نیروگاه های هسته ای اوکراین پس از حملات روسیه با آینده نامشخصی روبرو هستند

نیروگاه های اتمی اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه، از نظر سیاسی و به معنای واقعی کلمه در میان آتش متقابل گرفتار شده اند. اما در این هفته، برای اولین بار در تاریخ، 15 راکتور هسته ای آن با درگیری از خدمت خارج شدند.

اولنا پارنیوکدانشمندی که در سایت چرنوبیل کار می‌کند، می‌گوید روند راه‌اندازی مجدد یک نیروگاه هسته‌ای طولانی و دشوار است، اما تامین انرژی برای شهروندان اوکراینی که با خاموشی‌های گسترده در سراسر کشور مواجه هستند، به شدت مورد نیاز است.

نیروگاه هسته ای اشغال شده در زاپوریژژیا، 11 سپتامبر

در 23 نوامبر، بمباران زیرساخت‌های برق در اوکراین توسط نیروهای روسی منجر به قطع برق شد که باعث راه‌اندازی ژنراتورهای دیزلی اضطراری در ZNPP و همچنین در راکتورهای سه نیروگاه هسته‌ای دیگر اوکراین شد. جنگ با اختلال نسبتا کمی .

نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia (ZNPP) در نزدیکی شهر انرودار اوکراین، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و از ماه مارس در دست روسیه است. آخرین راکتور کار در ZNPP بود در سپتامبر بسته شد به عنوان یک اقدام احتیاطی نیروگاه‌های هسته‌ای در هنگام کار، برق را به شبکه تامین می‌کنند، اما وقتی خاموش می‌شوند، در واقع از آن برای اجرای سیستم‌های خنک‌کننده و ایمنی حیاتی انرژی می‌گیرند، که به این معنی است که اختلال در تامین برق یک نگرانی بزرگ است.

او می‌گوید چهار راکتور ZNPP در «خاموش سرد» و کاملاً غیرفعال هستند، در حالی که دو راکتور در «خاموش گرم»، نوعی حالت آماده به کار، نگه داشته می‌شوند. بازگرداندن این دو به حالت کار ماه ها طول می کشد، حتی اگر جنگ فردا پایان یابد و Energoatom دوباره کنترل خود را به دست آورد. Buongiorno می‌گوید کارخانه با نیروی کار باریک کار می‌کند و قطعات یدکی حیاتی با نرخ بهینه تحویل داده نمی‌شوند.

Stringer/Anadolu Agency از طریق گتی ایماژ

“این نخواهد بود [come in time to] به ما کمک کن تا زمستان را پشت سر بگذاریم. او می گوید که تجهیزات باید بررسی شوند، کاری که نمی توان با عجله انجام داد. Energoatom می گوید سریع خواهد بود، اما درجه هسته ای “سریع” خواهد بود.

شایعات اخیر در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که ZNPP می تواند به عنوان بخشی از امتیازاتی که برای جلوگیری از یک ضد حمله بزرگ علیه نیروهای روسیه در نظر گرفته شده است، به اوکراین بازگردانده شود. این شایعات حداقل تا حدی توسط این سازمان اعتبار داده شده است ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته که او در حال انجام رایزنی های سطح بالا با روسیه در مورد اجرای “منطقه حفاظتی ایمنی و امنیت هسته ای” در اطراف ZNPP بود. اینکه دقیقاً چه چیزی را در پی خواهد داشت، مشخص نیست و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد.

حملات به شبکه برق اوکراین، 15 رآکتور هسته ای این کشور را برای اولین بار از کار انداخته است. روسیه همچنین کنترل نیروگاه اتمی Zaporizhzhia، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را در اختیار دارد.

فن آوری


| تحلیل و بررسی

25 نوامبر 2022

راه اندازی مجدد کارخانه یک کار طولانی مدت خواهد بود. به ماه‌ها فکر کنید، نه هفته‌ها. تجهیزات و ساختارهایی برای تعمیر، قطعات یدکی برای خرید، پرسنل برای بازگرداندن و پرسنل جدید برای استخدام و آموزش وجود دارد. چند رآکتور ممکن است در شرایط کافی خوب باشند تا زودتر راه اندازی مجدد شوند، اما برای رسیدن به ظرفیت کامل احتمالا ماه ها طول می کشد.

برند برونو در دانشگاه لیورپول در بریتانیا می‌گوید روسیه «در حال حاضر همه‌کاری را برای از بین بردن زیرساخت‌های انرژی اوکراین انجام می‌دهد» و حتی عقب‌نشینی اشغالگران روسیه می‌تواند در زمان خروج مشکلاتی ایجاد کند و بدون حمایت Rosatom و تامین‌کنندگان آن غیرقابل استفاده شود. او می‌گوید: «آنها می‌توانند اجزای حیاتی کوچکی را که تنها توسط سازنده قابل تعویض هستند، از بین ببرند، و من نمی‌دانم که آیا سازنده مایل به تحویل آن در زمان جنگ باشد یا خیر».

طرح انرژی هسته ای Zaporizhzhia
سلام یعقوب از مؤسسه فناوری ماساچوست می‌گوید که او نسبت به بازگرداندن کالای ارزشمند روسیه به اوکراین تردید دارد، اما اگر این کار را انجام دهد، آماده‌سازی طولانی‌مدت قبل از بازگرداندن کارخانه به حالت کار لازم است.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:




منبع: https://www.newscientist.com/article/2348196-ukraines-nuclear-plants-face-uncertain-future-after-russian-attacks/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

در بیانیه ای در وب سایت خود، اپراتور اتمی اوکراین Energoatom گفت که برای اولین بار در تاریخ ۴۰ ساله صنعت انرژی هسته‌ای اوکراین، تمام نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور برق تولید نمی‌کردند، بلکه به ژنراتورهای پشتیبان دیزلی متکی بودند. دسترسی به شبکه ملی در 25 نوامبر از سر گرفته شد.

شش رآکتور هسته‌ای ZNPP که همگی با سوخت اورانیوم 235 تامین می‌شوند، زیرساخت‌های حیاتی هستند که Rosatom، شرکت انرژی هسته‌ای روسیه، از روزهای اولیه تهاجم به آن چسبیده است. گزارش ها حاکی از آن است که روس اتم در تلاش است کارکنان اوکراینی کارخانه را مجبور به امضای قراردادهای جدید و پیوستن به کارکنان خود کند. اکثریت امتناع می کنند. رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که این موضوعفشار غیر قابل قبولروی کارکنان

توسط احمد گل کار

احمد گل کار