با نمای اصلی ساختمان است و اینکه تا جایی که امکان پذیر باشد فضای سبز و طبیعت اطراف دست نخورده باقی بماند; از قطع درختان اجتناب شود و شیب احتمالی زمین حفظ گردد. حال طراحی فضای دوبلکس در خانه ها موجب می شود تا طراحان داخلی و معماران ساختمان ها در دیزاین داخلی منزل از ایده های مختلفی استفاده نمایند، نوع طراحی دوبلکس به دلیل زیبایی و شیک بودن آن از طرفدارن زیادی برخوردار می باشد و فضای بیشتری در اختیار طراحان داخلی قرار می دهد، در اینجا دعوت می کنیم از انواع دکور خانه های دوبلکس نقلی و کوچک با طراحی جدید و زیبا دیدن کنید.

بعد از تعیین کردن فضای مورد نظر کارفرما زمان آن می رسد. بلکه یک دکوراسیون خوب به معنای استفاده مطلوب از حداکثر فضا، ایجاد نورپردازی مناسب و طراحی فضای داخلی و انتخاب سبک مناسب با در نظر گرفتن اندازه زمین و سقف ویلا میباشد. در نظر گرفتن محیطی متفاوت از محیط کاری برای استراحت و همچنین طراحی محیطی برای صرف غذا در میان ساعات اداری نیز یکی دیگر از نکات مثبت در طراحی داخلی اداری است. از این جهت تیم اول خونه متشکل از مشاورین حرفهای و باسابقه در زمینه خرید و فروش و آشنا به امور عمرانی و ساختمانی است که با توجه به نیاز مراجعهکنندگان، خدمات ویژه را در نظر گرفته و پروسه خرید املاک مورد نظر را برای شما راحتتر و امنتر خواهند کرد و از صفر تا صد این انتخاب در کنار شما خواهند بود.

کیفیت آن ها باید مناسب باشد و در حدی تکمیل باشد که تا پایان کار کافی باشد و باعث توقف کار نشود. همچنین طراحی فضای سبز ویلا باید تناسب ساختاری و چیدمانی با طراحی ویلا را داشته باشد. طراحی یک ویلای مسکونی با طراحی فضاهای داخلی، حجم و نمای ویلا، محوطه و حیاطی که آن را در برمیگیرد، کامل میشود. استفاده از گیاهان با بافتهای مختلف راهی عالی برای ایجاد تنوع در محوطه سازی حیاط ویلا است. برای طراحی فضای سبز باید به شرایط آب رسانی و آب منطقه نیز توجه داشت برای مثال چمن گیاه پر آبی است و برای نگهداری از آن به دفعات آبیاری زیادی احتیاج داردکه در شرایطی که منطقه با کمبود آب مواجه باشد نمیتوان از آن استفاده کرد. بررسی و پیدا کردن بهترین موقعیت برای اجرای آشپزخانه در پلان ویلا یکی از مهمترین موضوعاتی است که تا حد زیادی روی کیفیت طراحی ویلا تأثیر مستقیمیمیگذارد.

همچنین می توانید گیاهان سبز را به داخل ویلا بیاورید! برای اصالت بیشتر طراحی شما می توانید از عکس بازیگران مشهور هالیوود بر روی دیوارهای محیط خود استفاده کنید. شما می توانید از الگوهای هندسی مختلف در بخش های مختلف ویلا به شلی نامتقارن و ناهماهنگ اما هنرمندا استفاده کنید. یکی از مهمترین خصوصیات این دکوراسیونها ، سادگی و استفاده از طرحهای هندسی که از خطوط ثابت برخوردار بوده ، میباشد . خطوط صاف و زاویههای سخت، ظاهری رسمیایجاد میکنند. برای مثال برخی در طرح ویلا، با انتقال پیاده رو بین چمن کاری و کاشت که ورودی یک ویلا را از درب جنوبی آن به باغ منتهی میکند، این روابط را مشخص میکنند. در طراحی باغ ویلا، پس از تعیین نقشه ویلا، روابط بین باغ و ساختمان ویلا با یکدیگر را باید مشخص کرد. طراح در این قسمت باید از فضای درونی ساختمان به صورت صحیح و استاندارد استفاده کند. ابتدا باید با توجه به شکل پلان طبقات و طراحی پلان پارکینگ، ستونگذاری پلان ساختمان را انجام دهیم. سپس برای ستون گذاری موقعیت قرارگیری این ستونها را در تیپ طبقات مورد بررسی قرار دهیم. شاید در این مرحله با توجه به موقعیت قرارگیری ستونها در پلان پارکینگ نیاز باشد تغییرات کوچکی را در طراحی پلان معماری طبقات انجام دهیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار