واکسن هایی که پاسخ ایمنی را طولانی می کنند ممکن است محافظت بهتری ارائه دهند

او می‌گوید که آیا جذب سلول‌های پلاسما در پاسخ به عفونت‌های طبیعی، بر خلاف واکسیناسیون، یکسان عمل می‌کند یا خیر، باید مشخص شود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344593-vaccines-that-prolong-the-immune-response-may-give-better-protection/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مرجع مجله: علوم ایمونولوژی، DOI: 10.1126/sciimmunol.abm8389

تصویری از یک سلول B تولید کننده آنتی بادی

برای آزمایش این موضوع، تارلینتون و همکارانش موش‌های آزمایشگاهی را با آنتی‌ژن تحقیقاتی استاندارد واکسینه کردند، سپس چند هفته بعد آنها را برای مطالعه مغز استخوان پنجه‌هایشان کشتند. موش‌ها برای ایجاد یک «مهر زمانی» مهندسی ژنتیکی شده بودند که نشان می‌دهد چه زمانی سلول‌های B برای تبدیل شدن به سلول‌های پلاسما انتخاب شده‌اند.

تارلینتون می‌گوید، برای گیرنده، التهاب اولیه و عوارض جانبی با واکسن‌هایی که باعث پاسخ ایمنی کوتاه‌تر می‌شوند، تفاوتی نخواهد داشت.

واکسیناسیون سلول‌های B را که نوعی سلول ایمنی است، تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی علیه یک پاتوژن خاص مانند ویروس آنفولانزا تولید کنند. بیشتر واکسن ها برای ایجاد یک پاسخ ایمنی سریع و قوی طراحی شده اند که تا چند هفته دوام می آورد. پس از آن، چند سلول B به عنوان سلول های پلاسما با عمر طولانی در مغز استخوان ذخیره می شوند که ایمنی طولانی مدت را ایجاد می کنند.

در کمال تعجب، محققان دریافتند که استخدام فقط در پایان پاسخ ایمنی اتفاق نمی افتد، بلکه هر روز اتفاق می افتد. به طور متوسط، تقریباً هر ساعت پس از واکسیناسیون، یک پلاسماسل جدید انتخاب می شد. هر چه پاسخ ایمنی بیشتر طول بکشد، سلول های پلاسما بیشتری در مغز استخوان قرار می گیرند.

اما آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان می‌دهد که یک پاسخ ایمنی طولانی‌تر از نظر تئوری به کارآمدترین سلول‌های B اجازه می‌دهد تا به عنوان سلول‌های پلاسما انتخاب شوند.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

او می‌گوید، این بدان معناست که اگر واکسن‌ها به‌جای هفته‌ها، واکنش‌های ایمنی یک ماهه را تحریک کنند، می‌توانند مؤثرتر باشند. این می تواند شامل تنظیم روشی که واکسن آنتی ژن ها را به بدن می رساند، یا افزودن مواد دیگری به نام ادجوانت که پاسخ ایمنی را تعدیل می کند، باشد.

بنابراین، بسیاری از آزمایشگاه‌ها در حال ایجاد واکسن‌هایی هستند که پاسخ ایمنی کوتاه و تیز را القا می‌کنند دیوید تارلینتون در دانشگاه موناش در ملبورن، استرالیا. او می گوید، اما این مبتنی بر ایده ای است که هرگز اثبات نشده است.

واکسن‌هایی که پاسخ ایمنی طولانی‌تری ایجاد می‌کنند می‌توانند محافظت طولانی‌تری در برابر عفونت ایجاد کنند، زیرا سلول‌های ایمنی خاصی برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت انتخاب می‌شوند.

تارلینتون می‌گوید: «این نشان می‌دهد که هرچه بتوانید این پاسخ ایمنی را طولانی‌تر کنید، سلول‌های ترشح‌کننده آنتی‌بادی بیشتری انباشته خواهید شد و در نهایت وضعیت بهتری خواهید داشت».

تصویری از یک سلول B تولید کننده آنتی بادی

از آنجایی که سلول‌های ایمنی به تدریج برای تولید آنتی‌بادی‌های خاص بهبود می‌یابند، محققان تصور می‌کردند که بدن تمام سلول‌های پلاسمایی خود را از مجموعه‌ای از سلول‌های B با تجربه چندین هفته پس از واکسیناسیون به‌کار می‌گیرد.

نانوخوشه‌بندی/کتابخانه عکس علمی

بیشتر واکسن ها برای برانگیختن پاسخ ایمنی سریع طراحی شده اند، اما پاسخ طولانی تر می تواند به موثرترین سلول های ایمنی اجازه دهد تا در مغز استخوان باقی بمانند.

سلامتی


28 اکتبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار