نوع جدیدی از یخ که با استفاده از توپ های فولادی بسیار سرد ساخته شده است

محققان شکل کاملا جدیدی از یخ را کشف کردند. یخ بی شکل است، به این معنی که ساختار کریستالی منظمی ندارد و می تواند به کشف اسرار آب مایع کمک کند.

بخشی از تنظیمات برای ایجاد یخ آمورف با چگالی متوسط

سالزمن می گوید: «این یکی از آن تجربه های بعد از ظهر جمعه بود که فقط باید آن را انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. ساده لوحانه، شما فکر می کنید که هیچ اتفاقی نمی افتد، فقط یخ را به قطعات کوچکتر می شکنید. اما در کمال تعجب، اتفاقی افتاد.

نوع جدیدی از یخ به نام یخ آمورف با چگالی متوسط، چگالی مشابه آب مایع دارد، بنابراین مطالعه آن می تواند به ما در درک رفتار عجیب آب در دماهای پایین کمک کند.

فیزیک


2 فوریه 2023

MDA همچنین ممکن است یک عنصر مهم در قمرهای یخی در بیرونی منظومه شمسی باشد. این جهان های عجیب به دلیل گرانش سیارات میزبان خود، نیروهای برشی شدیدی را تجربه می کنند که می تواند شرایطی را برای تشکیل MDA ایجاد کند. محققان همچنین دریافتند که هنگامی که این یخ گرم شد، گرمای خارق‌العاده‌ای از خود ساطع می‌کند که می‌تواند تأثیر زیادی بر فعالیت‌های زمین‌شناسی این جهان‌ها داشته باشد.

کریستوفر سالزمن

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2357007-entirely-new-type-of-ice-made-using-extremely-cold-steel-balls/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home“این مانند یخ معمولی کریستالی نیست، چهره یخ را می دانید، و چگالی آن مانند آب مایع است، بنابراین سوال بزرگ این است که چیست؟” سالزمن می گوید. من متقاعد شده ام که اگر بتوانیم بفهمیم این MDA چیست، آب مایع را خیلی بهتر درک خواهیم کرد.

یخ از برخورد بلبرینگ های فولادی بسیار سرد با یخ معمولی ساخته شده است

ما قبلاً دو نوع یخ بی شکل را می شناختیم: چگالی بالا و چگالی کم. در وسط یک شکاف وجود داشت و محققان فکر کردند راهی برای ساخت یخ آمورف با چگالی متوسط ​​یا MDA وجود ندارد. اما کی کریستوفر سالزمن در دانشگاه کالج لندن و همکارانش یخ معمولی – که ساختار کریستالی شش ضلعی دارد – را در لیوانی با بلبرینگ‌های فولادی خنک‌شده تا 200- درجه سانتی‌گراد (328- درجه فارنهایت) قرار می‌دهند، نیروهای برشی تولید شده توسط ازدحام باعث ایجاد MDA شده است.

پودر سفید ریز تولید شده در این آزمایش چگالی درست بین دو شکل شناخته شده دیگر یخ بی شکل داشت، تقریباً دقیقاً همان چگالی آب مایع. این امر باعث شد که محققان پیشنهاد کنند که ممکن است آب در فاز شیشه ای باشد، که نوعی ماده است که حتی در دماهای بسیار پایین مانند یک مایع رفتار می کند – در بازه های زمانی کوتاه، یک لیوان ممکن است جامد به نظر برسد، اما در در مقیاس های زمانی طولانی تر، مانند یک مایع چسبناک جریان می یابد.

آب مایع، هرچقدر هم که ممکن است عادی به نظر برسد، وقتی تا دمای بسیار پایین سرد شود، رمز و راز دارد. بر اساس اختلاف بین یخ آمورف با چگالی کم و بالا، محققان قبلاً پیشنهاد کرده بودند که آب فوق سرد ممکن است در یک زمان در دو فاز مایع مختلف وجود داشته باشد، یکی در بالای یخ شناور باشد، اما وجود MDA این ایده را زیر سوال می برد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار