واکسن UTI را می توان به عنوان یک قرص حل کننده مصرف کرد

قرص واکسنی که در زیر زبان حل می شود از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) در موش ها و خرگوش ها محافظت می کند. اگر در انسان موثر باشد، می تواند نیاز به درمان این عفونت ها با آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.

در موش‌ها، واکسن مانند آنتی‌بیوتیک‌های با دوز بالا در پیشگیری از عفونت‌های ادراری مؤثر بود و آزمایش بعدی روی خرگوش نیز اثرات محافظتی را نشان داد.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

واکسن MV140 به شکل مایع است که باید دو بار در روز به مدت سه تا شش ماه زیر زبان اسپری شود. مشخص نیست که محافظت از قرص‌های محلول جدید تا چه مدت در افراد دوام می‌آورد و آیا به قرص‌های تقویت‌کننده نیاز است یا خیر، اما کلی می‌گوید: «حتی با تقویت‌کننده‌ها، الگوی مخرب کمتری نسبت به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها خواهد بود.

این سیستم ایمنی را آموزش می دهد تا با قرار دادن آن در معرض سه مولکول پپتید موجود در سطح این میکروب ها، باکتری هایی را که باعث عفونت ادراری می شوند، شناسایی کرده و با آن مبارزه کند.

کولیر می‌گوید این تیم امیدوار است که این نتایج امیدوارکننده راه را برای آزمایش‌های بالینی انسانی هموار کند. او گفت: «ما باید قبل از آزمایش‌های بالینی، مطالعات توزیع زیستی و ایمنی را انجام دهیم، و ما فعالانه به دنبال شرکای برای رسیدن به این هدف هستیم.

این قرص را می توان خود تجویز کرد و در دمای اتاق پایدار است و نگهداری، حمل و نقل و استفاده از آن را آسان می کند. کلی می‌گوید: «حذف نیاز به زنجیره سرد پتانسیل کاهش هزینه‌های تحویل واکسن را دارد.

اگر نتایج امیدوارکننده در موش‌ها و خرگوش‌ها در آزمایش‌های بالینی تکرار شود، می‌توان روزی با واکسن به جای آنتی‌بیوتیک از عفونت‌های مکرر عفونت ادراری پیشگیری کرد.

سلامتی


23 نوامبر 2022

باکتری E. coli زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می شود

این عفونت های مکرر اغلب با آنتی بیوتیک های روزانه کنترل می شوند تا از رشد بیش از حد آن جلوگیری شود اشرشیاکلی (E.coli) باکتری هایی که باعث اکثر UTI می شوند. با این حال، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها شود و جمعیت سالم باکتری های روده را مختل کند و منجر به علائم گوارشی شود.

STEVE GSCHMEISSNER/کتابخانه عکس علمی

بیش از نیمی از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود به عفونت ادراری مبتلا می شوند و حدود 5 تا 10 درصد آنها سه بار یا بیشتر در سال مبتلا می شوند.

واکسن دیگر زیر زبان برای جلوگیری از عفونت ادراری به نام MV140 توسط شرکت اسپانیایی Inmunotek در حال ساخت است. در یک کارآزمایی بالینی اخیر شامل 240 زن مبتلا به عفونت ادراری مکرر، تقریباً 60 درصد از کسانی که واکسن را دریافت کردند، هیچ قسمتی از UTI نداشتند در طول دوره پیگیری نه ماهه، در مقایسه با 25 درصد از افرادی که دارونما دریافت کردند.

مرجع مجله: دانشمندان پیشرفت می کنند، DOI: 10.1126/sciadv.abq4120

این به عنوان یک قرص که در زیر زبان حل می شود فرموله شد. این روش تجویز واکسن ممکن است به دلیل شباهت‌های بین غشاهای مخاطی پوشاننده دهان و دستگاه ادراری، پاسخ‌های ایمنی را در دستگاه ادراری ایجاد کند.

به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها، شان کلی و جوئل کالیر در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و همکارانشان واکسنی را برای پیشگیری از عفونت ادراری ساخته اند.

باکتری E. coli

از آنجایی که واکسن به طور خاص باکتری های مسئول عفونت های ادراری و نه باکتری های سالم را هدف قرار می دهد، ترکیب طبیعی باکتری های روده را در حیوانات مختل نمی کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348257-vaccine-to-prevent-utis-could-be-taken-as-a-dissolving-tablet/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار