هدف COP15 برای معکوس کردن از دست دادن تنوع زیستی تا سال 2030 “غیر واقعی” است

تاپ شات - یک منطقه جنگل زدایی و سوخته در قسمتی از BR-230 (بزرگراه ترانس آمازون) در Humait??، ایالت آمازوناس، برزیل، 16 سپتامبر 2022 دیده می شود. - به گفته موسسه ملی تحقیقات فضایی (INPE) هات اسپات ها در منطقه آمازون شاهد افزایش بی سابقه ای در نیمه اول سپتامبر بودند که میانگین 1400 آتش سوزی در روز در ماه است.  (عکس از MICHAEL DANTAS/AFP) (عکس از MICHAEL DANTAS/AFP از طریق Getty Images)

ای جی میلنر-گولاند در دانشگاه آکسفورد می‌گوید که هدف 2030 «بسیار جاه‌طلبانه» است، اما به تعویق انداختن این ضرب‌الاجل «فقط خطری را ایجاد می‌کند که دولت‌ها از نظر تغییرات اساسی سیستمی که ما به آن نیاز داریم، جاده‌ها را زیر پا بگذارند».

محققان هشدار داده اند که مذاکره کنندگان در اجلاس تنوع زیستی COP15 در مونترال، کانادا، در معرض خطر تعیین اهداف “غیر واقعی” برای جهان هستند که تهدیدی برای تضعیف اقدامات حفاظتی جهانی است.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349906-cop15-target-to-reverse-biodiversity-loss-by-2030-is-unrealistic/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

اما برخی از حافظان محیط زیست می گویند که برای اطلاع رسانی فوریت و مقیاس اقدام مورد نیاز به اهداف بلندپروازانه ای نیاز است.

او می گوید: «هدف 2030 چیزی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که سرمایه طبیعی ما شروع به بازگرداندن به سطوحی می کند که برای مردم و کره زمین امن است. “حتی اگر نتوانیم به آنجا برسیم، باید تلاش جدی را شروع کنیم و فکر نمی‌کنم یک هدف تاخیری فوریت مورد نیاز ما را فراهم کند.”

اکنون، اوبورا و همکارانش در مطالعه‌ای در مورد آنچه که برای ایجاد یک چرخش لازم است، می‌گویند که معکوس کردن این کاهش‌ها تنها در هشت سال غیرممکن است، تا حدی به این دلیل که معکوس شدن جمعیت‌ها دهه‌ها طول می‌کشد. گیاهان و حیوانات به بلوغ می‌رسند. اوبورا گفت: “به نظر عالی است، ما می خواهیم این کار را انجام دهیم… اما من فکر می کنم اینرسی سیستم به حدی است که امکان پذیر نیست.”

تنوع زیستی جهانی چندین دهه است که با سرعت نگران کننده ای در حال کاهش است. در ماه اکتبر، سازمان حفاظت از طبیعت WWF هشدار داد که جمعیت مورد مطالعه پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهی ها از سال 1970 به طور متوسط ​​69 درصد کاهش یافته است.

او می‌گوید: «زمان می‌برد تا ارگانیسم‌ها رشد کنند، به‌ویژه ارگانیسم‌های بزرگ مانند درختان یا گیاه‌خواران بزرگ که تأثیر زیادی بر پویایی سیستم دارند». می‌تواند 100 سال یا بیشتر طول بکشد تا یک اکوسیستم واقعاً مراحل متوالی مهم را طی کند، تا به نقطه پایانی برسد که برای آنچه ما می‌خواهیم مهم باشد.»

بی اعتمادی او به اهداف جهانی 2030 و 2050 توسط سایر کارشناسان حفاظت از محیط زیست مشترک است. تام اولیویه در دانشگاه ریدینگ انگلستان می‌گوید: «بهبود کامل [of nature] تنها در چند دهه ممکن نیست.

در خبرنامه رایگان Fix the Planet ما ثبت‌نام کنید تا هر پنج‌شنبه خوش‌بینی آب و هوا را مستقیماً به صندوق ورودی خود دریافت کنید.

این هفته در مونترال، مذاکره کنندگان از اکثر کشورهای جهان گرد هم می آیند تا یک طرح جهانی برای نجات طبیعت تهیه کنند. هدف اصلی این کنفرانس توافق بر سر مجموعه جدیدی از اهداف است که تا سال 2030 از دست دادن تنوع زیستی را متوقف و معکوس کند و به انسان اجازه دهد تا سال 2050 در هماهنگی با طبیعت زندگی کند. پیش نویس توافق نامه ها منتشر شده در ژوئن 2022.

به گفته طرفداران محیط زیست، هدف “توقف و معکوس کردن” از دست دادن تنوع زیستی تا سال 2030 – یکی از اهداف اصلی اجلاس تنوع زیستی COP15 – ممکن است به جای هشت سال، 80 سال طول بکشد.

محیط


5 دسامبر 2022

او می‌گوید: «ممکن است موها شکافته شود، اما اهداف جدید ممکن است به‌طور صحیح‌تر از زیستگاه‌هایی در مسیر بهبودی صحبت کنند تا اینکه تا سال 2050 به طور کامل بازیابی شوند.»

بر اساس این مطالعه، تعیین اهداف غیرقابل دستیابی خطر تکرار شکست اهداف Aichi را به همراه دارد. اهداف Aichi مجموعه ای از 20 هدف تنوع زیستی بود که در سال 2010 مورد توافق قرار گرفت، اما جهان نتوانست به آنها دست یابد. اوبورا می‌ترسد که یک شکست جمعی دیگر برای مقابله با از دست دادن تنوع زیستی می‌تواند «اعتماد» جهانی به امکان تغییر را تضعیف کند.

مرجع مجله: یک زمین، DOI: 10.1016/j.oneear.2022.11.013

مایکل دانتاس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

این مطالعه می‌گوید: «جاه‌طلبی بیش از حد می‌تواند اقدامات و تعهدات فوری و بلندمدت مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت در چارچوب‌های زمانی واقعی‌تر را تضعیف کند».

اوبورا می‌گوید که اهداف اصلی COP15 باید «خم کردن منحنی» از دست دادن تنوع زیستی در سریع‌ترین زمان ممکن بدون تعیین ضرب‌الاجل‌های سفت و سخت برای موفقیت باشد. او می‌گوید رسیدن به «وضعیت پایانی» که در آن انسان‌ها در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند، احتمالاً حداقل 80 سال طول می‌کشد.

اما حتی بلندپروازانه‌ترین مدل‌سازی نشان می‌دهد که اولین تاریخ ممکن برای توقف و معکوس کردن از دست دادن تنوع زیستی تا سال 2050 است. دیوید گورا در تحقیق و توسعه اقیانوس‌های ساحلی در اقیانوس هند (CORDIO)، یک سازمان غیرانتفاعی در مومباسا، کنیا. او می‌گوید: «حتی این مبتنی بر ساده‌ترین فرضیات است، حتی تغییرات آب و هوایی را نیز در نظر نمی‌گیرد».

جنگل زدایی و از بین رفتن تنوع زیستی در آمازون برزیل به سرعت معکوس نخواهد شد

مارک بورگمن در کالج امپریال لندن همچنین می‌گوید که تحقق اهداف 2030 و 2050 “بعید است”.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار