واکسن‌های شخصی‌شده ملانوم در بزرگترین کارآزمایی تا به امروز، بقا را طولانی‌تر می‌کنند

واکسن‌های سفارشی سرطان که سیستم ایمنی فرد را برای حمله به زیست‌شناسی منحصر به فرد تومور آماده می‌کنند، در یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده، پیشرفت سرطان پوست ملانوم را در تقریباً نیمی از افراد متوقف کرده‌اند.

این کارآزمایی توسط شرکت داروسازی مدرنا انجام شد که واکسن‌های شخصی‌سازی شده سرطان را با استفاده از فناوری mRNA مشابه واکسن‌های کووید-۱۹ ساخت. این کارآزمایی بر روی 157 نفر در ایالات متحده و استرالیا تشکیل شد که اخیراً برای برداشتن ملانوم تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، اما در معرض خطر بالای ابتلا به تومورهای جدید بودند، زیرا برخی از سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن آنها گسترش یافته بود.

این واکسن ها ابتدا با شناسایی مجموعه منحصر به فرد پروتئین ها در ملانوم هر شرکت کننده ساخته شدند. سپس محققان mRNA را ایجاد کردند که به سلول‌های شرکت‌کننده دستور می‌دهد تا پس از تزریق mRNA، عصاره‌ای از 34 مورد از این پروتئین‌ها را ایجاد کنند. بنابراین واکسن به سیستم ایمنی فرد آموزش داد تا سلول‌های سرطانی را که این پروتئین‌ها را بیان می‌کنند شناسایی کرده و به آنها حمله کند.

بیشتر آزمایش‌های شخصی‌شده واکسن سرطان، افراد مبتلا به ملانوما را درگیر کرده‌اند، زیرا این نوع سرطان طیف وسیعی از پروتئین‌ها را بر روی سطح خود بیان می‌کند که می‌تواند توسط واکسن‌ها مورد هدف قرار گیرد. به دنبال این نتایج امیدوارکننده در ملانوم، مدرنا اعلام کرده است که قصد دارد به سرعت واکسن های شخصی خود را برای هدف قرار دادن انواع تومورهای اضافی گسترش دهد.

افرادی که علاوه بر درمان استاندارد، واکسن شخصی‌سازی شده سرطان پوست ملانوم را دریافت کردند، نسبت به افرادی که درمان استاندارد را به تنهایی دریافت کردند، 44 درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند.

سلامتی


15 دسامبر 2022

واکسن‌هایی برای درمان سرطان برای دهه‌ها در حال توسعه بوده‌اند، اما عمدتاً به دلیل تنوع بین تومورهای افراد شکست خورده‌اند.

شرکت‌کنندگانی که واکسن شخصی‌سازی‌شده به همراه پمبرولیزوماب دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که تنها با پمبرولیزوماب درمان می‌شدند، 44 درصد کمتر در معرض ابتلا به تومورهای جدید یا مرگ در طول دوره پیگیری تا سه سال بودند. طبق بیانیه ای از Moderna.

این شرکت در نظر دارد آزمایشی بر روی 1000 نفر مبتلا به ملانوما انجام دهد که انتظار می رود در سال 2023 آغاز شود.

همه شرکت کنندگان یک درمان ایمونوتراپی برای ملانوم موجود به نام پمبرولیزوماب دریافت کردند که با نام تجاری Keytruda فروخته می شد. دو سوم نیز یک واکسن سرطان شخصی تزریق کردند.

یک محقق مدرنا در دفتر مرکزی این شرکت در کمبریج، ماساچوست

این واکسن که 9 بار در طول یک سال تزریق شد، همچنین بی خطر بود جورجینا لانگ در دانشگاه سیدنی، که در بازوی استرالیایی آزمایش شرکت کرد. او می گوید که عوارض جانبی شامل قرمزی در محل تزریق یا علائم شبیه آنفولانزا برای چند روز بود.

یکی از همکاران تحقیقاتی مدرنا در آزمایشگاهی در دفتر مرکزی این شرکت در کمبریج، ماساچوست تصویر شده است.
درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2351872-personalised-melanoma-vaccines-prolong-survival-in-largest-trial-yet/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

آدام گلانزمن / بلومبرگ / گتی ایماژ

ما ممکن است به طور کلی فکر کنیم که واکسن ها برای جلوگیری از عفونت ها استفاده می شوند، اما علاقه روزافزونی به استفاده از آنها برای درمان بیماری ها، به ویژه سرطان وجود دارد. ایده واکسن کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با یک عامل خارجی است، خواه ویروس باشد یا یک سلول سرطانی.

برای غلبه بر این چالش، چندین گروه تحقیقاتی از حدود سال 2014 واکسن‌های شخصی‌سازی شده سرطان را تولید کرده‌اند که نتایج کلی آن امیدوارکننده است. کارآزمایی مدرنا بزرگترین کارآزمایی گزارش شده تا به امروز و تنها کارآزمایی با طرح تصادفی کنترل شده است.

جالب اینجاست که شما از تومورهای خود افراد به عنوان محرک واکسن استفاده می کنید، بنابراین امیدواریم که بهتر باشد. [cancer] نتایج درازمدت به دلیل تومور خاص است کروین شانون در کریس اوبراین لایف هاوس، یک بیمارستان سرطان در سیدنی، استرالیا.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار